Amerykański producent poinformował, że zainwestuje 2 mld USD w centrum pojazdów elektrycznych w Kolonii, gdzie produkcja rozpocznie się pod koniec 2023 roku. Ponadto Ford zdecydował, że fabryka w Walencji będzie bazą produkcyjną pojazdów opartych na architekturze samochodów BEV nowej generacji.
Amerykanie szybko zareagowali na decyzje Parlamentu Europejskiego, który określił na 2035 rok datę końca sprzedaży nowych aut benzynowych i tych z silnikiem diesla. Ford potwierdził, że chciałby osiągnąć zerową emisję dla wszystkich pojazdów sprzedawanych w Europie i neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w całej Europie w zakładach, logistyce i dostawcach do 2035 r.
Firma ogłosiła właśnie, że wybrała swoją fabrykę w Walencji w Hiszpanii jako preferowaną lokalizację do montażu pojazdów opartych na elektrycznym napędzie nowej generacji.
600 000 elektryków rocznie w 2026 r.
Ford przyspiesza także konwersją swojego zakładu w Kolonii w Niemczech. Zainwestuje tam 2 mld USD, aby rozpocząć produkcję elektrycznych samochodów osobowych od 2023 roku. Europejska strategia Forda zakłada stworzenie dedykowanej linii pojazdów elektrycznych, w tym elektrycznej wersji popularnego Forda Puma. Do 2026 roku Ford w Europie planuje sprzedawać 600 000 pojazdów elektrycznych rocznie.
– Jesteśmy zaangażowani w budowanie dynamicznego, zrównoważonego biznesu w Europie w ramach naszego planu Ford plus, a to wymaga skupienia i dokonywania trudnych wyborów. Europejski przemysł motoryzacyjny jest niezwykle konkurencyjny, więc aby prosperować i rozwijać się, musimy wciąż tworzyć nowe, ekscytujące pojazdy – powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda.
Sprzedaż elektryków rośnie
Sprzedaż pojazdów elektrycznych na całym kontynencie nadal szybko rośnie (wzrost o 65% w stosunku do analogicznego okresu w 2021 r.), a Parlament Europejski przegłosował na początku tego miesiąca nowe cele CO2 dla pojazdów lekkich, w tym wymóg, aby sprzedaż nowych aut była w 100% zeroemisyjna od 2035 roku.
– Przyspieszamy naszą transformację w Europie, zmieniając sposób, w jaki prowadzimy działalność. Budujemy przyszłość, w której koncentracja na obsłudze klienta idą w parze z ochroną naszej planety. Wprowadzenie naszej całkowicie nowej architektury pojazdów elektrycznych do Walencji pomoże nam zbudować dochodowy biznes w Europie, zapewnić nowe miejsca pracy i zwiększyć ofertę Forda dotyczącą wysokiej klasy aut elektrycznych – powiedział Stuart Rowley, Prezes i Dyrektor Ford of Europe.
Decyzja Forda nastąpiła po zakończeniu kompleksowych konsultacji z zespołami w Walencji w Hiszpanii i Saarlouis w Niemczech. Fabryka Forda w Saarlouis będzie nadal produkować samochód osobowy Ford Focus, a firma analizuje również opcje przyszłych koncepcji lokalizacji.
Główna baza w Niemczech
Ford potwierdził również swoje zaangażowanie w Niemczech jako głównej siedzibie swojego europejskiego biznesu. Najnowocześniejsze Centrum Elektryfikacji, które powstaje w Kolonii rozpocznie produkcję pod koniec 2023 roku.
– Ford intensywnie inwestuje w produkcję pojazdów elektrycznych w Niemczech i jesteśmy tutaj bardzo zaangażowani. To nasza główna baza w Europie – dodał Rowley.
Plany Forda dotyczące całkowicie elektrycznej przyszłości w Europie są częścią globalnego celu firmy. Amerykański koncern chciałby osiągnąć pułap produkcyjny 2 milionów pojazdów elektrycznych rocznie do 2026 r.
Źródło: na podstawie ford.com, własne