Założyciel i prezes koncernu CATL, Robin Zeng, wystąpił podczas odbywającego się w Pekinie Światowego Kongresu Pojazdów Zelektryfikowanych 2022. Nie omieszkał przy okazji pochwalić się, że jeden na trzy nowe samochody NEV sprzedawane obecnie na świecie jest ładowany akumulatorami jego firmy. Jednocześnie CATL ogłosił podpisanie pięcioletnich umów o współpracy z Zeekr i Seres. Obaj producenci pojazdów elektrycznych będą wykorzystywali do swoich aut najnowsze akumulatory Qilin o zasięgu przekraczającym 1000 km.
Jak wynika z oświadczenia szefa bateryjnego giganta do tej pory akumulatory CATL zostały sprzedane do odbiorców w 56 krajach i regionach na całym świecie. Są lub były eksploatowane w ponad 5 milionach pojazdów.
Kolejny zakład na Węgrzech
Firma posiada już 10 zakładów produkcyjnych w Chinach oraz fabrykę w Niemczech, która właśnie uzyskała wszystkie zezwolenia na rozpoczęcie produkcji. Linia produkcyjna modułów już działa, natomiast linia produkcyjna ogniw zostanie uruchomiona do końca 2022 roku. CATL zbuduje też swoją drugą fabrykę w Europie na Węgrzech, która będzie miała łączną moc 100 GWh. Inwestycja rozpocznie się jeszcze w tym roku.
Planowane kolejne fabryki są pokłosiem wyników firmy. Udział CATL w pierwszej połowie tego roku na globalnym rynku osiągnął rekordowy poziom 34,8%. Prezes Zeng w swoim przemówieniu powoływał się najprawdopodobniej na dane pochodzące od południowokoreańskiej firmy badawczej SNE Research. Według Koreańczyków wynik CATL przełożył się na wzrost o 6,2 punktu procentowego rok do roku (28,2%). Z badania SNE Research wynika, że południowokoreańska firma LG Energy Solution zajęła drugie miejsce z 14,4 – procentowym udziałem, w porównaniu z 23,8% rok wcześniej. Trzecie miejsce w tym rankingi zajął BYD z 11,8 – procentowym udziałem, co oznacza wzrost o 5 punktów procentowych w porównaniu z 6,8% rok temu.
Ponad 1000 km na Qilin
W swojej prezentacji Zeng powiedział również, że CATL wprowadził w tym roku akumulator Qilin na rynek pojazdów elektrycznych klasy premium, o gęstości energii systemu 255 Wh/kg i zasięgu, który z łatwością przekracza 1000 kilometrów. Bateria Qilin jest wyposażona w najnowszą technologię ochrony o wysokim poziomie bezpieczeństwa NP 2.0.
Jednocześnie CATL pochwalił się podpisaniem umów, w myśl których samochód Zeekr 009 będzie pierwszym na świecie autem zasilanym przez baterię Qilin. Te same wysokowydajne baterie będą zasilać wszystkie modele Seres Aito. Bateria dzięki zastosowaniu technologii chłodzenia ogniw o dużej powierzchni, ładuje się w ciągu 10 minut (przy szybkim ładowaniu). Ponadto jak napisał producent „dzięki swoim parametrom może dostarczyć o 13% więcej energii niż akumulator 4680 (od Tesli – przyp. red.), zapewniając wszechstronną poprawę zasięgu, szybkiego ładowania, bezpieczeństwa, żywotności, wydajności i wydajności w niskich temperaturach”. Umowy z obiema firmami zostały podpisane na pięć lat.
Natomiast na rynek „nieco tańszych” pojazdów elektrycznych CATL wprowadził akumulator M3P.
– Bateria CATL M3P jest oparta na chemii fosforanu litowo-żelazowego (LFP), ale nie jest baterią LFP. Utrzymuje wysokie bezpieczeństwo i długą żywotność akumulatorów LFP, ale z 20-procentowym wzrostem gęstości energii ogniw, co czyni ją bardzo konkurencyjną – powiedział prezes Robin Zeng.
Źródło: na podstawie catl.com, cnevpost.com, własne