Celem projektu Toyota Motor Manufacturing UK jest budowa bezemisyjnego terenowego pick-upa z elektrycznym napędem zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi drugiej generacji. Pierwsze prototypowe Hiluxy z napędem wodorowym powstaną w 2023 roku w zakładzie TMUK w Burnaston. Po fazie testów firma zajmie się wdrożeniem auta do produkcji w małych seriach. Projekt wodorowego Hiluxa daje szansę zastosowania technologii ogniw paliwowych Toyoty w zupełnie nowym, nieeksplorowanym dotąd segmencie samochodów. Terenowe pick-upy służą wielu branżom gospodarki oraz służbom mundurowym, które potrzebują praktycznych i niezawodnych, bezemisyjnych samochodów, aby zrealizować własne strategie dekarbonizacji.
Zdobywanie kompetencji
Prototypowy Hilux zostanie wyposażony w komponenty napędu Toyoty Mirai drugiej generacji. TMUK zrealizuje projekt przy eksperckim wsparciu zespołu badawczo-rozwojowego Toyota Motor Europe. Dzięki temu brytyjscy inżynierowie Toyoty zdobędą kompetencje, by w przyszłości prowadzić własne prace rozwojowe nad napędami wodorowymi nowych generacji.
Z dofinansowaniem
Na opracowanie wodorowej wersji Hiluxa Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) otrzymała grant brytyjskiego rządu. W ubiegłym roku TMUK złożyła wniosek o grant do Advanced Propulsion Centre (APC), organizacji ufundowanej przez brytyjską branżę motoryzacyjną i budżet państwa zajmującej się finansowaniem projektów badawczo-rozwojowych nad nisko- i bezemisyjnymi technologiami napędowymi. W realizacji projektu biorą udział brytyjskie organizacje Ricardo, European Thermodynamics (ETL), D2H i Thatcham Research, skupiające inżynierów i specjalistów zajmujących się innowacjami w różnych dziedzinach technologii, ochrony środowiska i bezpieczeństwa transportu.
– Wielka Brytania jest jednym z kluczowych rynków dla pick-upów i ważnym rynkiem dla Toyoty. Finansowanie APC stanowi ogromną szansę na opracowanie bezemisyjnego samochodu w bardzo ważnym segmencie rynku. Chcielibyśmy podziękować rządowi Wielkiej Brytanii za wsparcie, które przyspieszy realizację celu dekarbonizacji transportu – skomentował Matt Harrison, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.