Najnowsze prognozy wykazują, że do 2027 r. sprzedaż pojazdów elektrycznych w Europie przewyższy sprzedaż innych układów napędowych. Dla Europy i Chin jest to o rok szybciej niż wcześniej oczekiwano, a dla USA o cztery lata. W Stanach Zjednoczonych zmiana jest napędzana ciągłymi inwestycjami w elektryfikację. Wiodącymi w USA są stany: Kalifornia, Nowy Jork, Waszyngton i Massachusetts. Analiza pokazuje również, że do 2040 r. popyt pojazdów ICE zmniejszy się do mniej niż 1% globalnej sprzedaży (pięć lat szybciej niż wcześniej oczekiwano).
Zdaniem analityków EY, pomimo serii trudności związanych z finansami i energią elektryczną, w ciągu ostatnich 12 miesięcy, rewolucja EV nadal nabiera tempa, a punkt, w którym pojazdy elektryczne zdominują rynek, faktycznie posunął się do przodu.
– W Europie sprzedaż samochodów ogólnie spadła i spodziewamy się, że przejście na pojazdy elektryczne będzie potencjalnie trudne, jeśli kryzys energetyczny będzie się utrzymywać. Wymagałoby to większej pomocy rządowej, aby utrzymać obecne tempo. W Chinach, choć spodziewamy się, że pojazdy elektryczne zdominują sprzedaż do 2032 r., widzimy również, że hybrydy utrzymają swój udział w rynku aż do 2050 r. W Stanach Zjednoczonych też widzimy (…) powody do optymizmu w osiągnięciu celu na 2030 r., aby 50% sprzedaży stanowiły pojazdy elektryczne. Mimo to Stany Zjednoczone będą musiały poradzić sobie z problemami łańcucha dostaw i trudnościami recesyjnymi, koncentrując się na infrastrukturze ładowania i rozwoju akumulatorów w kraju, aby wywierać ciągłą presję na wdrażanie pojazdów elektrycznych – mówi Randall Miller, EY Global Advanced Manufacturing & Mobility Leader „.
Rosnący popyt konsumencki wspierany przez politykę i zachęty rządowe, a także agresywne cele w zakresie elektryfikacji przez producentów oryginalnego sprzętu (OEM) przyspieszyły przejście do przyjęcia pojazdów elektrycznych we wszystkich trzech kluczowych regionach – Europie, USA i Chinach. Korzyści płynące z neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla ekosystemu mobilności są obecnie realizowane na większą skalę, co doprowadziło do znacznych inwestycji w kierunku stworzenia infrastruktury EV i przejścia od ekosystemu mobilności opartego na paliwach kopalnych do ekosystemu elektrycznego.
EY Mobility Lens Forecaster oparty jest na modelu sieci neuronowej, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do analizy kilku zmiennych wpływających na popyt i podaż mobilności. Obejmują one zmienne odzwierciedlające zachowania konsumentów, trendy regulacyjne, ewolucję technologii (pojazdy i ekosystem) oraz strategie ogłoszone przez producentów. Model jest regularnie aktualizowany o nowe dane rynkowe, aby nadążyć za ciągle zmieniającą się rzeczywistością, w tym zakłóceniami i dostępną technologią. Ponieważ jego przewidywania są porównywane z rzeczywistymi wynikami, model dostosowuje swoje obliczenia i uczy się na błędach w przyszłych prognozach, zasadniczo stając się dokładniejszy.