Dane i wymagania techniczne systemu SAE TIR J2954/2 (Wireless Power Transfer & Alignment for Heavy Duty Applications) wskazują drogę do ładowania pojazdów HD bez konieczności korzystania z kabla. Szybkie ładowanie to czynnik powszechnie uważany za kluczowy i pozwalający na znaczne przyspieszenie przejścia na pojazdy elektryczne i autonomiczne. Nowe wytyczne opierają się na sukcesie pierwszej normy SAE J2954 dla pojazdów lekkich, opublikowanej przez firmę w 2020 r.
Rezonans między podwoziem a podłożem
System SAE TIR J2954/2 wykładniczo zwiększa poziom mocy bezprzewodowego transferu energii (WPT) dla pojazdów ciężarowych do 500 kW. Moc jest przenoszona poprzez wytworzenie pola rezonansu magnetycznego między naziemnym zespołem nadawczym a zespołem pojazdu zamontowanym na podwoziu pojazdu HD. Energia przechodzi przez szczelinę powietrzną (prześwit między klockami), a następnie jest przekształcana z prądu przemiennego na prąd stały w pojeździe w celu naładowania akumulatorów pojazdu.
– Ładowanie ciężkich pojazdów elektrycznych powinno być tak proste, jak zaparkowanie w odpowiednim miejscu. Bezprzewodowe ładowanie SAE TIR J2954/2 Guideline automatyzuje proces ładowania – powiedział Jesse Schneider, przewodniczący grupy roboczej SAE ds. bezprzewodowego przesyłania energii (ZEV Station).
Ładują się same bez udziału człowieka
Technologia ta jest bezpieczną i wydajną metodą przesyłania energii z sieci prądu przemiennego do pojazdu HD EV. Próby terenowe przy użyciu 10-calowego prześwitu (250 mm) wykazały, że systemy WPT działają ze sprawnością od sieci do akumulatora na poziomie 92+%. WPT z dodatkowymi elementami wyrównującymi w SAE J2954/2 oferuje również możliwość spełnienia wymagań dotyczących ładowania autonomicznych pojazdów elektrycznych w celu samodzielnego ładowania bez interakcji człowieka.
Zarówno ciężarówki jak i autobusy na przystankach
– SAE TIR J2954/2 to wytyczne zmieniające reguły gry, umożliwiające ultraszybkie ładowanie bezprzewodowe również autobusów na przystankach, a także np. ładowanie w nocy bez kabla ciężarówek na parkingach. Ponadto norma SAE J2954/2 umożliwia dynamiczny bezprzewodowy transfer energii, co pozwala na ładowanie podczas jazdy z prędkością drogową – dodał Jesse Schneider.