Publiczne punkty ładowania w stosunku do liczby ludności, publiczne punkty ładowania w stosunku do rynku rejestracji pojazdów elektrycznych oraz dostępność szybkich ładowarek (DC) w stosunku do wielkości dostępnych autostrad to kluczowe elementy indeksu ładowania.
Francja w czołówce
Z opartej o te zmienne analizy wynika, że infrastruktura ładowania na rynkach takich jak Niemcy, Francja i Wielka Brytania znacznie się poprawiła od zeszłego roku. Niemcy mają obecnie łącznie 96 964 publicznych stacji ładowania, z czego 1,16 na każdy pojazd elektryczny zarejestrowany w 2021 r. i 138 stacji szybkiego ładowania na każde 100 kilometrów autostrad. Ponadto, w zależności od regionu, kraj zapewnia zachęty do ładowania sprzętu.
Francja ma już 120 204 publicznych stacji ładowania, z 3,65 stacjami na zarejestrowany pojazd elektryczny w 2021 r. i 121 lokalizacji szybkich ładowarek na 100 kilometrów autostrad. Kraj zapewnia zachęty, takie jak 30-procentowa ulga podatkowa i 5-procentowa obniżka podatku VAT na instalację infrastruktury do ładowania w domach jednorodzinnych i wspólnotach mieszkaniowych.
W Wielkiej Brytanii jest 71 576 publicznych stacji ładowania, 1,94 stacji na każdy pojazd elektryczny zarejestrowany w 2021 roku oraz 346 stacji szybkiego ładowania na każde 100 kilometrów autostrad. Rząd oferuje dotację na punkt ładowania pojazdów elektrycznych, która uprawnia właścicieli domów mieszkających w mieszkaniach i osób wynajmowanych do 75% zniżki (do 350 GBP z VAT). Fundusz Lokalnej Infrastruktury Pojazdów Elektrycznych (LEVI) rozwija się i pomaga samorządom zainstalować dziesiątki tysięcy punktów ładowania.
Skromne wsparcie państwa
Polska na tym tle wypada bardzo słabo. Zajmujemy jedno z ostatnich miejsc w Europie mając obecnie około 5 tys. punktów ładowania. Próg 100 tys. punktów ładowania mamy szansę zdaniem Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych osiągnąć w 2030 r. To m. in. efekt bardzo skromnego w tym zakresie wsparcia państwa. Zarówno pod względem dopłat jak i uproszczenia procesu legislacyjnego.
Według indeksu dojrzała infrastruktura ładowania przyczynia się do płynnego przejścia na pojazdy elektryczne. „Chociaż poczyniono postępy, pozostaje jeszcze wiele do zrobienia, aby stworzyć prawdziwie zrównoważoną przyszłość transportu. Rządy i podmioty branżowe muszą współpracować, aby ulepszyć infrastrukturę ładowania, która wciąż stanowi wąskie gardło w przejściu na pojazdy elektryczne” – piszą twórcy raportu.