Liderem rynku są tradycyjnie już Chiny, gdzie wśród sprzedanych pojazdów znalazło się 5,365 miliona pojazdów elektrycznych BEV (+81,6 %) oraz 1,518 miliona hybryd plug-in (+151,6 %). W Europie sprzedano ponad półtora miliona elektryków (11 % rynku). Gdyby jednak w Europie do elektryków doliczyć hybrydy, to okaże się, że co piąte auto (20,3%) miało napęd elektryczny. Jeśli chodzi o Stany Zjednoczone to w ubiegłym roku sprzedano tam nieco ponad 700 000 elektryków.
W obszarze producentów liderem rynku gdyby liczyć tylko czyste elektryki jest Tesla, która w ubiegłym roku wyprodukowała 1 369 611 pojazdów elektrycznych BEV (wzrost o 47% rok do roku) i dostarczyła 1 313 851 (wzrost o 40% rok do roku). Tuż za nią uplasował się chiński gigant BYD, który w 2022 roku sprzedał 1 857 379 pojazdów napędzanych elektrycznie co oznacza wzrost o 209%. Na rekordową liczbę złożyło się tym 911 140 pojazdów z napędem akumulatorowym (49%) i 946 239 hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in (51%). Jeśli chodzi o Europę to zdecydowanym liderem jest Volkswagen, który zdaniem analityków do 2025 roku może prześcignąć konkurencje stając się liderem rynku.
Co ciekawe najnowsze prognozy firmy doradczej EY pokazują, że do 2027 r. sprzedaż pojazdów elektrycznych w Europie przewyższy sprzedaż innych układów napędowych, co powtórzy się zarówno w Chinach, jak i w USA do 2032 r. Dla Europy i Chin jest to o rok szybciej niż wcześniej oczekiwano, a dla USA o cztery lata szybciej.
Ranking producentów aut elektrycznych w 2022 roku (za elektrowoz.pl).
- Tesla – 1 313 851 egzemplarzy,
- BYD – 911 140 egzemplarzy,
- SAIC (w tym joint-venture z GM, Wuling) – około 750 000 egzemplarzy,
- Grupa Volkswagen – 572 000 egzemplarzy,
- Volkswagen – 330 000 egzemplarzy,
- Grupa BMW – 215 755 egzemplarzy,
- Hyundai Motor Group – około 160 000 egzemplarzy (szacunki elektrowoz.pl),
- Renault i Dacia – około 140 000 egzemplarzy (szacunki redakcji elektrowoz.pl),
- Mercedes – 117 800 egzemplarzy,
- Nio – ok. 122 000 egzemplarzy,
- Audi (wliczone też w skład koncernu Volkswagena) – 118 196 egzemplarzy,
- Stellantis – około 90 000-100 000 egzemplarzy (dane orientacyjne),
- Ford – 61 575 egzemplarzy.