Eleport obsługuje obecnie jedną z największych sieci ładowania w krajach bałtyckich. W najbliższych latach planuje rozbudowę o kolejne tysiące publicznych stacji przeznaczonych dla pojazdów elektrycznych. By ułatwić ich obsługę, firma opracowała własną aplikację mobilną, posiadającą możliwość szybkiego i łatwego znalezienia stacji ładowania, włączenia ładowania oraz monitorowania danych dotyczących całego procesu. Takiej funkcjonalności nie posiada większość obecnych na rynku operatorów.
Według Raula Potiseppa, współzałożyciela i dyrektora generalnego Eleportu firma , która ma silną pozycję w krajach bałtyckich i w Polsce, jest gotowa do szybkiego rozwoju dzięki dodatkowemu kapitałowi. – Ostatnie porozumienie instytucji Unii Europejskiej o zakazie sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku pokazuje, że przejście na samochody elektryczne jest nieodłącznym elementem walki ze zmianami klimatycznymi. Do przemysłu motoryzacyjnego wysłano jasny sygnał, aby samochody elektryczne były bardziej dostępne. Głównym celem Eleport jest teraz wspieranie przejścia na transport bezemisyjny poprzez zwiększenie możliwości ładowania samochodów elektrycznych – wyjaśnił Potisepp.
– Jesteśmy szczególnie zadowoleni, że Gren został inwestorem strategicznym w tej rundzie finansowania. W miarę rozszerzania działalności Eleport na kolejne rynki, doświadczenie i wiedza tego nowego inwestora będą dla nas dużym wsparciem – dodał Potisepp.
Według Ilkki Niiranena, prezesa Gren, inwestycja w Eleport jest zgodna z celem Gren, jakim jest dostarczanie klientom zrównoważonych rozwiązań energetycznych. „Na naszej drodze w kierunku osiągnięcia zrównoważonego sukcesu widzimy, że bardzo ważne jest skupienie się również na zielonych innowacjach i transferze technologii w transporcie. Eleport to silna i dynamiczna firma z wieloletnim doświadczeniem w rozwijaniu transportu elektrycznego. Jako uznani i zaufani profesjonaliści w swojej dziedzinie, zespół Eleport jest jednym z najlepiej przygotowanych do dostarczania rzeczywistych rozwiązań i jednoczesnego przeciwdziałania zmianom klimatycznym – dodał Niiranen.
Wcześniej w Eleport zainwestowały podmioty takie, jak Ambient Sound Investment, fundusz inwestycyjny założycieli Skype’a, oraz Scandium Kinnisvara. W kwietniu tego roku Eleport pozyskał kolejne inwestycje i zawarł strategiczne partnerstwo z firmą Bolt w sektorze samochodów elektrycznych i car-sharingu. Wspólnym celem Eleport i Bolt jest podpisanie umów w Estonii, na Łotwie, Litwie i w Polsce na zainstalowanie 750 punktów ładowania samochodów elektrycznych w najbardziej popularnych lokalizacjach w tych czterech krajach.
Według Janusza Grądzkiego, mimo obecnych cen prądu i w perspektywie podwyżek, dalej korzystniej będzie jeździć autem elektrycznym. – Kluczem do tego jest rozwój sieci ładowania. Dotyczy to głównie szybkiej infrastruktury, przede wszystkim w miastach oraz drogach międzymiastowych. By to osiągnąć konieczne są znaczne inwestycje finansowe oraz wsparcie legislacyjne. Polska jest w szybko rosnącej fazie rozwoju eletromobilności, ale ma szanse stać się jednym z kluczowych rynków Europy. Zakłada się, że w 2024 r. udział sprzedaży nowych e-pojazdów osobowych będzie większy niż 10%, a liczba punktów ładowania w 2025 r. powinna przekroczyć 40 tysięcy – podkreśla Janusz Grądzki, CEO Eleport w Polsce.