Przewoźnik EMT Madryt zamówił w Solarisie 60 autobusów Urbino 12 electric. Zamawiający postawił na baterie High Energy i ładowanie pantografowe. Wartość umowy wyniosła ponad 30 mln EUR.
Ambitne cele
EMT Madrid założył, że osiągnie 25% elektrycznej floty do 2025 roku, a od 2023 roku po stolicy Hiszpanii nie będą kursowały autobusy wyposażone w silniki spalinowe na olej napędowy. W 2021 roku Solaris na drodze przetargu zdobył zamówienie na 250 autobusów zasilanych gazem ziemnym. Tym razem aglomeracja zdecydowała się na bezemisyjną inwestycję w postaci zakupu 60 autobusów elektrycznych Urbino 12 electric. Wartość umowy wyniosła ponad 30 mln EUR (niemal 140 mln PLN).
Elektromobilność, to przyszłość
– Nasza firma od wielu lat promuje zrównoważony transport publiczny, szczególny nacisk stawiając na rozwiązania bezemisyjne. Wierzymy, że elektromobilność to przyszłość i gwarancja czystych, przyjaznych dla mieszkańców, bezpiecznych miast. Niezwykle cieszę się, że kierunek, jaki obrał Madryt, jest zbieżny z naszą wizją. Urbino 12 electric to niezawodne, sprawdzone, a przede wszystkim w pełni bezemisyjne pojazdy. Nie bez przyczyny ten model zrobił największą karierę spośród naszego elektrycznego portfolio – powiedział m.in. Javier Calleja, Prezes Zarządu firmy Solaris.
400 kWh pojemności
Elektryczne Solarisy, na które zdecydował się madrycki przewoźnik, będą czerpać energię z nowoczesnych baterii o pojemności ponad 400 kWh, która zapewni metropolii odpowiedni zasięg i operacyjność autobusów. Szybkie uzupełnianie energii w bateriach będzie odbywać się poprzez tzw. „odwrócony” pantograf lub poprzez standardowe złącze kablowe typu plug-in. Za napęd pojazdów będzie odpowiadał silnik centralny o mocy 180 kW.
MirrorEye zmniejszy szerokość
12-metrowe Solarisy zabiorą na pokład ponad 80 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Wydajna klimatyzacja, przyłącza USB i nowoczesny system informacji pasażerskiej zapewnia pasażerom komfort jazdy. Przewoźnik EMT postawił także na bezpieczeństwo i wygodę kierowców. Kabina kierowcy została zaprojektowana w typie zamkniętym, z wysokimi szybami, co zagwarantuje kierowcy spokojną pracę, izolację i bezpieczną jazdę. Większą widoczność zapewniają kamery zamiast lusterek bocznych, przekazujące obraz na ekrany wewnątrz pojazdu. Nowatorska konstrukcja urządzenia MirrorEye pozwala zmniejszyć szerokość pojazdu, co będzie miało znaczenie w ruchliwej przestrzeni miejskiej Madrytu.
10 lat współpracy
Solaris, którego właścicielem od 2018 roku jest hiszpańska grupa Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), obecny jest w Hiszpanii już ponad 10 lat. Po ulicach hiszpańskich miast jeździ już prawie 450 autobusów marki Solaris. Trzy czwarte z nich to pojazdy z napędami nisko- i zeroemisyjnymi. Solaris jest europejskim liderem w sprzedaży i produkcji autobusów przyjaznych dla środowiska, i obecnie największym producentem autobusów elektrycznych i wodorowych w Europie.
Źródło: na podstawie Solaris Bus & Coach, własne