Największy producent akumulatorów elektrycznych w Chinach (z 55-procentowym udziałem w rynku), 18 kwietnia oficjalnie uruchomił swoje pierwsze punkty wymiany baterii Evogo w Xiamen, w południowo-wschodniej prowincji Fujian. Tym samym to ponad 4 milionowe portowe miasto stało się pierwszym na świecie, gdzie użytkownicy elektryków mogą korzystać z tej nowej usługi CATL.
Pierwsze cztery stacje szybkiej wymiany baterii, które rozpoczęły działalność, znajdują się w dystryktach Siming, Huli i Haicang. Do końca tego roku liczba stacji szybkiej wymiany akumulatorów w Xiamen wzrośnie do 30. Wtedy według CATL kierowcy w dowolnym miejscu na wyspie Xiamen będą mogli znaleźć jedną taką stację w promieniu 3 kilometrów.
„Rozwiązanie wymiany akumulatorów Evogo pozwoli użytkownikom pojazdów elektrycznych zapomnieć o niedogodnościach związanymi z ładowaniem. Tym samym będą mogli skupić się na samych pozytywach związanych z jazdą elektrykiem” – pisze w oficjalnym komunikacie CATL.
Cena aktualizowana na bieżąco
Obecnie oferta specjalna na wynajem jednego bloku Choco-SEB (naładowanej baterii gotowej do wymiany), wynosi 399 RMB miesięcznie (około 63 USD). Cena jak informuje CATL będzie na bieżąco dostosowywana do warunków rynkowych i w zależności od poziomu zużycia energii przez użytkowników. W przypadku każdej usługi wymiany akumulatorów na stacji wymiany opłata jest prawie taka sama jak w przypadku usługi szybkiego ładowania i podlega dostosowywaniu także w zależności od różnych lokalizacji stacji i przedziałów czasowych.
Kompatybilny projekt
Za projekt odpowiedzialna jest Amperex Energy Service Technology, spółka zależna należąca w całości do CATL, która na bieżąco współpracuje z różnymi miejskimi podmiotami. Wszystkie zaangażowane strony współpracują w zakresie technologii, zasobów i usług w celu ułatwienia budowy sieci wymiany akumulatorów w Xiamen. W przyszłości CATL chce współpracować z jeszcze większą liczbą partnerów, tak by sieć sukcesywnie rozrastała się na kolejne miasta w Chinach. System ma być kompatybilny z 80 procentami globalnych modeli pojazdów opartych na platformie BEV dostępnych na rynku oraz ze wszystkimi modelami opartymi na platformie BEV, które zostaną wypuszczone na całym świecie w ciągu najbliższych trzech lat.
Bateria niczym czekolada
Sercem Evogo są baterie jednostkowe, które CATL nazywa „Choco-SEB”. SEB to skrót od Swapping Electric Block, a „Choco” ma nawiązywać do wyglądu SEB, który ma przypominać tabliczkę czekolady. Przy wsparciu najnowszej technologii CTP (cell to pack) może osiągnąć wagową gęstość energii ponad 160 Wh/kg i objętościową gęstość energii 325 Wh/l, umożliwiając pojedynczym blokom uzyskanie zasięgu 200 km. Według ChenWeifeng, dyrektora generalnego CAES, Evogo zostanie początkowo wprowadzone w dziesięciu chińskich miastach.
NIO liderem
System punktów gdzie można wymieć baterie zasilające auta BEV nie jest w Chinach nowością. Na przykład miejscowy producent samochodów elektrycznych firma NIO uruchomiła już ponad 900 stacji Power Swap. Do końca 2022 r. ta firma chce posiadać łącznie ponad 1300 stacji Power Swap, 6000 ładowarek zasilających i 10 000 ładowarek docelowych w całych Chinach, które połączą ponad 30 docelowych „tras ładowania”.
Wymiana w pięć minut
Systemy takie jak CATL czy NIO mogą być alternatywnym lub uzupełniającym rozwiązaniem dla stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Sieć ładowarek dla elektryków, także w Chinach, wciąż jest jednym z kluczowych elementów dla rozwoju emobilności. Problemem na który zwracają uwagę użytkownicy jest nie tylko ich niewielka liczba ale także czas ładowania samochodu. Ten waha się średnio od 30 do 50 minut. Tymczasem wizyta w punkcie wymiany akumulatora i „pobranie” w pełni naładowanej baterii do swojego auta może trwać znacznie krócej (około 5 minut).
Źródło: na podstawie catl.com, własne