30% autobusów miejskich zarejestrowanych w Europie, to obecnie pojazdy o zerowej emisji. W pierwszej połowie 2022 roku na Starym Kontynencie zarejestrowano 1768 e-busów. Z danych zebranych przez firmę doradczą Chatrou CME Solutions wynika, że w okresie styczeń-czerwiec 2022 r. liderem na rynku e-busów był producent z Niderlandów, czyli VDL. Drugie miejsce zajął chiński BYD – ADL, a trzecie również producent z Państwa Środka – Yutong. Za nimi uplasował się Mercedes, Iveco Bus i MAN. Na siódmym miejscu znalazł się Solaris.
VDL wraca na czoło czołówki sprzedawców e-busów w Europie. Niderlandzki producent w pierwszej połowie 2022 roku zarejestrował 242 e-busy, a tuż za nim uplasował się BYD – ADL z 221 sztukami. Trzeci był Yutong z 217 dostarczonymi e-busami. Następnie Mercedes eCitaro, Iveco Bus, MAN. Dopiero na siódmym miejscu jest Solaris, który przewodził rynkowi e-busów w Europie zarówno w 2021 roku jak też w roku 2020. Polski dostawca jest nadal na szczycie dotyczącym rejestracji w okresie 2012 – czerwiec 2022, z 1225 jednostkami (drugi jest VDL z 1211 autobusami).
Przybywa e-busów w miastach
W okresie styczeń – czerwiec 2022 r. autobusy zeroemisyjne (bateryjno-elektryczne i z ogniwami paliwowymi) miały 30-procentowy udział w rynku autobusów miejskich, rosnąc z poziomu 22,8 z pełnego roku 2021 i 15,1% z pełnego roku 2020.
W pierwszej połowie 2022 roku w Europie zarejestrowano 1768 e-busów. W całym 2021 roku zarejestrowano ponad 3000 e-busów, z czego 1 393 w pierwszej połowie roku. Biorąc pod uwagę I i II kwartał zarówno w 2021 jak i 2022 roku, wzrost rejestracji wyniósł 27%.
Powrót do gry
Lwia część rejestracji e-busów VDL w 2022 roku przypadła Norwegii i Niderlandom, gdzie zarejestrowano odpowiednio 82 i 88 sztuk. Wyniki niderlandzkiego producenta, który w ciągu tego roku ma wprowadzić na rynek Citea New Generation, sprawiają, że firma wraca na szczyt rynku po kilku latach pozostawania w tyle.
Według danych Chatrou CME Solutions nadal, 64,5% wszystkich autobusów miejskich w 26 krajach posiada obecnie alternatywny układ napędowy (było to 59,4% za cały rok 2021 i 52,5% za cały rok 2020). Udział autobusów hybrydowych maleje: z 24 do 14%, „co jest spowodowane przejściem na napęd elektryczny (Niemcy) lub na CNG (Hiszpania i Włochy)” – zauważa firma doradcza.
Wyspy biorą najwięcej
Wielka Brytania prowadzi na liście krajów, w których zarejestrowano najwięcej e-busów – 350. Za nią plasują się Niemcy z liczbą 246, a następnie Francja z liczbą 236. Cały rynek autobusów miejskich w Europie spadł o 6% (6401 w pierwszej połowie 2021 roku, 6019 w pierwszej połowie 2022 roku).
Liczby oparte są na danych zebranych i przeanalizowanych przez Chatrou CME Solutions. Uwzględnione kraje: EU27 + UK + ICE + NO + CH (dane SR, HR i BG nie są na razie dostępne dla 2022 roku).
Źródło: na podstawie sustainable-bus.com, fot. VDL