Siedem z 14 samochodów elektrycznych, które wzięło udział w teście osiągnęło ponad 80% homologowanego zasięgu WLTP. Wśród marek premium Volvo, a wśród popularnych Kia mogą pochwalić się najlepszymi wynikami zasięgu i czasu ładowania w tegorocznej edycji EcoBest Challenge.
Swoiste badania przeprowadzono we Włoszech zróżnicowanym terenie i w różnych warunkach drogowych, aby zapewnić najbardziej miarodajny wyniki. W szczególności, jeśli chodzi o teren, samochody były testowane na mieszanej trasie z autostradami, drogami i środowiskiem miejskim. Każdy model był „testowany w ruchu” aż do wyczerpania akumulatora, w normalnych warunkach na drogach i autostradach oraz w trybie Eco podczas standardowego zachowania się zgodnie z ich rzeczywistym stylem jazdy i wypróbowali wszystkie technologie pokładowe, takie jak klimatyzacja, systemy dźwiękowe, systemy nawigacyjne itp. Dodatkowo, aby uniknąć różnic związanych ze stylem jazdy, kierowcy zmieniali samochody co 25 kilometrów. Wszystkie samochody poruszały się po tej samej trasie, w tym samym czasie i takich samych warunkach atmosferycznych. Podczas testu temperatura powietrza we Włoszech sięgała od kilku kilkunastu stopni Celsjusza i różniła się w zależności od pory dnia.
Wszystkie testowane pojazdy elektryczne są dostępne w Europie (wszystkie oferują ponad 300 km homologowanego zasięgu WLTP i kosztują poniżej 65 000 euro). Test EcoBest Challenge 2022 wykazał, że dane dotyczące zasięgu z testu WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) są zwykle nieco zawyżone niż okazuje się w podczas jazdy w rzeczywistym ruchu drogowym. Zasięg to jeden z kluczowych dla większości kupujących parametr określający przydatność aut elektrycznych w codziennym użytkowaniu. Każdy kupując samochód na prąd może zweryfikować ten parametr sprawdzając dane homologacyjne. Obecnie europejskich producentów obowiązuje WLTP.
– Pojazdy elektryczne stają się kluczowym trendem w Europie, a wiele osób rozważa zakup samochodów elektrycznych. „Ecobest Challenge – Electrified by VinFast” dostarcza prawdziwych informacji na temat zasięgu, jakiego klient może oczekiwać od samochodu. Cała metoda jazdy sprowadza się do średniej opartej na randomizowanym (losowym, przypadkowym) „czynniku ludzkim” zdefiniowanym przez Autobest i w oparciu o różnorodność testujących pochodzących z całej Europy – powiedział Dan Vardie, założyciel i prezes Autobest.
Tylko dwa modele, Skoda Enyaq i Volvo XC40 przekroczyły homologowany zasięg WLTP. Volvo przejeżdża dystans dłuższy o 3 %. niż zapowiadają dane homologacyjne. W teście przebadano wersję XC40 z napędem na przednie koła i jednym silnikiem elektrycznym, która będzie w 2023 roku zmodyfikowana i otrzyma jeszcze wydajniejszy układ napędowy. W ofercie znajduje się również XC40 w wersji AWD. Siedem z 14 samochodów elektrycznych, które wzięło udział w teście osiągnęło ponad 80 %. homologowanego zasięgu WLTP, a pięć modeli osiągnęło mniej niż 80 % dystansu deklarowanego przez WLTP. Jednak wszystkie modele pokonały ponad 71 % odległości wskazanej przez WLTP.
Zasięgi testowanych samochodów odnotowane podczas EcoBest Challenge 2022 (zasięg WLTP)
1. Kia EV6 – 465 km (528 km)
2. Volvo XC40 – 431 km (417 km)
3. BMW i4 – 428 km (492 km)
4. Audi Q4 e-tron Sportback – 421 km (471 Km)
5. Mercedes EQA – 413 km (540 km)
6. MG 4 – 410 km (435 km)
7. Kia Niro EV – 405 km (460 km)
8. Ford Mustang Mach-E – 395 km (550 km)
9. Skoda Enyaq – 386 km (383 km)
10. Hyundai Ioniq 5 – 379 km (481 km)
11. VW ID.4 – 367 km (527 km)
12. Renault Megane E-Tech – 355 km (427 km)
13. Aiways U5 – 321 km (410 km)
14. Seres 3 – 281 km (301 km)
Nowością w tegorocznej edycji EcoBest Challenge był pomiar czasu ładowania, ze stacji AC o mocy 350 kW. W tej kategorii wyniki są bardzo zachęcające. Podpinając Kię EV6 na 7 minut, zwiększamy jej zasięg o 100 km. Volvo XC40 potrzebowało do tego 9 min, a Hyundai Ioniq – 10 min. Pozostałe modele nie zmieściły się w limicie 10 min. W tej kategorii najgorzej wypadł Seres 3, który potrzebował aż 27 minut do zwiększenia zasięgu o 100 km.
Innym interesującym rezultatem ECOBEST Challenge jest energia potrzebna do pełnego naładowania samochodów z całkowicie wyczerpanymi akumulatorami. Wszystkie pojazdy wymagały więcej energii niż pojemność akumulatorów, od 3,2 % do 16,5 %. Według organizatorów badania liczby te są jednak są znacznie lepsze niż w ubiegłym roku, pokazując zdolność branży do zmniejszenia strat podczas procesu ładowania.