Siła tkwi w społeczności. EV Klub Polska tworzy aktywną i wyjątkową społeczność największego w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej klubu użytkowników samochodów elektrycznych. Przez dwa lata działalności udało się Fundacji zgromadzić 4799 zarejestrowanych członków (dane na listopad 2022 r.). Są to głównie osoby posiadające lub realnie zainteresowane zakupem samochodu elektrycznego, głównie mężczyzn (91%), w wieku między 40 a 50 rokiem życia (37%), z wyższym wykształceniem (68%) i w większości zamieszkujący budynki wielorodzinne (55%). Najpopularniejszym pojazdem w klubie jest Tesla Model 3 (20%). Na drugim miejscu jest Nissan LEAF (10%), Kia e-Niro (7%), Tesla Model S (6%), BMW i3 (4%) oraz Hyundai Kona Electric (4%).
– Kim jesteśmy? Łączymy świadome użytkowanie ze zrównoważonym stylem życia. Czujemy się odpowiedzialni za kwestie środowiskowe i społeczne, będąc zorientowanymi na nowe technologie – mówi Łukasz Lewandowski, koordynator EV Klub Polska. – Szukamy innowacji, mamy wysoką świadomość konsumencką, co czyni z nas ciekawą grupę, otwartą na nowe koncepcje, m.in. transportowe i energetyczne. Jesteśmy aktywni, angażujemy się, kreujemy opinie, pomagamy sobie nawzajem.
Aplikacja pełna korzyści!
Nadrzędnym celem klubu jest pomoc i wzajemne wspieranie się wszystkich użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce. W tym celu Fundacja stworzyła aplikację klubową, którą można pobrać ze strony www.evklub.pl na urządzenia mobilne z systemami iOS i Android.
Dzięki Partnerom, w aplikacji stale rozwijany jest wewnętrzny system benefitów, który już dzisiaj oferuje klubowiczom liczne korzyści.
Klubowicze dbają także o kulturę ładowania i dobre obyczaje przy ładowarkach. Postępują zgodnie z etykietą, a wkrótce będą oznaczać się na stacjach w aplikacji o wzajemnie komunikować.
Autostrada do elektromobilności
Co roku, dzięki współpracy z firmą Autopay, w okresie wakacyjnym EV Klub Polska zwalnia kierowców samochodówelektrycznych z opłat za przejazd autostradami A1, A2 i A4. W ramach edycji 2021 i 2022 nasi Klubowicze zrealizowali ponad 6 tys. darmowych przejazdów polskimi autostradami, pokonując niemal 400 tys. km. Przejazdy odpowiadają 40 tonom CO2, które wyemitowałyby do atmosfery pojazdy konwencjonalne. Akcja obowiązuje na odcinkach 3 autostrad objętych videotollingiem: A1 Gdańsk – Toruń, A4 Katowice – Kraków i Gliwice – Wrocław oraz A2 Konin – Łódź.
– Po bardzo dobrych wynikach pierwszej edycji „Autostrady do elektromobilności”, druga okazała się jeszcze większym sukcesem. W tym roku planujemy trzecią edycję akcji, która potwierdza, że coraz więcej osób chętnie podróżuje samochodami elektrycznymi nawet na długich dystansach, mając do dyspozycji odpowiednią infrastrukturę ładowania – mówi Piotr Ziółkowski z EV Klub Polska.
Masz wątpliwości? Zadzwoń do Centrum pomocy!
Odpowiadając na potrzeby użytkowników, Fundacja EV Klub Polska uruchomiła również własne Centrum pomocy. Każdy klubowicz, który potrzebuje porady lub informacji, może skontaktować się z Klubem w dni powszednie, w godz. 9-17. W call center dyżury pełnią praktycy i entuzjaści elektromobilności z EV Klub Polska, wspomagani przez ekspertów PSPA. Przyjmowanie zgłoszeń odbywa się drogą elektroniczną (biuro@evklub.pl) – wystarczy opisać zagadnienie, umożliwiając sprawną obsługę zgłoszenia lub telefoniczną (+48 516 247 534).
– Pomoc naszym użytkownikom to nasz obowiązek oraz dobra praktyka, która ma na celu przede wszystkim wyjaśnić wszelkie wątpliwości oraz niepewności, które powstają podczas użytkowania zeroemisyjnych pojazdów. Niewątpliwą wartością „Centrum pomocy” jest wsparcie ze strony branżowych ekspertów, którzy chętnie dzielą się wiedzą oraz kompleksowo odpowiadają na zadane pytania – dodaje Piotr Ziółkowski.
Zloty na europejską skalę!
Co roku, Fundacja organizuje największy zlot samochodów elektrycznych w Polsce, dzięki czemu integruje się i buduje naprawdę zaangażowaną społeczność. Do tej pory zrealizowano 3 ogólnopolskie zloty, połączone z eventem edukacyjnym „Manufaktura elektromobilności”. Wzięło w nich udział około 1000 Klubowiczów i niemal 400 EV z kilkudziesięciu polskich miast. Kawalkady pojazdów elektrycznych przemierzających ulice miast goszczących zlot, liczyły ok 1,5 km i eskortowała je policja i sympatycy klubu.
– Ostatnia edycja zlotu przyciągnęła do Łodzi kierowców samochodów elektrycznych, którzy musieli pokonać setki kilometrów, by do nas dotrzeć z odległych miejsc Polski, a nawet z zagranicy. Nie zabrakło użytkowników, którzy przyjechali z Niemiec (ok. 1000 km do Łodzi), czy nawet Niderlandów (ok. 1200 km) – mówi Łukasz Lewandowski.
Raz w miesiącu spotkania przy ładowarkach
EV Klub Polska jest również organizatorem comiesięcznych spotkań #MonthlyMeetUp, które organizowane są po to, by łączyć klubowiczów w poszczególnych miastach, a także edukować – każdy zainteresowany samochodami elektrycznymi może się na nich pojawić i porozmawiać z kierowcami EV, zyskując dostęp do praktycznej wiedzy z pierwszej ręki. Spotkania organizowane są w każdą pierwszą niedzielę miesiąca, już w 14 polskich miastach. Partnerami spotkań są GreenWay Polska oraz GO+EAuto, którzy zapewniają 50% rabatu na ładowanie w każdej lokalizacji, w której odbywa się #MonthlyMeetUp.
– Jest to świetna okazja, żeby wymienić się doświadczeniami z innymi użytkownikami i zobaczyć na żywo inne modele samochodów elektrycznych. Uczestnicy przyjeżdżają na spotkania dosłownie wszystkim, co jest napędzane silnikiem elektrycznym – od trojaczków do Tesli – wskazuje ambasador klubu z Krakowa, Wiktor Wardzała.
Spotkania organizowane są cyklicznie w Gdańsku, Poznaniu, Białymstoku, Łodzi, Katowicach, Szczecinie, Kołobrzegu, Toruniu, Krakowie, Warszawie, Lublinie, Wrocławiu, Kamieniu Pomorskim, Rzeszowie. Łącznie odbyło się już ponad 100 spotkań #MonthlyMeetUp, które odwiedziło niemal 1000 Klubowiczów i 700 pojazdów EV.
– W 2023 r. dalej zamierzamy rozwijać inicjatywę spotkań przy ładowarce. Po ogromnym sukcesie i zaangażowaniu klubowiczów z całej Polski w 2022 r., widzimy ogromny potencjał, by uruchamiać tę inicjatywę w kolejnych miastach. Comiesięczne spotkania przy ładowarkach są otwarte dla wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się więcej o samochodach elektrycznych. Klub będzie promował te wydarzenia, ponieważ podczas takich spotkań przyszli użytkownicy EV mogą porozmawiać z realnymi użytkownikami, co stanowi niesamowity walor edukacyjny – dodaje Łukasz Lewandowski.
Doświadcz elektromobilności!
Kolejną inicjatywą Fundacji EV Klub Polska jest zaangażowanie się w EV Experience. Wspólnie z PSPA, raz w roku organizowany jest wysokozasięgowy event, dla osób które chcą poznać i „dotknąć” elektromobilności, testując różne modele EV na profesjonalnym torze. W pierwszej edycji zorganizowanej na Torze Modlin do dyspozycji były 34 modele pojazdów elektrycznych.
– Podczas wydarzenia udało nam się zgromadzić ponad 2000 fanów bezemisyjnego transportu. Po raz kolejny mogliśmy się przekonać, że elektryczna rewolucja nabiera coraz większego rozpędu. W ciągu dwóch dni, na Torze Modlin uczestnicy odbyli ponad 1500 przejazdów 34 różnymi modelami aut elektrycznych – mówi Piotr Ziółkowski. – W trakcie 2 dni wydarzenia zrealizowano łącznie ponad 1500 przejazdów, które trwały 27 godzin. Elektromobilne show odbyło się w czerwcu na Torze Modlin. Wzięło w nim udział 2000 uczestników, którzy przejechali bez emisji 5500 km.
Raporty, stanowiska, edukacja
W ramach działań statutowych Fundacji, EV Klub Polska opracowuje również raporty i analizy rynkowe.
– Wiedza i doświadczenie realnych użytkowników EV mają znaczenie. Powinny mieć zatem wpływ na kierunki rozwoju rynku, dlatego klub angażuje się wydając własne opracowania merytoryczne, również we współpracy z zapleczem eksperckim PSPA – mówi Łukasz Witkowski, wiceprezes PSPA.
W ramach realizowanego dialogu z interesariuszami publicznymi, klub zabiega także o tworzenie sprzyjającego otoczenia prawnego i gospodarczego dla użytkowników EV, publikując stanowiska i apele.
Działalność edukacyjna wpisuje się niemal we wszystkie projekty klubu. Rozwój zrównoważonego transportu wymaga upowszechnienia wiedzy w zakresie zeroemisyjnych technologii.
Badania, szkolenia, współpraca
Mając zaangażowaną bazę klubowiczów, realnych użytkowników samochodów elektrycznych, Fundacja realizuje ponadto badania, ważne dla rozwoju rynku elektromobilności w Polsce. Przeprowadza ankiety i wywiady on-line CAWI, a także wywiady pogłębione IDI. Dotychczas klubowicze wypełnili ponad 5200 ankiet!
– Wspólnie poszerzamy swoją wiedzę, podnosimy kompetencje i zdobywamy nowe kwalifikacje, by dzielić się praktycznym doświadczeniem z firmami i ich Klientami. Obecnie realizujemy rozbudowany program, składający się z 8 modułów szkoleniowych pn. „Eksploatacja i technologia pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania w praktyce. Doświadczenia użytkowników EV” – mówi Łukasz Lewandowski.
Klub oddziałuje także na biznes. Komunikując różnorodne potrzeby społeczności, podmioty z sektora motoryzacyjnego, infrastruktury czy finansowego mogą lepiej dostosowywać swoją ofertę. Służą temu projekty skierowane do firm z sektora.
Testy i porady, nagrody!
Klub czerpie z praktyki użytkowników pełnymi garściami, publikując ponadto opinie dotyczące eksploatacji konkretnych modeli EV. Zrealizował dziesiątki testów samochodów elektrycznych, które publikowane są www.evklub.pl i www.elektromobilni.pl.
Fundacja od samego początku swojego istnienia aktywnie działa nie tylko na rynku polskim. EV Klub Polska jest jednym z założycieli Global EV Drivers Alliance (GEVA). Międzynarodowy sojusz zrzesza obecnie 63 kluby użytkowników EV z 37 krajów, które jednoczą ponad 220 tysięcy użytkowników bezemisyjnych pojazdów.
– Czujemy się odpowiedzialni za kwestie środowiskowe i społeczne. Jesteśmy otwarci na nowe technologie choćby w kwestiach transportowych czy energetycznych. Jako realni użytkownicy zeroemisyjnych pojazdów mamy najlepszą wiedzę, w którym obszarze konieczne są zmiany lub poprawy. Dzięki temu użytkowanie samochodów elektrycznych z każdym miesiącem staje się coraz łatwiejsze – podkreśla Łukasz Lewandowski z EV Klub Polska.
Międzynarodowa współpraca w GEVA przyczyniła się do powstania unikalnego projektu EV Drivers’ Choice. Za koordynację projektu odpowiedzialna jest Fundacja EV Klub Polska. Jest to międzynarodowa nagroda dla najlepszego samochodu elektrycznego roku przyznawana przez jury składające się z ponad 220 tysięcy użytkowników pojazdów elektrycznych na całym świecie!
Otwarci na współpracę
Działania Fundacji są dostrzegane nie tylko przez klubowiczów czy użytkowników samochodów elektrycznych. Również media bacznie śledzą dokonania Fundacji. Dowodem na to są choćby statystyki przekazu medialnego. Tylko w latach 2021-2022 powstało 1522 informacji związanych z EV Klub Polska, które osiągnęły 558,2 mln zasięgu i 17,6 mln dotarcia.
– Dotarcie do jak największej grupy odbiorców jest dla nas priorytetem. Budowanie elektromobilnej świadomości nie miałoby sensu, gdyby nie ogólnopolski przekaz. Dzięki dobrej współpracy z mediami możemy dotrzeć do osób, które chcą poszerzać swoją wiedzę na temat elektromobilności, a do tej pory nie miały świadomości o wydarzeniach czy projektach, które są przez Fundację organizowane. Mam nadzieję, że w 2023 r. współpraca z praktykami rynku, użytkownikami, jak też mediami będzie jeszcze większa. Naszym priorytetowym celem jest edukacja i walka o lepsze jutro bez wysokoemisyjnych pojazdów i zanieczyszczonych miast – podsumowuje Łukasz Lewandowski.
Fundacja otwarta jest także na współpracę i realizację wspólnych projektów z uczestnikami rynku.
– Dostrzegając nasz potencjał, motywując i inspirując do działania, pomagasz rozwijać zrównoważoną mobilność w Polsce. Potrzebujemy wsparcia, aby działać na rzecz społeczności, edukować i promować samochody elektryczne. Zaangażować można się na wiele sposób, np. dodając swój benefit dla społeczności EV Klub Polska do naszej aplikacji – zachęca Piotr Ziółkowski z EV Klub Polska.
Autor: Maciej Gis