Samochód elektryczny jest nadal wyraźnym zwycięzcą, jeśli chodzi o generowanie najmniejszych kosztów – z wyraźną przewagą – w porównaniu z samochodami benzynowymi, z silnikiem wysokoprężnym i hybrydami typu plug-in.
Największy wzrost kosztów rok do roku
– Tegoroczny raport pokazuje największy wzrost kosztów, jaki kiedykolwiek zarejestrowaliśmy z roku na rok. Raport pokazuje wzrost kosztów we wszystkich przedziałach cenowych także aut elektrycznych – powiedział specjalny doradca Jan Petter Røssevold z Norweskiej Rady Informacji o Ruchu Drogowym (OFV) o rocznym raporcie „Koszty posiadania samochodu – przykłady kalkulacji 2023″.
Rok 2022 był burzliwy z niezwykle dużym wzrostem kosztów w większości obszarów. W „centrum uwagi” przygotowujących raport znalazły się oczywiście wzrosty ceny benzyny, oleju napędowego i energii elektrycznej. W koszcie energii elektrycznej tegoroczny raport OFV – podobnie jak w poprzednich edycjach – zakłada średni koszt energii elektrycznej dla gospodarstw domowych w Norwegii (źródło Statistics Norway).
Elektryki wciąż najbardziej opłacalne
OFV ogólną tendencje pokazuje na kilku przykładach. Okazuje się, że przy kryteriach przyjętych przez OFV, samochody elektryczne mają najniższe koszty we wszystkich wziętych pod uwagę przedziałach. Kolejne są samochody hybrydowe typu plug-in, z silnikiem diesla, a najdrożej „wypadają” auta benzynowe.
Na przykład, jeśli kupi się nowy samochód elektryczny za 42 500 euro (480 000 NOK) i przejedzie 15 000 kilometrów rocznie, koszty są o około 2 000 euro (23 291 NOK) rocznie niższe niż w przypadku samochodu benzynowego w tej samej cenie.
Oszczędzisz kilka tysięcy euro
Z kolei, jeśli nabędzie się auto za około 56 500 euro (640 000 NOK), to przy przebiegu 15 000 km, koszt jego użytkowania to 11 280 euro (126 180 NOK) rocznie, czyli o niemal 2 400 euro (27 266 NOK) mniej niż samochodu benzynowego. Porównywalny koszt dla samochodu benzynowego wynosi bowiem 13 580 euro (153 446 NOK). Tym samym różnica odpowiada 200 euro (2 272 NOK) więcej za miesiąc w porównaniu z samochodem elektrycznym. Natomiast benzynowy samochód hybrydowy typu plug-in o takim samym przebiegu i cenie ma roczne koszty niższe o 1 400 euro (15 883 NOK) w porównaniu z samochodem benzynowym. W przypadku samochodu z silnikiem diesla o takim samym przebiegu i cenie koszty wynoszą blisko 13 200 euro (149 014 NOK) rocznie, –czyli blisko 2 000 euro więcej niż koszt użytkowania elektryka.
Najmniej podrożały BEV-y
Jak wynika z raportu w ubiegłym roku w Norwegii ceny nowych samochodów osobowych wzrosły łącznie o 6,8% (dla samochodów elektrycznych, benzynowych, wysokoprężnych i hybrydowych plug-in). Elektryczne samochody osobowe odnotowały najniższy wzrost cen w 2022 r. na poziomie 3,9%, prawdopodobnie ze względu na kilka nowych modeli na rynku, które stały się bardziej konkurencyjne.