Próg 100 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania osiągnięto jednak z kilkunastomiesięcznym opóźnieniem. Według wcześniejszych planów miało to nastąpić pod koniec 2021 roku.
Po drogach Francji porusza się obecnie ponad 41,5 miliona samochodów, z czego auta elektryczne stanowią zaledwie 1,6 procent. Na koniec 2022 roku zarejestrowanych było około 700 tys. pojazdów w 100 procentach elektrycznych oraz dodatkowo ponad 420 tysięcy hybryd typu plug-in. Liczby jednak szybko rosną. W poprzednim roku udział samochodów elektrycznych na rynku francuskim znów wzrósł osiągając 13 proc. wszystkich rejestracji. W 2021 roku było to 10 proc. Francja jest trzecim europejskim krajem – za Niderlandami i Niemcami – z największą liczbą stacji ładowania samochodów elektrycznych. Na koniec 2022 roku miała prawie 83 tys. punktów. Od początku roku zainstalowano więc ponad 17 tys. takich punktów.
Liczby te mogłyby być jeszcze większe jednak we Francji przedsiębiorcy narzekają na przeszkody natury administracyjnej, ale i technicznej. W kraju nad Sekwaną duże miasta są względnie nasycone punktami do ładowania aut i powoli brakuje wolnych miejsc, gdzie można je montować.
Aby pomóc rozwiązać ten problem do programu budowy nowych punktach ładowania włączyły się sieci handlowe dysponujące dużymi parkingami. Głównie jednak są one zlokalizowane poza centrami miast. W wielu przypadkach konieczna jest także przebudowa sieci energetycznej, co wymaga uzyskiwania wielu pozwoleń i wydłuża cały proces inwestycyjny.
Przypomnijmy, że rząd francuski od stycznia 2023 zmniejszył dofinansowanie do zakupu nowych aut z 6 do 5 tysięcy euro dla modeli o wartości do 47 tysięcy euro. Równocześnie hybrydy plug-in zostały wyłączone z programu dotacji.
W Polsce mamy obecnie około 5 tys. punktów ładowania. „Francuski próg” około 100 tys. punktów ładowania mamy szansę zdaniem Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych osiągnąć w 2030 r. A już za niecałe trzy lata liczba nowo instalowanych rocznie ładowarek może być ponad 10 raz wyższa niż w 2022 r. – wynika z raportu „Polish EV Outlook 2023”.
– Przyspieszenie rozbudowy infrastruktury w Polsce wymaga zdecydowanych działań ze strony administracji publicznej. Branża nie jest w stanie samodzielnie pokonać licznych barier systemowych. Konieczne są zmiany prawa – powiedział Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.