Amerykański gigant General Motors i Pilot Company rozpoczęły współpracę nad stworzeniem krajowej sieci szybkich ładowarek, która będzie instalowana, obsługiwana i utrzymywana przez EVgo. Projekt jest przykładem na to jak podmioty publiczne i prywatne mogą połączyć siły, aby zbudować krajową infrastrukturę ładowania. GM w ramach swoich wszystkich projektów dotyczących sieci ładowania chce wydać 750 mln USD. Z kolei Pilot Company planuje doinwestować swoje centra podróży, gdzie pojawią się szybkie ładowarki kwotą 1 mld USD.
Sieć powstanie m. in. wzdłuż amerykańskich autostrad, łączących społeczności miejskie i wiejskie, wschodnie i zachodnie wybrzeże oraz różne obszary metropolitalne. Cel jest jasny: przyspieszenie i upowszechnianie się pojazdów elektrycznych, poprzez zwiększenie dostępu do ładowania i pomoc w umożliwieniu dalekobieżnych podróży elektrycznych w Stanach Zjednoczonych.
Sieć obejmie 2000 stanowisk do ładowania, pod wspólną marką „Pilot Flying J” i „Ultium Charge 360”. Będzie zasilana przez EVgo eXtend i otwarta dla wszystkich marek pojazdów elektrycznych. Ładowarki będą usytuowane w maksymalnie 500 centrach podróży Pilot i Flying J (sieć stacji benzynowych, sklepów i restauracji dla podróżujących).
General Motors zapowiedział, że jego klienci otrzymają specjalne korzyści, takie jak możliwość rezerwacji, zniżki na ładowanie, czy integrację z aplikacjami marki pojazdów GM zapewniającymi dostępność ładowarek w czasie rzeczywistym i pomoc w planowaniu trasy.
– Jesteśmy zaangażowani w całkowicie elektryczną, bezemisyjną przyszłość, a zapewnienie odpowiedniej infrastruktury ładowania jest kluczowym elementem układanki. Dzięki centrom podróży w Ameryce Północnej chcemy szybko zrealizować ten cel – powiedziała Mary Barra, prezes i dyrektor generalny GM.
Ładowarki z funkcją… przeciągania
Szybkie ładowarki w centrach podróży Pilot i Flying J zbuduje firma EVgo, (będą to w większości szybkie ładowarki o dużej mocy do 350 kW. EVgo, już współpracuje z GM przy projekcie stworzenia 3250 szybkich ładowarek w amerykańskich miastach i na przedmieściach do końca 2025 roku. Dostawca został wybrany jako strategiczny współpracownik ze względu na swoje doświadczenie w budowaniu, obsłudze i utrzymaniu infrastruktury szybkiego ładowania DC. Większość z punktów ładowania będzie wyposażonych w zadaszenia, które pomogą chronić klientów przed warunkami atmosferycznymi, a także funkcję przeciągania umożliwiającą wygodne ładowanie elektrycznych pickupów i SUV-ów ciągnących przyczepy.
– GM i Pilot Company opracowały projekt w ten sposób, aby połączyć prywatne inwestycje z zamierzonymi dotacjami rządowymi i programami użyteczności publicznej. Nasze centra podróży są dobrze wyposażone, aby umożliwić ładowanie pojazdów elektrycznych z całodobowymi udogodnieniami i dogodną bliskością głównych dróg w całym kraju. Cieszymy się na współpracę z GM i podmiatamy publicznymi USA m. in. Departamentem Transportu. Razem chcemy urzeczywistnić wygodne podróżowanie pojazdami elektrycznymi z wybrzeża na wybrzeże za pośrednictwem naszej krajowej sieci centrów podróży – powiedział Shameek Konar, dyrektor generalny Pilot Company.
Najtrudniej na obszarach wiejskich
Analizy przeprowadzone przez niezależne podmioty wykazują, że powszechny dostęp do opłat za korzystanie z autostrad, szczególnie na zaniedbanych obszarach miejskich i wiejskich, stanowi istotną barierę w masowym rozpowszechnieniu pojazdów elektrycznych.
– EVgo, GM i Pilot Company podzielają zaangażowanie w budowę sieci paliw elektrycznych, która zwiększa dostęp i sprawia, że przejście na elektryfikację stanie się bezproblemowe. Poprzez EVgo eXtend wdrażamy kolejną innowacyjną drogę, do celu jakim jest elektryfikacja transportu w Ameryce – powiedziała Cathy Zoi, dyrektor generalny EVgo.
Efektem współpracy ma być instalacja stanowisk do ładowania w odstępach 50 mil w całych Stanach Zjednoczonych. Dla GM ten projekt jest kolejnym z pakietu prawie 750 mln USD inwestycji w infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych, w tym: stworzenie ponad 100 000 punktów ładowania w USA i Kanadzie poprzez swoją sieć Ultium Charge 360, obecnie rozpoczętą współpracę z EVgo w celu zbudowania sieci 3250 stanowisk do ładowania w głównych obszarach metra do 2025 r. oraz instalację do 40 000 ładowarek w lokalnych społecznościach dealerów za pośrednictwem programu GM Dealer Community Charging Program, koncentrującego się na zaniedbanych obszarach wiejskich i miejskich.
„Nowe Horyzonty” za miliard
Z kolei Pilot Company ogłosił w ostatnim czasie inicjatywę „Nowe Horyzonty”, w ramach której miałby zainwestować 1 mld USD w pełną modernizację swoich centrów podróży o więcej udogodnień i ofert premium, które zazwyczaj nie są dostępne w obecnych miejscach ładowania pojazdów elektrycznych. Goście będą mieli dostęp do bezpłatnego Wi-Fi w większości lokalizacji, powiększonej części wypoczynkowej, zaktualizowanych i zmodernizowanych toalet, restauracji na miejscu. Centra podróży Pilot i Flying J są otwarte 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
Źródło: na podstawie news.gm.com