– Zgodnie z deklaracją, złożoną na początku ubiegłego roku, naszą flotę autobusową zasilamy już wyłącznie pojazdami ekologicznymi. W 2022 roku dołączyły do niej trzy autobusy typu mini marki Karsan Jest Electric, a jeszcze w tym roku do Gdańska dotrze kolejnych 18 autobusów elektrycznych – standardowych i przegubowych marki MAN Lion’ s City E. I nie poprzestajemy na tym. W ramach ogłoszonego w kwietniu postępowania do obsługi gdańskich linii chcemy pozyskać kolejne przyjazne środowisku autobusy, tym razem zasilane „zielonym wodorem” – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Autobusy mają być zasilane wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych.
– Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to bez wątpienia ważny element wysokiej jakości życia w mieście. Dlatego budujemy gdańską flotę autobusów przyjaznych środowisku, mieszkankom i mieszkańcom, redukujemy hałas i emisję CO2. Warto zaznaczyć, że już teraz ponad 50 procent podróży po naszym mieście odbywa pojazdami ekologicznymi, jakimi są tramwaje – podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Wymagany zasięg autobusu to minimum 330 km na jednym tankowaniu. Pozwala on na wykonywanie 90 procent zadań autobusowych w gdańskiej sieci. Autobusy wodorowe będzie można spotkać na terenie całego miasta – mówi Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane przez GAiT, przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi.
Ogłoszone postępowanie przetargowe poprzedzone zostało wstępnymi konsultacjami rynkowymi długoterminowego najmu autobusów zasilanych zielonym wodorem.
– Celem przeprowadzonych konsultacji było skonfrontowanie naszych oczekiwań z możliwościami, jakie oferuje wciąż bardzo świeży jeszcze rynek pojazdów wodorowych – mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. – Przedmiotem konsultacji był długoterminowy najem dwudziestu pojazdów, a efektem jest decyzja o najmie obecnie dziesięciu z nich. Decydującą rolę odegrały tu koszty ich eksploatacji, a także decyzja o dziesięcioletnim okresie najmu, który ze względów ekonomicznych jest zdecydowanie bardziej korzystny, niż najem na krótszy czas – dodał.
Wszystkie autobusy muszą zostać dostarczone w terminie do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Oferty można składać do 8 maja 2023 roku, do godz. 9.00.