Dostawy samochodów w pełni elektrycznych Audi (BEV) w minionym roku wzrosły o 57,5 procent w stosunku do roku 2020. W roku 2021 producent aut premium ponad dwukrotnie powiększył gamę modeli w pełni elektrycznych. Mimo trudnej sytuacji w zaopatrzeniu w półprzewodniki dostawy marki Audi zbliżyły się do wielkości z roku 2020. W roku 2021 koncern z Ingolstadt przekazał klientom 1 680 512 pojazdów, czyli o 0,7 procent mniej niż w roku 2020. W Polsce odnotowano rekordowy wzrost rejestracji samochodów marki o 21,6 procent. W ubiegłym roku nad Wisłą zarejestrowano 18 973 aut, a 2020 15 602 egzemplarzy.
Wykorzystać impet
– Rok 2021 był pełen wyzwań, ale dzięki wysiłkowi naszego zaangażowanego zespołu na całym świecie skutecznie je pokonaliśmy. Z ufnością patrzymy w przyszłość. W dokumencie 'Vorsprung 2030′ określiliśmy jasną strategię, a nasza odwaga do wprowadzania trwałych zmian została nagrodzona: wysoki popyt na pojazdy elektryczne Audi potwierdza słuszność podjętej przez nas decyzji o produkcji zeroemisyjnych systemów napędowych. W 2022 r. chcemy wykorzystać ten impet i konsekwentnie kontynuować naszą transformację. Duża liczba napływających zamówień pokazuje również, że dysponujemy odpowiednio skomponowaną gamą modelową – powiedziała Hildegard Wortmann, szefowa sprzedaży i marketingu AUDI AG.
Po pierwszym półroczu 2021 roku Audi było na dobrej drodze do pobicia rekordu: 981 681 dostarczonych do rąk klientów pojazdów, było nowym najlepszym wynikiem w historii firmy. Jednak w drugiej połowie roku nasilił się niedobór półprzewodników, w rezultacie czego w czwartym kwartale dostawy spadły o 34,2 procent w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.
Krzywa w górę
Niemniej, jak podkreśla producent krzywa dostaw modeli w pełni elektrycznych wciąż idzie w górę. W roku 2021, Audi sprzedało 81 894 samochodów w pełni elektrycznych. To wzrost o 57,5 procent. Do roku 2025 koncern z Ingolstadt planuje mieć w swoim portfolio ponad 20 tego typu modeli. Od roku 2026 wszystkie wprowadzane na rynek nowe modele Audi będą w pełni elektryczne.
Na początku ubiegłego roku Audi zaprezentowało modele e-tron GT i RS e-tron GT, a następnie Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron, które odgrywają kluczową rolę w strategii elektryfikacji marki. Dzięki tym czterem nowym modelom, Audi w minionym roku ponad dwukrotnie powiększyło swoją ofertę modeli BEV.
Miliardy na elektromobilność
Wyraźne zaangażowanie firmy w rozwój elektromobilności widoczne jest także w planowaniu nakładów inwestycyjnych: na podstawie planów zatwierdzonych pod koniec 2021 roku, Audi wyda w latach 2022-2026 około 18 mld euro na elektryfikację i hybrydyzację gamy modelowej. Przy całkowitych inwestycjach wynoszących około 37 miliardów euro oznacza to, że prawie połowa środków zostanie przeznaczona na te dwie przyszłościowe dziedziny.
Polska ważnym rynkiem
W Polsce odnotowano rekord jeśli chodzi o rejestracje nowych samochodów marki Audi. W naszym kraju w całym roku 2021 zarejestrowano 18 973 egzemplarze nowych Audi. To o 21,6 procent więcej niż w roku 2020 (2020: 15 602 sztuki). Tym samym Polska znalazła się w grupie najważniejszych i najbardziej dynamicznie rozwijających się dla Audi rynków europejskich – EU11. Wzrostowy trend potwierdza także sukces sprzedażowy w segmencie modeli sportowych oraz używanych Audi. W grupie Audi Sport sprzedano 690 sztuk, a ramach programu Audi Select :plus nowych właścicieli znalazło aż 7130 pojazdów.
Spadkowe Chiny
W Chinach producent zakończył rok 2021 z liczbą 701 289 dostarczonych klientom pojazdów i spadkiem w ten sposób o 3,6 procent. Po rekordowym roku 2020, czwarty kwartał roku ubiegłego był szczególnie naznaczony niedoborem półprzewodników dla lokalnie produkowanych pojazdów. Znaczący wzrost popytu odnotowały importowane do Chin modele Audi (+53 procent), szczególnie Audi A5 (+96,7 procent), Audi Q7 (+74,4 procent) i w pełni elektryczne Audi e-tron (+68,7 procent). Ponadto, sprzedaż modeli Audi Sport wzrosła tam ponad dwukrotnie (+113,4 procent) w stosunku do roku 2020.
Amerykanie kupują elektryki
W Stanach Zjednoczonych Audi pobiło wynik sprzedaży z poprzedniego roku: 196 038 dostarczonych klientom pojazdów oznaczało wzrost o 5,0 procent. Audi odnotowało tu również rekordowy rok dla samochodów w pełni elektrycznych: ze wzrostem o 52,5 procent w stosunku do roku poprzedniego Audi sprzedało w USA więcej modeli w pełni elektrycznych niż kiedykolwiek wcześniej, w tym Audi e-tron GT, które jest na rynku od lipca 2021 roku. Również Audi e-tron odnotowało znaczny wzrost: +34,6 procent. W segmencie SUV utrzymywał się wysoki popyt, a najlepiej sprzedającymi się modelami były Audi Q3 (+26,5 procent) i Audi Q5 (+19,6 procent). Również samochody spod znaku Audi Sport, z liczbą 7796 dostarczonych modeli i wzrostem o 60,5 procent, ustanowiły nowy rekord. W Kanadzie liczba dostarczonych pojazdów wzrosła o 11,2 procent.
W Europie bez zmian
W Europie koncern zbliżył się do poziomu sprzedaży z roku ubiegłego z liczbą 617 048 dostarczonych pojazdów (-0,4 procent). Audi A3 (+3,6 procent), Audi Q3 (+5,6 procent), Audi Q5 (+18,6 procent) i Audi Q8 (+1,8 procent) odnotowały rosnący popyt. Znaczący wzrost sprzedaży marka osiągnęła między innymi we Francji (+10,2 procent), Włoszech (+9,9 procent) i w Wielkiej Brytanii (+9,4 procent). Ustanowiła też nowe rekordy sprzedażowe w Danii i Norwegii – po części dzięki modelom elektrycznym, które cieszyły się tam szczególną popularnością. W sumie, na 31 rynkach europejskich sprzedaż była wyższa niż w roku poprzednim. W Niemczech marka z czterema pierścieniami w logo dostarczyła klientom 180 883 pojazdy (-15,6 procent).
Źródło: na podstawie Audi