Producent ze Stuttgartu poinformował o wzmocnieniu zaangażowania w wyścigi elektrycznych bolidów. Od przyszłego roku, czyli 9. sezonu mistrzostw Formuły E, Porsche będzie wspierać zespół Avalanche Andretti. W 2023 r., na starcie staną cztery maszyny Porsche 99X Electric – dwa egzemplarze wystawione przez zespół TAG Heuer Porsche i dwa w barwach Avalanche Andretti, zespołu założonego przez amerykańskiego kierowcę wyścigowego Michaela Andrettiego. Umowa pomiędzy będzie obowiązywać przez co najmniej dwa sezony.
– Cieszymy się, że możemy wesprzeć zespół klienta, który demonstruje taką samą pasję i profesjonalizm w Formule E jak my. Avalanche Andretti rywalizuje w Formule E od inauguracyjnego sezonu, czyli od 2014 r. To dla nas ogromne wotum zaufania, że jedna z najbardziej doświadczonych ekip począwszy od 9. sezonu wybiera właśnie współpracę z Porsche i chce wystawić dwa egzemplarze Porsche 99X Electric. Porsche z rodziną Andrettich łączy długa tradycja – wszystko zaczęło się, gdy Mario i Michael w 1983 r. zadebiutowali w Le Mans za kierownicą Porsche 956. Cieszymy się, że teraz ta tradycja ma swoją kontynuację w Formule E i liczymy, że nasza współpraca będzie nie mniej udana – powiedział Thomas Laudenbach, wiceprezes ds. Porsche Motorsport.
Ambicja wygrywania
– Nasza przygoda z Formułą E rozpoczęła się w pierwszym sezonie i jesteśmy bardzo dumni, że możemy dziś spoglądać w przyszłość na następną generację tego sportu. Avalanche Andretti ma ambicję wygrywać, a dzięki wsparciu Porsche mamy pełne zaufanie do naszych wyników i rozwoju. Ta współpraca stanowi ważny krok dla naszej przyszłości, a jednocześnie jest zobowiązaniem wobec naszego sportu, partnerów i kibiców. Nasza historia – jako dwóch ekip z tradycjami – sprawia, że wybór Porsche był dla nas naturalny. Nie możemy doczekać się już nowego rozdziału, który rozpocznie się w 2023 r. – dodał Michael Andretti, dyrektor generalny i prezes Andretti Autosport
Jasne wytyczne
Celem nowych przepisów Gen3 w Formule E jest odciążenie zespołów klientów poprzez zminimalizowanie ich własnego wkładu w rozwój. Porsche Motorsport wspiera Avalanche Andretti według jasnych wytycznych. Zespół klienta otrzymuje dwa przygotowane do rywalizacji egzemplarze Porsche 99X Electric oraz wsparcie techniczne określone w zasadach wystawiania maszyn. Rozwój oprogramowania pozostaje po stronie Porsche Motorsport, Avalanche Andretti otrzymuje wszystkie aktualizacje.
Najmniej dwa sezony
Umowa pomiędzy Porsche i Avalanche Andretti będzie obowiązywać przez co najmniej dwa sezony. Zespół klienta angażuje się w bieżące przygotowania do 9. sezonu oraz Gen3, ale będzie rywalizował jako niezależna ekipa. Porsche nie planuje obecnie wspierać innych prywatnych zespołów poza Avalanche Andretti.
– Z niecierpliwością czekamy, by podzielić się z Avalanche Andretti spostrzeżeniami, które od czasu dołączenia do Formuły E zdobyliśmy w dziedzinie zelektryfikowanych jednostek napędowych o wysokich osiągach. Zrobimy wszystko, aby nasz nowy partner mógł jak najszybciej skorzystać z naszej techniki i byśmy w 9. sezonie byli świadkami walki o zwycięstwo czterech Porsche 99X Electric – powiedział Florian Modlinger, dyrektor Porsche Motorsport ds. Formuły E.
Platforma dla elektrycznych modeli
W 2019 r., wraz z Porsche 99X Electric, producent sportowych aut po ponad 30 latach przerwy powrócił do udziału w wyścigach jednomiejscowych pojazdów. W pełni elektryczny bolid, wyposażony w opracowany w Weissach zespół napędowy Porsche E-Performance, służy też jako platforma do rozwoju całkowicie elektrycznych seryjnych modeli Porsche. Istotnymi czynnikami sukcesu zarówno w Formule E, jak i w budowie pojazdów produkcyjnych są zarządzanie energią oraz efektywność. W sezonie 2021/2022 Porsche 99X Electric osiąga moc maksymalną 250 kW/340 KM w trybie kwalifikacyjnym i 220 kW/299 KM w normalnym trybie wyścigowym. Tryb ataku podnosi ją do 250 kW/340 KM. Maksymalna moc rekuperacji to 250 kW, a użyteczna pojemność akumulatora – 52 kWh.
Akcelerator technik
Formuła E, to pierwsza na świecie seria wyścigów w pełni elektrycznych bolidów, która od 2014 r. sprowadza motorsportowe emocje do największych miast świata. Jako akcelerator innowacyjnych i zrównoważonych technik z dziedziny mobilności, promuje ona ogólnoświatową akceptację dla pojazdów elektrycznych – z myślą o przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym. Zawody mają wyjątkowo zwarty format: trening, kwalifikacje oraz wyścig odbywają się jednego dnia. Sam wyścig trwa ok. 45 minut plus jedno okrążenie. W sezonie 2021/2022 startuje 11 zespołów z 22 kierowcami. Dla ekipy TAG Heuer Porsche oraz Porsche 99X Electric to trzeci sezon zmagań w Formule E.
Źródło: na podstawie Porsche