Choć w ubiegłym roku nowe auta dostawcze z napędem wysokoprężnym nadal miały dominujący udział w europejskim rynku (86%), to w porównaniu do 2021 wskaźnik ten zmalał o ok. 4% (z 90,2%). Z danych ACEA wynika, że spadek odbył się kosztem znacznego wzrostu sprzedaży nowych pojazdów dostawczych z napędem elektrycznym – wersje BEV niemal podwoiły swój udział w rynku z 3% w 2021 r. do 5,3% w 2022 r.
Według amerykańskiej agencji analitycznej Allied Market Research wartość globalnego rynku elektrycznych samochodów dostawczych wyceniono w 2021 roku na 6,1 miliarda dolarów. Do 2031 roku jego potencjał osiągnie aż 76,7 miliarda dolarów, przy czym skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) ma wynieść 28,9% pomiędzy 2022 a końcem obecnej dekady.
Papierkiem lakmusowym rynkowych zmian jest choćby niedawna decyzja koncernu Amazon. Według agencji Reuters firma zapowiedziała, że zainwestuje ponad 1 miliard euro (974,8 miliona dolarów) w ciągu najbliższych pięciu lat w elektryczne samochody dostawcze, ciężarówki i niskoemisyjne centra przesyłek w całej Europie, przyspieszając dążenie do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla. Rozbudowę zeroemisyjnej floty zapowiedział pod koniec ubiegłego roku także polski gigant – InPost. Firma kurierska należąca do Rafała Brzoski będzie dysponowała 500 sztukami elektrycznych samochodów dostawczych. Obecnie InPost używa już 306 elektrycznych aut dostawczych. Zamówił także 174 nowe auta EV, w tym 100 Fordów E-Transit, 74 samochody marki Stellantis zaadaptowane przez firmę Voltia oraz Mercedesy eSprinter.
Rosnące e-floty pojazdów dostawczych pokazują, że samochody elektryczne, realizujące m.in. transport tzw. „ostatniej mili” z powodzeniem są wykorzystywane na lokalnych trasach, głównie dostarczając przesyłki. Ten model biznesowy potwierdzają także badania.
„Flota z energią”
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) przeprowadziło swego czasu badanie całkowitych kosztów posiadania (TCO – total cost of ownership) dostawczego pojazdu elektrycznego oraz jego konwencjonalnego odpowiednika. Wnioski? Dostawcze pojazdy elektryczne najlepiej sprawdzają się w mieście – co akurat nie jest tajemnicą – ze względu na największą oszczędność w kosztach eksploatacji. To właśnie w warunkach miejskich dostrzega się znaczące różnicę w koszcie przejechania 1 km samochodem elektrycznym i spalinowym.
Wynik porównania TCO pozwolił stwierdzić, że elektryczne samochody dostawcze niedługo staną się realną alternatywą dla flot spalinowych. Warto podkreślić, że analiza PSPA, bazująca na realnych testach drogowych, w ramach, których pojazdy pokonały blisko 8 tys. km, została wykonana jeszcze przed uruchomieniem rządowego programu wsparcia pojazdów zeroemisyjnych, czyli „Mój elektryk”.
Wsparcie
Uruchomienie w połowie 2021 roku systemu bezzwrotnych dotacji przy zakupie samochodów ekologicznych jeszcze bardziej zdynamizowało rynek EV w Polsce. Program „Mój Elektryk”, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), umożliwia przedsiębiorcom otrzymanie dofinansowania na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy zeroemisyjnych samochodów. W praktyce klient instytucjonalny może otrzymać wsparcie nabywając elektryczny samochód dostawczy (kategorii N1) w wysokości 50 000 zł (przy czym nie więcej niż 20% kosztów kwalifikowanych), natomiast bez konieczności wskazywania średniorocznego przebiegu jak w przypadku aut osobowych lub o kwotę 70 000 zł (nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych), jeśli złoży deklarację, że pojazd będzie pokonywał średniorocznie więcej niż 20 000 km. Co ważne, wsparcie dla pojazdów N1 nie jest objęte limitem maksymalnej ceny dotowanego samochodu, jak ma to miejsce w przypadku pojazdów kat. M1.
– Istotny wpływ na przyspieszenie elektryfikacji flot ma program „Mój Elektryk”. Osoby prywatne oraz firmy mogą na szeroką skalę uzyskać dotacje na pozyskanie samochodów elektrycznych, także korzystając z usług wynajmu czy leasingu. To dopiero początek zmian i nie mam wątpliwości, że w przyszłorocznym „Barometrze Flotowym” będziemy omawiać dalszy dynamiczny rozwój tego trendu – ocenił Radosław Kitala, Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska.
Dla kogo dostawczy EV?
Z raportu „Barometr Flotowy” opublikowanego, w połowie ubiegłego roku, przez Arval Mobility Observatory wynika, że czysto elektryczne samochody osobowe we flotach ma już 13% polskich firm, a 28% chce je mieć w perspektywie trzech lat. Inne ekologiczne napędy również są popularne. Z pojazdów zelektryfikowanych (hybrydy, plug-in i auta czysto elektryczne) korzysta już co trzecia firma, a 54% z nich planuje uzupełnienie o nie swoich flot w perspektywie trzech lat.
Co ciekawe z badań przeprowadzonych przez Webfleet Solutions wynika, że średnio 61% europejskich samochodów dostawczych może już być zelektryfikowanych. Blisko 83% klientów może zastąpić przynajmniej jeden samochód spalinowy elektrycznym, zaś 57% może zastąpić połowę floty samochodami zeroemisyjnymi. Ponad jedna trzecia, bo 34,4% użytkowników może zmienić wszystkie auta spalinowe na elektryczne.
Te dane można przełożyć także na polski rynek, ponieważ analitycy Webfleet Solutions przyjęli, że samochód, który dziennie przejeżdża do 300 km przez 98% dni w roku, nadaje się do wymiany na model elektryczny. Badaniem objęto roczne przebiegi 100 tys. flotowych lekkich aut dostawczych, należących do ponad 5 tys. klientów. – W podziale na sektory działalności firm, największy potencjał kryje branża usług rzemieślniczych (np. hydraulicy, elektrotechnicy), bo 69% dostawczaków może być zastąpionych przez modele z napędami elektrycznymi. W przypadku usług transportowych ten odsetek jest najniższy i wynosi 39%. W podziale na kraje największy potencjał tkwi we flotach brytyjskich (70%), holenderskich (69%) i francuskich (67%). W tamtych jest najbardziej gęsta sieć ładowarek – wyjaśniła, podczas debaty eksperckiej zorganizowanej przez dziennik Rzeczpospolita, kierownik marketingu i komunikacji na Polskę i Europę Środkowo-Wschodnią, Webfleet Solutions Agnieszka Szwaj.
Przegląd rynku
Na polskim rynku oferowana jest cała gama zelektryfikowanych aut dostawczych, począwszy od najmniejszych w segmencie kombi-vanów a skończywszy na ciężkich autach dostawczych o dmc do 4,25 tony (te ostatnie mogą być prowadzone także przez kierowców z prawem jazdy kategorii B, dzięki nowelizacji ustawy o elektromobilności). W sumie to ponad 25 modeli, a jeśli uwzględnić całkowitą ofertę wszystkich i wariantów, to okaże się, że do wyboru jest blisko 200 wersji!
Pytanie, jakie są zalety eksploatacji elektrycznych aut dostawczych? Przede wszystkim bezemisyjna praca w miejscu eksploatacji, niskie natężenie hałasu, niższe ceny serwisu, mniej elementów mogących ulec awarii i drogiej naprawie, a także bezpłatne parkowanie w centrach miast, możliwość jazdy po buspasach oraz gwarancja wjazdu do nowotworzonych stref czystego transportu.
Zobaczmy, co oferują dziś producenci w segmencie elektrycznych pojazdów dostawczych.
Citroën ë-Berlingo – występuje w 3 wersjach: Van XL 5-miejscowy 50 kWh, M 50 kWh, XL 50 kWh
- Cena (brutto): od 169 940 PLN
- Zasięg (WLTP): 269 km
- Moc maksymalna 136 KM
- Prędkość maksymalna: 135 km/h
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 11.2 s
- Zużycie energii: 20.7 kWh / 100 km
- Akumulator: 50 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 1800 l
- Maksymalna masa całkowita: 2450 kg
Citroën ë-Jumpy – występuje w 10 wersjach: Platforma 50 kWh, Furgon M 50 kWh, Furgon XL 50 kWh, Furgon Brygadowy M 50 kWh, Furgon Brygadowy XL 50 kWh, Platforma 75 kWh, Furgon M 75 kWh, Furgon XL 75 kWh, Furgon Brygadowy XL 75 kWh.
- Cena (brutto): od 222 384 PLN
- Zasięg (WLTP): 222 km
- Moc maksymalna: 136 KM
- Prędkość maksymalna: 130 km/h
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 13.1 s
- Zużycie energii: 24.9 kWh / 100 km
- Akumulator: 50 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 5300 l
- Maksymalna masa całkowita: 2865 kg
Citroën e-Jumper – występuje w 11 wersjach: Furgon Club L1H1 37 kWh, Furgon Club L2H2 37 kWh, Platforma L3 75 kWh, Rama do zabudowy L2S 75 kWh, Rama do zabudowy L3 75 kWh, Platforma L4 75 kWh, Rama do zabudowy L4 75 kWh, Rama do zabudowy z podwójną kabiną L3 75 kWh, Furgon Club L3H2 75 kWh, Furgon Club L4H2 75 kWh, Furgon Club L4H3 75 kWh,
- Cena (brutto): od 355 772 PLN
- Zasięg (WLTP): 116 km
- Moc maksymalna: 122 KM
- Prędkość maksymalna: 100 km/h
- Zużycie energii: 36.2 kWh / 100 km
- Akumulator: 37 kWh (brutto)
- Pojemność (netto)
- Pojemność bagażnika: 8000 l
- Maksymalna masa całkowita: 3500 kg
Fiat e-Doblò Van – występuję w trzech wersjach: L1 50 kWh, 5-miejscowy 50 kWh, L2 Maxi 50 kWh.
- Cena (brutto): od 186 714 PLN
- Zasięg (WLTP): 282 km
- Moc maksymalna: 136 KM
- Prędkość maksymalna: 130 km/h
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 11.2 s
- Zużycie energii: 19.6 kWh / 100 km
- Akumulator: 50 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 3300 l
- Maksymalna masa całkowita: 2410 kg
Fiat e-Ducato – występuje w 36 wersjach: Kabina L2H1 / 3,5 t / 47 kWh, Kabina L2 +H1 / 3,5 t / 47 kWh, Kabina L2H1 / 4,25 t / 47 kWh, Furgon L2H1 / 3,5 t / 47 kWh, Kabina L3H1 / 3,5 t / 47 kWh, Kabina L4H1 / 3,5 t / 47 kWh, Furgon L2H2 / 3,5 t / 47 kWh, Furgon L2H1 / 4,25 t / 47 kWh, Kabina L3H1 / 4,25 t / 47 kWh, Furgon L3H2 / 3,5 t / 47 kWh, Furgon L2H2 / 4,25 t / 47 kWh, Furgon L3H3 / 3,5 t / 47 kWh, Furgon L4H2 / 3,5 t / 47 kWh, Furgon L3H2 / 4,25 t / 47 kWh, Furgon L4H3 / 3,5 t / 47 kWh, Furgon L3H3 / 4,25 t / 47 kWh, Furgon L4H2 / 4,25 t / 47 kWh, Furgon L4H3 / 4,25 t / 47 kWh, Kabina L2H1 / 3,5 t / 79 kWh, Kabina L2 +H1 / 3,5 t / 79 kWh, Kabina L2H1 / 4,25 t / 79 kWh, Furgon L2H1 / 3,5 t / 79 kWh, Kabina L3H1 / 3,5 t / 79 kWh, Kabina L4H1 / 3,5 t / 79 kWh, Furgon L2H2 / 3,5 t / 79 kWh, Furgon L2H1 / 4,25 t / 79 kWh, Kabina L3H1 / 4,25 t / 79 kWh, Furgon L3H2 / 3,5 t / 79 kWh, Furgon L2H2 / 4,25 t / 79 kWh, Furgon L3H3 / 3,5 t / 79 kWh, Furgon L4H2 / 3,5 t / 79 kWh, Furgon L3H2 / 4,25 t / 79 kWh, Furgon L4H3 / 3,5 t / 79 kWh, Furgon L3H3 / 4,25 t / 79 kWh, Furgon L4H2 / 4,25 t / 79 kWh, Furgon L4H3 / 4,25 t / 79 kWh.
- Cena (brutto): od 368 508 PLN
- Zasięg (WLTP): 174 km
- Moc maksymalna: 122 KM
- Zużycie energii: 29.3 kWh / 100 km
- Akumulator: 47 kWh (brutto)
- Maksymalna masa całkowita: 3500 kg
Fiat e-Scudo – występuje w 11 wersjach, w tym: Platforma Standard 50 kWh, Furgon Standard 50 kWh, Furgon Maxi 50 kWh, Furgon Brygadowy Standard 50 kWh, Furgon Brygadowy Maxi 50 kWh, Platforma Standard 75 kWh, Furgon Standard 75 kWh, Furgon Maxi 75 kWh, Furgon Brygadowy Standard 75 kWh, Furgon Brygadowy Maxi 75 kWh
- Cena (brutto): od 201 843 PLN
- Zasięg (WLTP): 230 km
- Moc maksymalna: 136 KM
- Prędkość maksymalna: 130 km/h
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 11.2 s
- Zużycie energii 24.4 kWh / 100 km
- Akumulator: 50 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 3300 l
- Maksymalna masa całkowita: 2410 kg
Ford eTransit – występuje w 22 wariantach: Kabina 350 / L3 / 184 KM, Kabina 350 / L4 / 184 KM, Kabina 425 / L3 / 184 KM, Kabina 425 / L4 / 184 KM, VAN 350 / L2 / 184 KM, Kabina 350 / L3 / 269 KM, Kabina 350 / L4 / 269 KM, VAN 425 / L2 / 184 KM, VAN 350 / L3 / 184 KM, Kabina 425 / L3 / 269 KM, Kabina 425 / L4 / 269 KM, VAN 425 / L3 / 184 KM, VAN 350 / L4 / 184 KM, VAN 425 / L4 / 184 KM, VAN 350 / L2 / 269 KM, VAN 425 / L2 / 269 KM, VAN 350 / L3 / 269 KM, VAN 425 / L3 / 269 KM, Brygadowy 425 / L3 / 184 KM, VAN 350 / L4 / 269 KM, VAN 425 / L4 / 269 KM, Brygadowy 425 / L3 / 269 KM.
- Cena (brutto) od 333 330 PLN
- Zasięg (WLTP): 242 km
- Moc maksymalna: 184 KM
- Prędkość maksymalna: 130 km/h
- Zużycie energii: 30.7 kWh / 100 km
- Akumulator 78 kWh (brutto)
- Maksymalna masa całkowita: 3500 kg
MAN e-TGE – poza wersją Furgon występuje też jako wywrotka, skrzynia kombi.
Cena: producent nie podaje ceny, ustalana indywidualnie
- Zasięg (WLTP): 115 km
- Moc maksymalna: 136 KM
- Maksymalny moment obrotowy
- Prędkość maksymalna: 90 km/h
- Zużycie energii 30.9 kWh / 100 km
- Akumulator: 35.8 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 10700 l
- Maksymalna masa całkowita: 3500 kg
Maxus e-Delivery 9 – występuje w 10 wersjach: Furgon L2H2 51,5 kWh, Kabina N1 L3H0 65 kWh, Kabina N2 L3H0 65 kWh, Kabina N1 L4H0 65 kWh, Kabina N2 L4H0 65 kWh, Furgon L3H2 72 kWh, Furgon L3H3 72 kWh, Furgon L3H2 88,55 kWh, Furgon L3H2 88,55 kWh N2, Furgon L3H3 88,55 kWh.
Cena (brutto): od 303 687 PLN
- Zasięg (WLTP): 186 km
- Moc maksymalna: 200 KM
- Prędkość maksymalna: 100 km/h
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 18.4 s
- Zużycie energii: 29.4 kWh / 100 km
- Akumulator: 51.5 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 9700 l
- Maksymalna masa całkowita: 3500 kg
Mercedes-Benz eSprinter – występuje w 2 wersjach Furgon 116 km / 35 kWh, Furgon 116 km / 47 kWh
Cena (brutto): od 318 098 PLN
- Zasięg (WLTP): 118 km
- Moc maksymalna: 116 KM
- Prędkość maksymalna: 120 km/h
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 20 s
- Zużycie energii: 34.5 kWh / 100 km
- Akumulator: 41 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 11000 l
- Maksymalna masa całkowita: 3500 kg
Mercedes-Benz eVito – występuje w 2 wersjach: Furgon Długi / 60 kWh, Furgon Ekstradługi / 60 kWh
Cena (brutto): od 265 397 PLN
- Zasięg (WLTP): 265 km
- Moc maksymalna: 116 KM
- Prędkość maksymalna: 120 km/h
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 18 s
- Zużycie energii: 25.3 kWh / 100 km
- Akumulator: 66 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 4630 l
- Maksymalna masa całkowita: 3200 kg
Nissan Townstar VAN – występuje w 2 wersjach: L1 44 kWh, L2 44 kWh
Cena (brutto): od 172 077 PLN
- Zasięg (WLTP): 301 km
- Moc maksymalna: 122 KM
- Prędkość maksymalna: 130 km/h
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 11.6 s
- Zużycie energii: 17.7 kWh / 100 km
- Akumulator: 45 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 3300 l
- Maksymalna masa całkowita: 2220 kg
Opel Combo-e Cargo – występuje w 3 wersjach: 50 kWh / Standard, 50 kWh / Załogowy, 50 kWh / XL.
Cena (brutto): od 185 041 PLN
- Zasięg (WLTP): 278 km
- Moc maksymalna: 136 KM
- Maksymalny moment obrotowy
- Prędkość maksymalna: 130 km/h
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 11.2 s
- Zużycie energii: 20 kWh / 100 km
- Akumulator: 50 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 3300 l
- Maksymalna masa całkowita: 2410 kg
Opel Vivaro-e – występuje w 8 wersjach: Furgon 50 kWh / Long, Furgon 50 kWh / Extra long, Brygadowy 50 kWh / Long, Brygadowy 50 kWh / Extra long, Furgon 75 kWh / Long, Furgon 75 kWh / Extra long, Brygadowy 75 kWh / Long, Brygadowy 75 kWh / Extra long.
Cena (brutto): od 222 384 PLN
- Zasięg (WLTP): 238 km
- Moc maksymalna: 136 KM
- Prędkość maksymalna: 130 km/h
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 12.1 s
- Zużycie energii: 21.7 kWh / 100 km
- Akumulator: 50 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 5300 l
- Maksymalna masa całkowita: 3100 kg
Opel Movano-e – występuje w 5 wersjach: Furgon L1H1 37 kWh, Furgon L2H2 37 kWh, Furgon L3H2 75 kWh, Furgon L4H2 75 kWh, Furgon L4H3 75 kWh.
Cena (brutto): od 355 777 PLN
- Zasięg (WLTP): 117 km
- Moc maksymalna: 122 KM
- Prędkość maksymalna: 110 km/h
- Zużycie energii: 36.2 kWh / 100 km
- Akumulator: 37 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 8000 l
- Maksymalna masa całkowita: 3500 kg
Peugeot e-Partner – występuje w 3 wersjach: 50 kWh / Standard, 50 kWh / 5-miejscowy, 50 kWh / Long.
Cena (brutto): od 187 206 PLN
- Zasięg (WLTP): 280 km
- Moc maksymalna: 136 KM
- Prędkość maksymalna: 130 km/h
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 11.2 s
- Zużycie energii: 19.7 kWh / 100 km
- Akumulator: 50 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 3300 l
- Maksymalna masa całkowita: 2410 kg
Peugeot e-Expert – występuje w 12 wersjach: Platforma do zabudowy / 50 kWh, Platforma do zabudowy / 50 kWh,Furgon / 50 kWh / Standard, Furgon / 50 kWh / Long, Furgon Brygadowy / 50 kWh / Standard, Peugeot e-Expert, Furgon Brygadowy / 50 kWh / Long, Platforma do zabudowy / 75 kWh, Furgon / 75 kWh / Standard Furgon / 75 kWh / Long, Furgon Brygadowy / 75 kWh / Standard, Furgon Brygadowy / 75 kWh / Long.
Cena (brutto): od 220 170 PLN
- Zasięg (WLTP): 196 km
- Moc maksymalna: 136 KM
- Prędkość maksymalna: 100 km/h
- Zużycie energii: 23 kWh / 100 km
- Akumulator: 50 kWh (brutto)
- Maksymalna masa całkowita: 3100 kg
Peugeot e-Boxer– występuje w 11 wersjach: Furgon L1H1 / 37 kWh, Furgon L2H2 / 37 kWh, Podwozie Premium L2S / 75 kWh, Podwozie Premium L3 / 75 kWh, Peugeot e-Boxer, Platforma L4 / 75 kWh, Podwozie Premium L4 / 75 kWh, Podwozie podwójna kabina Premium L3 / 70kWh, Furgon L3H2 / 75 kWh, Furgon L4H2 / 75 kWh, Furgon L4H3 / 75 kWh.
Cena (brutto): od 355 777 PLN
- Zasięg (WLTP): 116 km
- Moc maksymalna: 122 KM
- Prędkość maksymalna: 100 km/h
- Zużycie energii: 36.2 kWh / 100 km
- Akumulator: 37 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 8000 l
- Maksymalna masa całkowita: 4000 kg
Renault Kangoo Van E-Tech – występuje w wersji EV45
Cena (brutto): od 172 692 PLN
- Zasięg (WLTP): 300 km
- Moc maksymalna: 120 KM
- Prędkość maksymalna: 120 km/h
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 11.6 s
- Zużycie energii: 17.8 kWh / 100 km
- Akumulator: 45 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 3300 l
- Maksymalna masa całkowita: 2270 kg
Renault Master E-Tech electric – występuje w 26 wersjach: Platforma 3,1t L2H1 EV33, Platforma 3,1t L3H1 EV33, Furgon 3,1t L1H1 EV33, Platforma 3,1t L2H1 EV52, Furgon 3,1t L1H2 EV33, Platforma 3,1t L3H1 EV52, Furgon 3,1t L2H2 EV33, Furgon 3,1t L3H2 EV33, Furgon 3,1t L1H1 EV52, Furgon 3,1t L1H2 EV52, Furgon 3,1t L2H2 EV52, Furgon 3,1t L3H2 EV52, Platforma L2H1 EV33, Podwozie do zabudowy L2H1 EV33, Platforma L3H1 EV33, Podwozie do zabudowy L3H1 EV33, Platforma do zabudowy L2H1 EV52, Furgon L1H2 EV33, Podwozie do zabudowy L2H1 EV52, Platforma do zabudowy L3H1 EV52, Furgon L2H2 EV33, Podwozie do zabudowy L3H1 EV52, Furgon L3H2 EV33, Furgon L1H2 EV52, Furgon L2H2 EV52, Furgon L3H2 EV52.
Cena (brutto): od 305 286 PLN
- Zasięg (WLTP): 129 km
- Moc maksymalna: 77 KM
- Prędkość maksymalna: 100 km/h
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 20.6 s
- Zużycie energii: 29.2 kWh / 100 km
- Akumulator: 37 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 8000 l
- Maksymalna masa całkowita: 3100 kg
Toyota Proace City Electric – występuje w 2 wersjach: Furgon Standard 50 kWh 136 KM, Furgon Long 50 kWh 136 KM
Cena (brutto): od 169 617 PLN
- Zasięg (WLTP): 260 km
- Moc maksymalna: 136 KM
- Prędkość maksymalna: 135 km/h
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 11.2 s
- Zużycie energii: 17.5 kWh / 100 km
- Akumulator: 50 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 3300 l
- Maksymalna masa całkowita: 2290 kg
Toyota Proace Electric – występuje w 7 wariantach: Furbon Compact 50 kWh 136 KM, Furgon Medium 50 kWh 136 KM, Furgon Long 50 kWh 136 KM, Furgon, Medium 75 kWh 136 KM, Furgon Long 75 kWh 136 KM, Furgon Brygadowy Medium 75 kWh 136 KM, Furgon Brygadowy Long 75 kWh 136 KM.
Cena (brutto): od 191 388 PLN
- Zasięg (WLTP): 303 km
- Moc maksymalna: 136 KM
- Prędkość maksymalna: 130 km/h
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 13.3 s
- Zużycie energii: 26.6 kWh / 100 km
- Akumulator: 75 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 4600 l
- Maksymalna masa całkowita: 3100 kg
Volkswagen e-Crafter – występuje w wersji Furgon 136 KM / 35,8 kWh
Cena (brutto): od 340 612 PLN
- Zasięg (WLTP): 115 km
- Moc maksymalna: 136 KM
- Prędkość maksymalna: 90 km/h
- Zużycie energii: 30.9 kWh / 100 km
- Akumulator: 35,8 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 10700 l
- Maksymalna masa całkowita: 3500 kg
Volkswagen ID.Buzz Cargo – występuje w wersji 204 KM / 77 kWh
Cena: od 280 342 PLN
- Zasięg (WLTP): 424 km
- Moc maksymalna: 204 KM
- Prędkość maksymalna: 145 km/h
- Zużycie energii: 20.5 kWh / 100 km
- Akumulator: 82 kWh (brutto)
- Pojemność bagażnika: 3900 l
- Maksymalna masa całkowita: 3000 kg
Autor: Oskar Włostowski