Nissan przedstawił szczegóły swojej najnowszej płyty podłogowej dla samochodów elektrycznych – CMF-EV oraz informacje dotyczące zaawansowanych technologii, które będą wykorzystywane w przyszłych modelach bezemisyjnych. Do 2030 roku na tej płycie podłogowej zbudowanych zostanie 15 elektrycznych modeli. Pierwszy, czyli Ariya pojawi się w Polsce latem tego roku.
Długofalowa wizja
Platforma CMF-EV, stworzona specjalnie dla samochodów elektrycznych, będzie kluczowym elementem programu Nissan Ambition 2030 – długofalowej wizji firmy, która zakłada zwiększenie możliwości w zakresie mobilności i dotarcie do szerszego grona odbiorców za pomocą elektryfikacji. Płyta poszerza również możliwości współpracy pomiędzy markami Renault-Nissan-Mitsubishi. Platforma umożliwi maksymalizację wydajności produkcji tak, aby osiągnąć cele przewidziane we wspólnym planie działań do końca dekady. Do 2030 roku na wspomnianej płycie zbudowanych zostanie 15 elektrycznych modeli.
Cud kreatywnej inżynierii
– Platforma CMF-EV to cud kreatywnej inżynierii. Od wyjątkowej ilości przestrzeni, dzięki której we wnętrzu pojazdu można poczuć się jak w salonie (zwiększona długość kabiny w stosunku do całej długości samochodu), po możliwość wykorzystania najnowocześniejszej technologii sterowania napędem e-4ORCE – jej uniwersalny charakter sprawia, że możliwe staje się przesunięcie granic inżynierii i potencjału projektowego – powiedział Pierre Loing, wiceprezes ds. planowania produktów, Nissan Motor Co., Ltd.
Opracowana specjalnie na potrzeby pojazdów elektrycznych płyta podłogowa odegra kluczową rolę, umożliwiając Nissanowi wprowadzenie do Europy gamy zelektryfikowanych crossoverów w odpowiedzi na nowe normy emisji spalin, a Ariya stanie się liderem zmian w kierunku zelektryfikowanej przyszłości. Trzon zmodernizowanej gamy modelowej Nissana stanowił będzie nowy, w 100% elektryczny crossover. Model ten, oparty na architekturze CMF-EV, będzie produkowany w ramach hubu Nissana EV36Zero – pierwszego na świecie ekosystemu produkcji pojazdów elektrycznych, skupionego wokół fabryki producenta w Sunderland w Wielkiej Brytanii.
– CMF-EV to symbol technologicznej innowacji. Dzięki swojemu modułowemu charakterowi ma ogromny potencjał oraz otworzy drogę ku nowej, ekscytującej generacji samochodów elektrycznych Nissana i pozostałych członków Aliansu – dodał Pierre Loing.
Płaska platforma
Kładąc podwaliny koncepcji otwartej płyty podłogowej (open floor concept), inżynierowie Nissana zaprojektowali platformę CMF-EV jako w pełni płaską. Miejsca na silniki elektryczne zostały zaplanowane w bezpośrednim sąsiedztwie przedniej i tylnej osi, a zestawy akumulatorów stworzono tak, by były maksymalnie spłaszczone i tworzyły wzmocnienie konstrukcyjne platformy.
– Wraz z modelem Ariya Nissan otwiera nowy, ekscytujący rozdział swojej historii elektryfikacji. Ten przełomowy samochód był wyjątkową szansą dla naszych zespołów z całego świata, by zaprezentować to, czego przez ostatnią dekadę nauczyliśmy się o elektrycznej mobilności, ale również by sprostać wysokim oczekiwaniom, jakie zostały nam narzucone. Platforma CMF-EV reprezentuje ten właśnie etos – powiedział David Moss, starszy wiceprezes ds. badań i rozwoju w regionie, Nissan Technical Centre Europe.
Kompatybilna płyta
CMF-EV jest kompatybilna z licznymi zespołami napędowymi – w tym z pojedynczym silnikiem oraz dwoma silnikami współpracującymi z napędem e-4ORCE, technologią sterowania napędem na wszystkie koła Nissana. Nissan Ariya jest już dostępny w przedsprzedaży w Wielkiej Brytanii, Norwegii i Niderlandach. Producent zapewnia, że w Polsce model pojawi się latem tego roku.
Źródło: na podstawie Nissan