– Klienci marki Mercedes-Maybach oczekują tego, co niezwykłe – a my staramy się przekraczać ich wysokie oczekiwania. Mercedes-Maybach EQS SUV łączy nasze ambicje bycia liderem w obszarach cyfryzacji i elektromobilności z naciskiem na segment samochodów luksusowych. Pierwszy w pełni elektryczny model Mercedes-Maybach wzbogaca wiodące technologie Mercedes-Benz o jeszcze wyższy poziom komfortu i szereg detali, które są zarezerwowane tylko dla Maybacha – powiedział Ola Källenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.
Status definiuje gwiazda
Mercedes-Maybach wzbogaca stylistykę modelu EQS SUV o ekskluzywne elementy. Status nowego modelu definiuje gwiazda Mercedesa na masce. Przód charakteryzuje też typowy dla marki czarny panel z pionowymi, chromowanymi listwami ozdobnymi o trójwymiarowej głębi. Jego rozległa powierzchnia po raz pierwszy jest w pełni zasłonięta. Panel czujników radarowych został zabudowany, tak aby był niewidoczny. Chromowaną listwę ozdobną, która tworzy całość z pasem świetlnym standardowych reflektorów DIGITAL LIGHT, zdobi wkomponowany klasyczny napis MAYBACH. Chromowane listwy znalazły się również na wlocie powietrza w zderzaku. Reflektory DIGITAL LIGHT witają i żegnają użytkownika specjalnym pokazem świetlnym. Na powitanie pod wszystkimi drzwiami świeci animowana projekcja wzoru Maybacha, który – w postaci filigranowych symboli – można znaleźć także w elementach wykończeniowych po bokach zderzaka.
Z profilu uwagę zwracają wyraziste chromowane obramowania bocznych szyb oraz okładziny środkowych słupków, podkreślające długość tylnej części kabiny. Wysoką jakość potwierdzają emblematy Maybacha na tylnych słupkach. Napis EQS został zintegrowany z trójkątną przednią szybą. Wyraźnie zaznaczone nadkola z czarnymi, błyszczącymi nakładkami akcentują mocną prezencję SUV-a. Mercedes-Maybach EQS SUV przemieszcza się na ekskluzywnych 21- lub 22-calowych obręczach z lekkich stopów, także kutych. Osłony piast zdobi napis MAYBACH. Podświetlane stopnie progowe zaprojektowano z wykończeniem z anodowanego aluminium, nawiązującego do prążkowanego wyglądu czarnego przedniego panelu.
– Mercedes-Maybach EQS SUV to nasz pierwszy w pełni elektryczny, pełnowymiarowy luksusowy SUV. W ramach marki Mercedes-Maybach zabiegamy, by to, co piękne, zyskało blask niezwykłości. Wnętrze nowego modelu stanowi emocjonującą, stylową deklarację. Jego salonowy charakter obiecuje luksusowe podróże na najwyższym poziomie. W połączeniu z innowacyjnymi, progresywnymi proporcjami definiujemy luksusowego SUV-a przyszłości zupełnie na nowo – skomentował Gorden Wagener, główny projektant Mercedes-Benz Group AG.
Tylne lampy mają formę pasa świetlnego z dwuczęściową spiralą. Światła na całej szerokości są animowane. Na tylnej pokrywie, zderzaku i spojlerze znalazły się chromowane elementy ozdobne. I tu oczywiście nie zabrakło napisu MAYBACH. Maybach podkreśla swoją okazałą prezencję również charakterystycznym dla marki dwukolorowym nakładanym ręcznie lakierem z filigranowym prążkowaniem.
Fuzja tradycji i awangardy we wnętrzu
Atrakcją dla podróżujących z przodu jest standardowy MBUX Hyperscreen z warstwą zerową i charakterystycznymi dla Mercedesa-Maybacha animacjami startowymi na wszystkich trzech wyświetlaczach. Ogólny wygląd został zaprojektowany specjalnie na potrzeby nowego modelu, z wykorzystaniem ciemnoniebieskiego odcienia. Do licznych funkcji należy animowany wyświetlacz zestawu wskaźników w trybie MAYBACH. Obramowanie wskaźników ma typowy dla marki kolor różowego złota. Alternatywną formą ekspozycji zegarów jest sportowy styl Pure EV. Trójwymiarowy pasek wydajności przedstawia odpowiedni status jazdy (jazda, przyspieszanie, ładowanie).
Centralny wyświetlacz zaczyna się od znajomego ekranu głównego i tak zwanej warstwy zerowej. W tym podstawowym ustawieniu dominuje mapa nawigacyjna. Kierowca może wykonać stąd 80% najczęstszych interakcji bezpośrednio, bez zmiany aplikacji. System reaguje w zależności od sytuacji i jest spersonalizowany dzięki inteligentnym sugestiom. Funkcjonalna zawartość oraz struktura obsługi wszystkich trzech wyświetlaczy bazują na interfejsach z modelu EQS SUV marki Mercedes-EQ. Ich wygląd można dostosować za pomocą trzech stylów wyświetlania (dyskretny, sportowy, MAYBACH) i trzech trybów prezentowania informacji (nawigacja, wsparcie, serwis).
Aktywni pasażerowie
Dzięki dwóm 11,6-calowym wyświetlaczom w oparciach przednich siedzeń pasażerowie z tyłu mogą korzystać z tej samej szerokiej gamy funkcji informacyjno-rozrywkowych oraz komfortu. Standardowy system rozrywki MBUX High-End Rear Seat Entertainment pozwala łatwo i szybko udostępniać zawartość różnych wyświetlaczy. Z poziomu tylnych siedzeń możliwe jest również wybieranie i modyfikowanie celów nawigacji. Standardowe wyposażenie obejmuje tylny tablet MBUX, którego można używać także poza pojazdem, oraz Asystenta Wnętrza MBUX, który za pomocą kamer, na podstawie ruchów ciała, potrafi rozpoznawać oczekiwania pasażerów i wykonywać odpowiednie funkcje – na przykład włączać lampki do czytania.
Skóra ze zrównoważonych procesów
Naturalne materiały w połączeniu z kunsztownym wykonaniem tworzą stylowy kontrast z nowoczesnym wzornictwem. Mercedes-Maybach EQS SUV jest standardowo wyposażony w skórę Maybach Exclusive Nappa w ciepłych kolorach brązu espresso/perłowego brązu balao. Opcjonalnie dostępna jest konfiguracja beżu macchiato z perłowym brązem. Jeszcze bardziej wyrafinowany wygląd zapewnia oferowana na życzenie skóra Maybach MANUFAKTUR Exclusive Nappa w kolorze kryształowej bieli/srebrnoszarej perły. Roślinnie garbowana skóra we wszystkich tonacjach pochodzi ze zrównoważonych procesów. Jako elementy dekoracyjne dostępne jest naturalne drewno: brązowa brzoza oraz brązowe drewno orzechowe, a także lakier fortepianowy.
Holistyczny komfort dla zmysłów
W przypadku wyposażenia First Class z tyłu przednia konsola środkowa jest płynnie kontynuowana także w drugim rzędzie siedzeń. Na potrzeby elektrycznego Maybacha została przeprojektowana – tylny schowek po raz pierwszy zdobią drewniane wykończenia, które korespondują z drewnianymi okładzinami oparć przednich foteli i panelami pomiędzy siedzeniami z tyłu, wizualnie podkreślając otulającą atmosferę. Kolejną nowością jest projektor w konsoli środkowej, który wyświetla na podłodze emblemat Maybacha. Podobnie jak w Mercedesie-Maybachu Klasy S gama dodatkowego wyposażenia obejmuje dwa uchwyty na pojemnik z napojem z funkcją podgrzewania i chłodzenia oraz półkę na standardowy tylny tablet MBUX. Cztery porty USB-C do szybkiego ładowania i dwa interfejsy HDMI sprawiają, że podróżni mogą z łatwością korzystać z własnych urządzeń cyfrowych. Na życzenie konsola środkowa może zawierać dwa składane stoliki, lodówkę oraz posrebrzane kieliszki do szampana.
Zanieczyszczenia pozostają na zewnątrz
Dobrą jakość powietrza w kabinie zapewnia standardowy system ENERGIZING AIR CONTROL Plus z filtrem HEPA (High Efficiency Particulate Air). Czujnik jakości powietrza automatycznie decyduje o włączeniu trybu recyrkulacji. Filtr HEPA skutecznie oczyszcza powietrze z zewnątrz z drobnego pyłu, małych cząstek i pyłków. Węgiel aktywny zawarty zarówno w filtrze HEPA, jak i w filtrze kabinowym filtruje również dwutlenek siarki, tlenki azotu oraz zapachy. W regularnych odstępach samochód pobiera też świeże powietrze. Klimatyzacja postojowa umożliwia oczyszczenie powietrza we wnętrzu przed wejściem na pokład. Poziomy cząstek stałych na zewnątrz i w kabinie pojazdu są wyświetlane na ekranie systemu MBUX. Jeśli jakość powietrza otoczenia jest niska, system może zalecić zamknięcie bocznych szyb lub szyberdachu.
– Mercedes-Maybach EQS SUV to kamień milowy w historii naszej marki. Dla nas to nic innego jak nowa definicja motoryzacyjnej doskonałości – stworzona na czasy elektromobilności. Nasi klienci mogą spodziewać się absolutnie najlepszych wrażeń z jazdy samochodem elektrycznym, z typową dla Maybacha aurą niezwykłości – powiedział Daniel Lescow, szef marki Mercedes-Maybach, Mercedes-Benz Group AG.
Na zmysł węchu oddziałuje aktywna kompozycja zapachowa, która stanowi element standardowego pakietu AIR BALANCE. Mercedes-Maybach EQS SUV roztacza w swojej kabinie specjalny zapach No. 12 MOOD Ebony.
Przestrzenny Burmester
Standardowy system dźwięku przestrzennego Burmester 4D zapewnia najwyższą jakość nagłośnienia i wrażenia dźwiękowe Dolby Atmos, zapewniające muzyce więcej przestrzeni, wyrazistości i głębi. System audio liczy 15 głośników: dwa przednie głośniki basowe w przestrzeni na nogi, jeden głośnik średniotonowy i jeden wysokotonowy w każdych drzwiach, dwa głośniki 3D w podsufitce, dwa głośniki surround w pokrywie bagażnika oraz głośnik centralny w desce rozdzielczej. Ponadto w każdym fotelu umieszczono po dwa wzbudniki. Bezpośrednie odtwarzanie dźwięków rozchodzących się w materiale foteli sprawia, że wrażenia słuchowe stają się czterowymiarowe. Osoby na przednim fotelu z przodu oraz pasażerowie z tyłu mogą również korzystać z dźwięku 4D w słuchawkach.
Doznaniem akustycznym jest także brzmienie towarzyszące jeździe Aerial Grace. Jest interaktywny i reaguje na kilkanaście różnych parametrów, w tym na położenie pedału przyspieszenia, prędkość jazdy oraz rekuperację. Dzięki inteligentnym algorytmom dźwięki są obliczane w czasie rzeczywistym we wzmacniaczu systemu dźwięku przestrzennego Burmester 4D i odtwarzane przez głośniki.
Zawieszenie adaptacyjne i z trybem jazdy MAYBACH
Standardowe wyposażenie obejmuje zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z bezstopniową regulacją tłumienia ADS+. Prześwit samochodu można zwiększyć nawet o 35 mm. Seryjna specyfikacja obejmuje także skrętną tylną oś o kącie skrętu kół do 4,5°. Alternatywnie dostępna jest wersja o kącie skrętu kół do 10°. W rezultacie średnica zawracania zmniejsza się z 11,9 do 11,0 m, a więc do poziomu wielu aut kompaktowych.
Poza trybami jazdy ECO, SPORT, OFFROAD i INDIVIDUAL system DYNAMIC SELECT obejmuje specjalny program MAYBACH, który zastępuje klasyczny tryb COMFORT. Zestrojono go z myślą o maksymalnym komforcie jazdy pasażerów z tyłu, z naciskiem na minimalne ruchy nadwozia w obszarze pod tylnymi siedzeniami. Znajduje się tam węzeł oscylacyjny, dzięki czemu amplitudy są na najniższym poziomie. Tryb jazdy MAYBACH jest ustawieniem bazowym.
| EQS 680 SUV | |
Zespół napędowy i akumulator | ||
Napęd |
| 4×4 |
Silniki elektryczne | rodzaj | dwa silniki elektryczne o stałym wzbudzeniu (PSM) |
Moc | kW | 484 |
Moment obrotowy | Nm | 950 |
Napięcie znamionowe | V | 396 |
Ładowarka pokładowa | kW | 22 |
Czas ładowania AC (3-faz., 22 kW ) | h | 6,15 |
Maksymalna moc ładowania DC | kW | 200 |
Czas ładowania DC na odpowiednich stacjach szybkiego ładowania (10-80%) | min | 31 |
Ładowanie DC: zasięg po 15 min (WLTP) | km | do 220 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 4,4 |
Prędkość maksymalna | km/h | 210 |
Samochód | ||
Długość/szerokość/wysokość | mm | 5125/2034/1721 |
Rozstaw osi | mm | 3210 |
Średnica zawracania z tylną osią skrętną 4,5°/10° | m | 11,9/11,0 |
Pojemność bagażnika (VDA) | l | 440 |
Zasięg i zużycie energii | ||
Zużycie energii w cyklu mieszanym (WLTP; dane wstępne) | kWh/100 km | 22,5-24,4 |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym (WLTP; dane wstępne) | g/km | 0 |
Zasięg (WLTP; dane wstępne) | km | do 600 |
Autor: na podstawie Mercedes-Benz