Chiński producent baterii poinformował, że ruszy z produkcją masową i wprowadzi w przyszłym roku na rynek baterię Qilin – trzecią generację technologii CTP (cell-to-pack). Z rekordową wydajnością wykorzystania objętości wynoszącą 72% i gęstością energii do 255 Wh/kg, nowa bateria zapewni zasięg ponad 1000 km na jednym ładowaniu.
Lider wydajności
Chiński potentat w 2019 r. wprowadził na rynek pierwszy na świecie bezmodułowy zestaw akumulatorów CTP, stając się liderem w osiąganiu wydajności wykorzystania wolumenu na poziomie ponad 50%. Wraz z ogólnymi przełomami w podstawowym procesie, algorytmie i materiałach, CATL na nowo definiuje konstrukcję struktury baterii za pomocą baterii Qilin.
Integracja funkcji
W akumulatorze CTP 3.0 wewnętrzna belka poprzeczna, płyta chłodząca ciecz i podkładka termiczna zostały zintegrowane w wielofunkcyjną elastyczną warstwę pośrednią. Posiada również wbudowane mostki mikronowe wewnątrz warstwy pośredniej, które elastycznie dostosowują się do zmian wewnątrz ogniwa, poprawiając niezawodność baterii przez cały okres jej eksploatacji. Zintegrowana jednostka energetyczna, która składa się z ogniwa i wielofunkcyjnej elastycznej warstwy pośredniej, buduje bardziej stabilną konstrukcję nośną prostopadle do kierunku jazdy, zwiększając w ten sposób odporność zestawu akumulatorów na wstrząsy i wibracje.
Wszechstronna poprawa parametrów
Technologia chłodzenia ogniw o dużej powierzchni zwiększa obszar wymiany ciepła czterokrotnie, skraca czas kontroli termicznej o połowę i obsługuje gorący start w 5 minut i szybkie ładowanie w 10 minut. Woda umożliwia szybkie schłodzenie ogniwa w ekstremalnych warunkach, skutecznie zapobiegając nieprawidłowemu przewodzeniu ciepła między ogniwami.
Bateria CTP 3.0 może zwiększyć gęstość energii do 255Wh/kg dla trójskładnikowych systemów bateryjnych i 160Wh/kg dla systemów bateryjnych LFP. Dzięki temu samemu systemowi chemicznemu i tej samej wielkości, może dostarczyć o 13% więcej energii niż bateria 4680, osiągając wszechstronną poprawę: zasięgu, szybkiego ładowania, bezpieczeństwa, żywotności, wydajności i wydajności w niskich temperaturach.
CATL poinformował, że baterie CTP 3.0, czyli Qilin, będą produkowane masowo i wejdą na rynek w 2023 roku. Firma, która dostarcza baterie producentom samochodów, takim jak Tesla, Volkswagen, BMW i Nio, sprzedała w ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku akumulatory o równowartość 41,5 GWh, czyli ponad dwukrotnie więcej niż LG Energy Solution.
Źródło: na podstawie CATL, Reuters