Drugie najgęściej zaludnione miasto na świecie, stolica Indonezji – Dżakarta, jest zamieszkiwana przez 10 milionów ludzi. Wraz z aglomeracją liczba ta wzrasta do ponad 31 milionów ludzi. Niestety to mega-miasto ma także najbardziej zanieczyszczenie powietrza na świecie. Teraz władze prowincji chcę kupić ponad 10 000 ebusów aby zelektryfikować transport w stolicy i poprawić tamtejszą jakość powietrza. Do 2025 roku flota Dżakarty ma być już w 50 procentach elektryczna!
Władze Indonezji postanowił w końcu rozwiązać problem zanieczyszczenia w swojej stolicy. Wspierana przez rząd Dżakarta Transport Agency postawiła sobie za cel zelektryfikowanie transportu publicznego, kosztem autobusów zasilanych tradycyjnymi paliwami. To także efekt zobowiązań władz prowincji Dżakarta, które wyznaczyły sobie ambitny cel zakupu 10 051 e-busów do 2030 r.. Do 2025 roku ma nastąpić ponad 50 – procentowa elektryfikacja floty. Pełna elektryfikacja transportu miejskiego w Dżakarcie ma zostać osiągnięta do 2030 r.
Rozbudowa sieci transportu
To kolejny krok po innego rodzaju inwestycjach, które rozpoczęły się w 2004 roku. Od tamtego czasu władze miasta i prowincji starały się w rozmaity sposób zachęcić mieszkańców do przesiadki na transport publiczny. W ten sposób chciano przezwyciężyć i zmienić „naturę” mieszkańców stolicy Indonezji zorientowanych na samochody. Cel osiągnięto. Budowana od tego czasu sieć Transdżakarta Bus Rapid Transit rozwinęła się w ostatnich latach w błyskawicznym tempie i obecnie obsługuje ponad 82,6% populacji miasta.
Budowana przez kilka podmiotów sieć transportu odnotowała znaczny wzrost łącznej liczby tras od 2015 do 2020 roku. W pięć lat z 29, liczba tras wzrosła do 248. W ostatnim czasie ustanowiono także pierwsze 16 kilometrów Mass Rapid Transit (odpowiednik naszych buspasów) i wdrożono pierwszą fazę Light Rail Transit.
Dwa modele po testach
To wszystko doprowadziło do stworzenia zintegrowanego, dobrze połączonego systemu transportu publicznego, który umożliwia większości mieszkańców Dżakarty pozostawienie auta w domu. Kolejny krok w kierunku osiągnięcia celu i poprawy jakości powietrza a co za tym idzie życia w mieście — jest zakup i wdrożenie środków transportu publicznego z napędami alternatywnymi.
Obecnie realizowany jest ambitny projekt ebusa, w ramach którego dwa modele autobusów elektrycznych przeszły już wstępny etap testów (aby zapewnić zgodność pojazdu ze specyfikacjami Transjakarta). Wspomagana przez władze prowincji, Dżakarta przy ich zakupie będzie mogła rozważyć modele finansowe i zyskać perspektywę wyboru tras i technologii. Zamówienia już się rozpoczęły, a operator otrzymał już pierwsze 20 z puli 100 e-busów wstępnie wybranych do programu pilotażowego.
Program pilotażowy
W ramach projektu pilotażowego analizowane będzie m. in. wykorzystanie autobusów pod kątem dobrania najbardziej odpowiednie tras do ich włączenia. Operator chce zbadać takie zmienne jak dynamika jazdy, obciążenie i nachylenie drogi sprawiające, że autobusy elektryczne będą miały różne wskaźniki zużycia energii. Zoptymalizowana analiza może pomóc ekspertom w określeniu najlepszych tras do wykorzystania e-busów. Obejmie ona również to, gdzie umieścić zajezdnie lub infrastrukturę e-ładowania i jaka długość autobusu jest optymalna do użytku w danej części aglomeracji (9 m, 12 m czy 18 m).
Operator dzięki analizie wydajności będzie mógł prognozować wydatki na energię, a w konsekwencji zapewnić prawidłowe rozmieszczenie punktów ładowania. Monitorowanie wykorzystania przez mieszkańców może również zweryfikować, czy trasy w wystarczający sposób spełniają potrzeby społeczności. Te wszystkie działania muszą być przeprowadzone niezwykle dokładnie ponieważ skala przedsięwzięcia w ponad 30 milionowej aglomeracji jest bezprecedensowa.
Źródło: na podstawie sustainable-bus.com, foto. Pixabay