BYD Auto Industry (BYD) i Uzavtosanoat (UzAuto) podpisały umowę, której efektem ma być rozwój emobilności w Uzbekistanie. W tym środkowoazjatyckim kraju niebawem ma ruszyć m. in. produkcja nowych pojazdów z napędem elektrycznym (NEV).
BYD to największy chiński producent aut NEV. Teraz koncern, który zapowiedział ekspansję na światowe rynki będzie „elektryfikował” Uzbekistan. Chińczycy jak sami deklarują „mają ponad 26-letnie doświadczenie w badaniach nad rozwojem akumulatorów”, a swoją wiedze chcą teraz przekazywać nowym partnerom. Przypomnijmy, że BYD opracował m. in. własne układy napędowe, akumulatory, półprzewodnikowe silniki napędowe i układy sterowania silnikami.
UZAuto – największy producent w środkowej Azji
Uzbekistan to państwo w środkowej Azji, którego głównymi partnerami handlowymi są Chiny, Rosja, Ukraina, Korea Południowa i Niemcy. UzAuto jest największym i jedynym producentem w Azji Środkowej oferującym pełną gamę pojazdów. Firma, która zyskała doskonałą reputację w branży, osiągnęła znaczący udział w rynku w Uzbekistanie i sąsiednim regionie. UzAuto ma silną sieć sprzedaży i obsługi posprzedażnej.
Dla BYD jest to niezwykle atrakcyjny kierunek. Sprzedaż samochodów elektrycznych na świecie obejmuje obecnie głównie trzy rynki: Chin, Europy i Stanów Zjednoczonych. Uzbekistan wydaje się więc ciekawym „punktem wypadowym” do przeprowadzania elektromobilnej ekspansji w regionie.
– Cieszymy się, że możemy rozpocząć tę strategiczną współpracę między naszymi dwiema firmami. Mamy podobne cele i wizję przyszłości, promując zalety podróży niskoemisyjnych, które przeciwdziałają zmianom klimatu. BYD w ramach współpracy zapewni wiodące na świecie technologie i zintegrowane rozwiązania ekologiczne, aby promować rozwój NEV w Azji Środkowej i poza nią – powiedział Michael Shu, dyrektor generalny i dyrektor zarządzający, BYD Europe and International Cooperation Division.
Uzbekistan – nowa strategia dla przemysłu
– To ważny dzień dla przemysłu motoryzacyjnego Uzbekistanu, ponieważ pokazuje, że nasz kraj wchodzi w nowy etap rozwoju. Podpisana umowa oznacza, że UzAuto jest gotowe do podjęcia wszelkich niezbędnych kroków w celu rozpoczęcia wdrażania nowych pojazdów zelektryfikowanych – powiedział Umurzakov Shavkat, prezes zarządu UzAuto.
BYD i UzAuto opracują i wdrożą produkcję pojazdów z napędem elektrycznym. Jak napisano w oficjalnym oświadczeniu „ten protokół ustaleń stanowi rdzeń nowej ery zrównoważonego transportu, kładąc podwaliny pod masowe wprowadzanie nowych pojazdów energetycznych, wspieranych za pośrednictwem wydajnych kanałów sprzedaży i usług posprzedażnych”.
UzAuto to firma, która zarządza siecią przedsiębiorstw produkujących samochody oraz części samochodowe. Ponadto struktura firmy obejmuje sieć dealerską w Uzbekistanie i krajach ościennych, placówki badawcze i firmę leasingową. Uzbekistan jest dziś jedynym producentem pełnej gamy samochodów osobowych i pojazdów użytkowych w Azji Środkowej. Obecnie w branży motoryzacyjnej działa ponad 85 przedsiębiorstw wchodzących w skład firmy.
BYD także w Europie
W 2021 roku sprzedaż pojazdów NEV (zelektryfikowanych) firmy BYD wyniosła 603 783 sztuk. To wynik lepszy aż o 218,3% niż w 2020 roku. Z tego 320 810 sprzedanych aut to całkowicie elektryczne samochody osobowe (BEV).
Jeśli chodzi o inne kontynenty to w Europie BYD jako „testowy” rynek wybrał Norwegię. Pierwszy model chińskiego SUV-a od BYD dotarł tam w połowie sierpnia 2021 roku. Teraz po drogach europejskiego lidera elektromobilności jeździ już tysiąc modeli Tang EV. Za chińskiego SUV-a trzeba zapłacić blisko 70 tys. USD. Firma będzie miał w Norwegii docelowo 40 salonów sprzedaży.
Źródło: na podstawie byd.com, własne