W najbliższych miesiącach do gdańskiej floty autobusowej może dołączyć 40 różnego typu autobusów elektrycznych. Będzie to możliwe dzięki kilku realizowanym równolegle postępowaniom. Wkrótce przetarg na 18 autobusów ogłoszą Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Miasto aplikuje też o dofinansowanie na 14 pojazdów w ramach Polskiego Ładu, zaś 5 kolejnych ma być zakupionych ze wsparciem z programu Zielony transport publiczny. W tym roku do floty GAiT dołączą również 3 elektryczne autobusy typu mini Karsan Jest Electri.
– Nie będziemy więcej kupować autobusów spalinowych emitujących CO2. Pewien etap w historii gdańskiej komunikacji publicznej powoli dobiega końca. W gronie moich współpracowników podjęliśmy decyzję, że od dzisiaj nie kupujemy autobusów, które będą zasilane w sposób nie ekologiczny. Myślimy nie tylko o nas samych, ale również o tych, co przyjdą po nas i o tym w jakim mieście, w jakim kraju i na jakiej planecie chcemy żyć – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, Prezydent Gdańska.
Od prawej stoją: Katarzyna Czerniewska – radna Miasta Gdańska, Wojciech Błaszkowski – radny Miasta Gdańska, prezydent Aleksandra Dulkiewicz, Piotr Borawski – zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Cezary Śpiewak-Dowbór – radny Miasta Gdańska, Maciej Lisicki – prezes GAiT, Jerzy Wiatr – wiceprezes GAiT. foto: Dominik Paszliński/www.gdansk.pl
Dofinansowanie z różnych źródeł
W najbliższym czasie Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłoszą przetarg na 18 autobusów elektrycznych, z czego osiem to autobusy przegubowe. Jeszcze w tym roku flota autobusowa GAiT powiększy się o 3 elektryczne autobusy typu mini Karsan Jest Electric. Minibusy przeznaczone są do obsługi Starego i Głównego Miasta. Gdańsk ubiega się również o dofinansowania na zakup autobusów elektrycznych w ramach programów Polski Ład i Zielony transport publiczny.
– Pięć autobusów zamierzamy zakupić z programu Zielony Transport Publiczny, który jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ubolewamy, że możliwość dofinansowania jest tylko do 20 procent. Możemy zatem ubiegać się tylko o 2 mln zł dofinansowania. Nasza aplikacja przeszła już drogę formalną, czekamy na ostateczne decyzje, co do uzyskania środków. O kolejne 14 autobusów aplikujemy do programu Polski Ład. Tam cała kwota zamówienia ma wynieść 35 mln zł, my aplikujemy o 30 mln. To daje nam w sumie 40 pojazdów. Oczywiście, jeżeli uda się uzyskać dofinansowanie z programów rządowych. Tu decyzje nie są zależne od nas, ale liczymy na to, że będą one pozytywne i w ciągu najbliższego półtora roku 40 pojazdów elektrycznych dotrze do naszego miasta i będzie wozić pasażerki i pasażerów naszej komunikacji miejskiej – dodał Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Alternatywny wodór
Pojazdy elektryczne, to nie jedyne proekologiczne rozwiązanie transportowe, które w przyszłości mogą być zastosowane w gdańskiej komunikacji publicznej. Władze Gdańska rozważają również powiększenie floty autobusowej o pojazdy zasilane paliwem wodorowym.
– O tej technologii także myślimy, analizujemy rynek, który jest dość skomplikowany. Z jednej strony to kwestia pojazdów, które są droższe niż pojazdy elektryczne. Z drugiej strony to dostępność paliwa wodorowego – powiedział Piotr Borawski.
Źródło: na podstawie gdansk.pl, własne