GVB, przedsiębiorstwo transportu publicznego w Amsterdamie, powiększy swoją bezemisyjną flotę o 84 pojazdy nowej generacji VDL Citea. Autobusy te, oparte w całości na elektrycznym układzie napędowym, pojawią się na ulicach miasta od 2023 roku. Umowa ramowa obejmuje opcję na kolejne 130 nowych Citea VDL. Miasto chce mieć w 2025 roku całkowicie bezemisyjny transport autobusowy.
VDL Bus & Coach dostarczy 30 przegubowych Citea VDL nowej generacji typu LF-181 i 54 VDL Citea LF-122. Firma odpowiada również za wdrożenie w mieście infrastruktury ładowania. Obecnie po Amsterdamie jeżdżą 44 autobusy BEV, a w okresie letnim wejdzie do eksploatacji kolejnych 31, co zwiększy całkowitą liczbę autobusów elektrycznych do 75 w 2022 r. Natomiast od 2023 roku pojawi się kolejne 84 elektryki, a potem opcjonalnie jeszcze 130. To w sumie da rekordową liczbę blisko trzystu autobusów elektrycznych na ulicach Amsterdamu.
Amsterdam Climate Neutral 2050
– Podpisując umowę z GVB, wnosimy ważny wkład w uczynienie Amsterdamu jeszcze czystszym miastem. To ważne dla jego mieszkańców i odwiedzających. Jesteśmy dumni, że możemy ponownie dostarczać autobusy do tego pięknego miasta. GVB i VDL współpracują ze sobą od wielu lat. Fakt, że ta współpraca jest kontynuowana, jest oznaką naszego wspólnego sukcesu – powiedział Willem van der Leegte prezes VDL Groep.
Władze Amsterdamu dbają o redukcją emisji CO2 w mieście. W tym celu gmina opracowała „Mapę tras Amsterdam Climate Neutral 2050”. Aglomeracja zmniejszy emisję CO2 o 5% w 2025 roku, 55% w 2030 i 95% w 2050 w porównaniu z poziomem z 1990 roku. Częścią tego planu jest fakt, że GVB zapewni całkowicie bezemisyjny transport autobusowy w 2025 roku.
W 2025 roku już bez diesli
– To zamówienie jest dobrym krokiem w kierunku ładniejszego, czystszego i bardziej zrównoważonego transportu publicznego w Amsterdamie. Coraz więcej mieszkańców Amsterdamu doświadcza faktu, że znika z miasta hałas i że powietrze jest czystsze, kiedy jeżdżą na rowerze lub spacerują – powiedziała Claudia Zuiderwijk, dyrektor zarządzająca miejskiego przewoźnika GVB.
Docelowo flota GVB będzie w całości składać się z elektryków VDL. GVB zamierza do 2025 roku wycofać ostatnie autobusy z silnikiem diesla i na stałe przejść na zeroemisyjny transport w Amsterdamie. Niderlandy są europejskim prekursorem elektryfikacji transportu publicznego. Jeśli chodzi o dostawcę autobusów to VDL Bus & Coach stał się jednym z wiodących graczy w Europie w dziedzinie e-mobilności. Od czasu wprowadzenia pierwszego Citea SLF-120 Electric w Genewie, podczas targów UITP Mobility & City Transport w 2013 roku, mocno skoncentrował się na mobilności elektrycznej.
W 2021 roku VDL Bus & Coach zaprezentował nową generację elektrycznych Citea. Najnowsza wersja została już sprzedana do kliku krajów i będzie wdrożona w wielu miastach i obszarach począwszy od tego roku to: Niderlandy (Eindhoven), Finlandia (Kotka i Lahti), Belgia (cała Flandria), Niemcy (Oberhausen i Braunschweig) oraz Francji (Bordeaux).
Zielone metro i tramwaje
GVB zapewnia transport publiczny w Amsterdamie i okolicach. Przed wybuchem pandemii przedsiębiorstwo przewoziło około 938 000 pasażerów dziennie: metrem, tramwajem i autobusem oraz promami m. in. przez Kanał Morza Północnego. Wraz z partnerami GVB rozbudowuje dostępną i zrównoważoną sieć transportu publicznego. Miasto Amsterdam, Urząd Transportu i GVB mają wspólny cel w postaci zaoferowania całkowicie bezemisyjnego transportu autobusowego w 2025 roku. Amsterdamskie metro i tramwaje są już zasilane w 100% zieloną energią elektryczną. W mieście działają już pierwsze promy elektryczne.
Źródło: vdlbuscoach.com