Łódź stawia zdecydowane kroki na drodze ku elektromobilności. Zamówione przez miasto 8 modeli Solaris Urbino 18 electric to autobusy ciche i całkowicie bezemisyjne w miejscu użytkowania. Poza dostarczeniem pojazdów, kontrakt obejmuje również dostawę infrastruktury ładowania. Dzięki odpowiedniej konfiguracji baterii i infrastruktury ładowania operacyjność Urbino electric może wynosić nawet 24 godziny na dobę. Autobusy pojawią się na ulicach Łodzi w drugiej połowie 2023 roku.
– Podpisanie kontraktu na 8 nowoczesnych autobusów elektrycznych to dla nas bardzo ważne wydarzenie. Cieszymy się, że Łódź staje się kolejnym miastem na mapie użytkowników zeroemisyjnych Solarisów. Jesteśmy też dumni, że możemy wspierać miasto w realizacji tak ambitnych projektów. Intensywne działania związane z elektryfikacją komunikacji miejskiej w Łodzi mogą być świetnym przykładem dla wielu europejskich miast – podkreślił Krzysztof Musiał, Dyrektor Sprzedaży Regionu Południowo-Wschodniego-Kraj w firmie Solaris.
Początek długofalowej współpracy
– To świetna wiadomość dla łódzkiej floty autobusów, która wzbogaci się o kolejne elektryki. Bardzo się cieszę, i jestem przekonany, że to początek długofalowej współpracy – powiedział Adam Pustelnik, Pierwszy Wiceprezydent Miasta Łodzi.
Zamówione elektrobusy będą zasilane nowoczesnymi bateriami High Energy o łącznej pojemności nominalnej ponad 400 kWh. Magazyny energii będą mogły być ładowane zarówno poprzez wtyczkę plug-in, umieszczoną w przedniej masce autobusu, jak i pantograf odwrócony, opuszczany z ładowarki do specjalnych szyn zamontowanych na dachu pojazdu. Płynną jazdę osiemnastometrowych e-busów zapewni elektryczny centralny silnik trakcyjny.
Nowoczesne rozwiązania
We wnętrzach Urbino 18 electric, zaopatrzonych w pełni zautomatyzowaną klimatyzację całopojazdową, pomieści się co najmniej 110 osób, z czego 35 na miejscach siedzących. W autobusach znajdą się także liczne udogodnienia i nowoczesne rozwiązania, jak na przykład elektroniczny system biletowy, umożliwiający płatność za przejazd za pomocą karty płatniczej, automat do zakupu biletów czy też system informacji pasażerskiej z funkcją autoadaptacji, który pozwala na przystosowanie poziomu głośności emitowanych komunikatów wygłaszanych wewnątrz pojazdu do głośności tła.
Ze wsparciem zdalnej diagnostyki
W trosce o optymalne wykorzystanie możliwości elektrycznej floty, wraz z pojazdami dostarczone zostanie również autorskie wsparcie zdalnej diagnostyki autobusów, w postaci nowoczesnego systemu eSConnect. Dzięki informacjom takim jak stan naładowania akumulatorów wraz z danymi o przewidywanym zasięgu autobusu czy też wskaźnik chwilowego i całkowitego zużycia energii elektrycznej, przewoźnik może optymalizować działanie swojej floty. eSConnect pozwala więc zwiększyć dostępność pojazdów, ograniczyć czas przestoju autobusów i uniknąć niepotrzebnych powrotów pojazdów do zajezdni.