Madryt uruchomi nową, bardziej elastyczną wersję programu wsparcia PERTE, o wartości 2 mld euro. Zeszłoroczny program nie przyniósł oczekiwanych rezultatów, gdyż wykorzystano tylko 27% z 2,9 mld euro dostępnych środków. Budżet pochodzący z programu Unii Europejskiej wspierającego wychodzenie z pandemii, ma przyczynić się do utrzymania pozycji Hiszpanii – drugiego co do wielkości producenta samochodów w Europie – w elektryfikacyjnym wyścigu.
– Hiszpania próbowała najlepiej jak mogła z pierwszym (PERTE), ale musimy się upewnić, że drugi jest o wiele lepszy i bardziej elastyczny – powiedział Wayne Griffiths, dyrektor naczelny hiszpańskiej jednostki Volkswagena, Seata i przewodniczący hiszpańskiego stowarzyszenia producentów pojazdów ANFAC. – Musimy przyspieszyć. Nie możemy sobie pozwolić na dalszą stratę czasu – dodał.
Hiszpania uzyskała zgodę Komisji Europejskiej na poluzowanie zasad PERTE po tym, jak znaczące obostrzenia pierwszej edycji spowodowały znikome wykorzystanie środków finansowych, co w efekcie doprowadziło do zwolnienia dwóch wysokich urzędników państwowych.
Jose Maria Lopez, który jest teraz odpowiedzialny za program, powiedział, że jest pewien, że pozostałe 2 miliardy euro zostaną wypłacone w ramach bliźniaczych przetargów na produkcję samochodów elektrycznych i akumulatorów, które zostaną uruchomione około lipca.
Koncerny czekają na wsparcie
Producenci pojazdów widzą potencjał w nowym programie. Istotną zmianą jest termin inwestycji do wykonania, który został przedłużony do 2028 r. (pierwsza transza do 2025 r.). Dobrym tego przykładem jest Volkswagen, który już złożył nowy wniosek do PERTE, co może oznaczać produkcję dodatkowych EV lub montaż akumulatorów w Hiszpanii.
Francuskie Renault, które według rejestrów otrzymało 40 mln euro z pierwszej transzy PERTE, również zamierza wziąć udział w nowej rundzie finansowania – potwierdził Główny strateg i menedżer na rynku hiszpańskim Josep Maria Recasens. W zależności od harmonogramu i warunków, Renault może zdecydować się na produkcję większej liczby samochodów hybrydowych w Hiszpanii – dodał Recasens.
Z kolei rzecznik Stellantisa powiedział, że Grupa jest w „bezpośredniej dyskusji z hiszpańskim rządem w kontekście zwiększenia produkcji BEV w Hiszpanii”. Należy nadmienić, że Stellantis produkuje już EV w Hiszpanii i otrzymał 67 mln euro z pierwszego PERTE, ale może poprosić o więcej funduszy, aby zwiększyć produkcję.
Odświeżony program przyciąga również nowych graczy
Włoski AEHRA, który został założony w zeszłym roku i ma na celu wyprodukowanie pierwszych EV do 2026 r., również może zwrócić się o fundusze z PERTE. Firma widzi Hiszpanię jako opcję produkcyjną obok Włoch lub Europy Środkowej – powiedział współzałożyciel i dyrektor generalny Hazim Nada.
Griffiths z kolei powiedział, że korzystanie z funduszy UE jest „niezbędne” dla przyszłości Hiszpanii, ponieważ niektóre inwestycje byłyby w przeciwnym razie nieopłacalne. Ostrzegł natomiast, że 2022 jest „straconym rokiem” dla celów elektryfikacji Hiszpanii i wezwał do większego postępu w planach promowania sprzedaży EV i rozszerzenia sieci ładowania. W przeciwieństwie do Niemiec, wiodącego producenta samochodów w Europie, Hiszpania nie ma krajowego producenta, który byłby orędownikiem sprawy EV.
Hiszpania musi się śpieszyć, zwłaszcza w perspektywie zakazu sprzedaży pojazdów spalinowych od 2035 roku. Sytuacji nie poprawia fakt, że kraje europejskie, które produkują mniej samochodów niż Hiszpania – w tym Francja i Węgry – przyciągnęły więcej inwestycji w fabryki akumulatorów, jak podaje firma konsultingowa Benchmark Mineral Intelligence. Jest to niepokojący trend dla kraju, w którym sektor motoryzacyjny odpowiada za około 8% gospodarki i 9% miejsc pracy.
Baterie przyszłością?
Odświeżony PERTE będzie zawierał specjalną linię finansowania dla produkcji baterii. – Sektor patrzy przychylnie na redesign – powiedział komisarz PERTE, Lopez.
Reuters poinformował w lutym, że indyjska Tata Group przygląda się Hiszpanii lub Wielkiej Brytanii jako możliwym lokalizacjom fabryk baterii, a słowacki InoBat również rozważa budowę fabryki w tym kraju.
China’s Envision powiedział, że zamierza założyć fabrykę baterii w Hiszpanii, podczas gdy hiszpańska gazeta Expansion powiedziała w poniedziałek, że China’s BYD Co, największy na świecie sprzedawca EV i hybryd plug-in, może wykonać podobny ruch, potencjalnie otrzymując fundusze PERTE.