Zielony Zamość
Najnowsza inwestycja w bezemisyjną komunikację miejską to efekt uzyskania przez Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”. W ramach przeprowadzonego przetargu MAN złożył najlepszą ofertę obejmującą zakup 10 autobusów Lion`s City 12 E o długości 12 m oraz czterech 18-to metrowych pojazdów przegubowych – Lion`s City 18 E. Całkowity koszt projektu wyniesie ponad 46 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 37,6 mln zł, a dotacja z NFOŚiGW – ponad 29 mln zł.
– Wymiana taboru MZK jest jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa, gdyż przynieść ma wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także ekologiczne. Dla ponad 60-tysięcznego zabytkowego miasta, którego starówka w 1992 r. została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, dbałość o klimat i środowisko to jeden z wyznaczników działania na rzecz zrównoważonego rozwoju – powiedział Andrzej Wnuk, prezydent Miasta Zamość.
Gotowi do elektryfikacji
– Naszym celem jest wprowadzenie na ulice Europy jeszcze większej liczby autobusów elektrycznych: do 2025 r. chcemy aby połowa wszystkich naszych nowych autobusów miejskich miała alternatywny napęd. Spodziewamy się, że już pięć lat później – w 2030 r. – 90 procent naszych autobusów miejskich będzie zasilanych bateryjnie. Zamówienie z Zamościa przybliża nas do tego celu – powiedział Claus Wallenstein, prezes MAN Truck & Bus Polska. – Dzięki naszym bezemisyjnym, przyjaznym dla środowiska i bardzo cichym autobusom MAN Lion’s City w wersjach o długości 18 m, 12 m i 10 m w połączeniu z usługami i rozwiązaniami dostosowanymi do indywidualnych potrzeb, udowadniamy, że jesteśmy gotowi do elektryfikacji Europy, gotowi do elektryfikacji transportu publicznego – podkreślił Claus Wallenstein.
Najwięcej do tej pory elektrobusów MAN w naszym kraju zamówił Gdańsk (18), a w kolejce na swoje e-busy czeka m.in. Mińsk Mazowiecki i Ostrowiec Świętokrzyski. Elektryczne lwy jeżdżą także po ulicach Kędzierzyna-Koźla oraz Włocławka. W Europie można je spotkać m.in. w Norymberdze, Zurychu, Kopenhadze, Odder, Göteborgu, Sztokholmie, Uppsali i Hamburgu.
– Uzupełnieniem przedsięwzięcia będzie planowana budowa instalacji fotowoltaicznej zapewniającej ekologicznie czystą energię elektryczną dla kupowanych w ramach elektromobilnego projektu – dodał Krzysztof Szmit, prezes zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zamościu.
Efekt ekologiczny
Zakładany efekt ekologiczny, jaki ma uzyskać zamojski projekt, to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 568,009 Mg/rok, ograniczenie emisji tlenków azotu o 4,0172 Mg/rok oraz ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,0565 Mg/rok. Ponadto przedsięwzięcie ma pozytywnie wpłynąć na poprawę jakości życia mieszkańców Zamościa oraz gmin ościennych poprzez zwiększenie liczby pojazdów we flocie komunikacji miejskiej.
Szkolenie w pakiecie
– Bardzo cieszymy się, że kolejne miasto w Polsce będzie miało zeroemisyjne autobusy, które wyprodukowane zostaną w Starachowicach. Pojazdy te należą czołówki najnowocześniejszych autobusów elektrycznych na świecie, dlatego jesteśmy szczególnie dumni, że Zamość – jedno z najpiękniejszych miast w Polsce – będzie miało równie piękne elektrobusy – powiedziała Małgorzata Durda, dyrektor ds. serwisu w MAN Truck & Bus Polska, który przeszkoli co najmniej 30 kierowców i 5 mechaników MZK.
230 km dziennie
Pojazdy dwuosiowe – MAN Lion`s City 12 E napędza silnik elektryczny o mocy znamionowej 160 kW umieszczony wzdłużnie za osią napędową. Z kolei 18-metrowe pojazdy Lion’s City 18 E wyposażone są w dwa silniki centralne napędzające drugą i trzecią oś, co poprawia właściwości jezdne. MZK Zamość zakłada, że dziennie każdy z elektrobusów przejedzie około 230 km.
W latach 2011 – 2012 firma MAN Truck & Bus Polska dostarczyła do Zamościa dwanaście sztuk ekologicznych, niskopodłogowych autobusów miejskich 12-to metrowych MAN Lion’s City z silnikami napędzanymi sprężonym gazem ziemnym (CNG).