Przedsięwzięcie budowy stacji osadzonych w całym łańcuchu wartości związanych z wodorem będzie częścią programu transformacji realizowanego przez Grupę ZE PAK. Punkty, których lokalizacja została wybrana na podstawie szerokiej analizy powstaną: przy ul. Obornickiej we Wrocławiu, ul. Budowlanych w Rybniku, ul. Antoniny Grygowej w Lublinie, ul. Jabłoniowej w Gdańsku oraz w rejonie ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni.
W początkowym okresie planowane jest wykorzystanie wszystkich pięciu stacji wodoru na poziomie 30% przepustowości rynkowej. Infrastruktura będzie udostępniana klientom celem tankowania pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych. Ciśnienie, z jakim tankowane będą pojazdy wynosić będzie 350/700 bar. W całości przedsięwzięcie – zlokalizowania i uruchomienia stacji tankowania H2 w ww. pięciu miejscowościach będzie kosztowało ok. 57,4 mln zł.
Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana w Warszawie przez wiceprezesa zarządu NFOŚiGW Artura Michalskiego oraz prezesa zarządu PAK-PCE Stacje H2 Sp. z o.o. Andrzeja Janiszowskiego. Dotację przyznano w ramach programu priorytetowego – Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru.
Warto przypomnieć, że w Polsce tworzenie infrastruktury ładowania wodoru zapowiedział już PKN Orlen. Koncern paliwowy poinformował na w grudniu ubiegłego roku, że zbuduje ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile. Orlen otrzymał na ten cel ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility.
Zgodnie z przyjętą strategią wodorową, Orlen do 2030 roku otworzy ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej. W zeszłym roku koncern uruchomił swoją pierwszą w Polsce mobilną stację w Krakowie, a w roku bieżącym do użytku zostaną oddane obiekty w Poznaniu i Katowicach. W planie jest również budowa stacji tankowania wodoru w Wałbrzychu.