W pierwszym kwartale 2023 roku, 17 autobusów elektrycznych marki Solaris zasili flotę komunikacji miejskiej w Grudziądzu. Na mocy przetargu, rozpisanego przez MZK Grudziądz, Solaris dostarczy do miasta nie tylko pojazdy, ale także infrastrukturę ładowania. Inwestycja warta jest 40 mln zł i będzie sfinansowana jest z środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska z programu Zielony Transport. Wraz z realizacją inwestycji około 25% floty autobusowej w Grudziądzu będzie elektryczna.
25% bezemisyjnej floty
1 kwietnia 2022 roku władze Miejskiego Zakładu Komunikacji w Grudziądzu podpisały z przedstawicielami firmy Solaris Bus & Coach umowę na dostawę 17 autobusów elektrycznych. Przetarg otworzył nowy, elektryczny rozdział w historii transportu publicznego Grudziądza. Co ważne, kontrakt obejmuje nie tylko dostawę pojazdów, ale i urządzeń do ich ładowania – w tym także ładowarek pantografowych. Autobusy wraz z infrastrukturą zostaną dostarczone do miasta w pierwszym kwartale 2023 r. Warta ponad 40 milionów złotych inwestycja sprawi, że około 25% floty autobusowej w Grudziądzu będzie bezemisyjna.
Pojazdy, na które zdecydował się miejski przewoźnik, to najpopularniejsze modele w bezemisyjnej ofercie Solarisa – Urbino 12 electric. Elektryczne autobusy marki Solaris już dzisiaj jeżdżą w 19 państwach w blisko 100 miastach. Do tego grona niebawem dołączy Grudziądz.
Ważna jakość powietrza
– Pozyskanie przez miejską spółkę 17 autobusów elektrycznych to bardzo istotna sprawa, która wpłynie pozytywnie na wiele aspektów życia w naszym mieście. Przede wszystkim to kolejny krok w kierunku rozwiązań ekologicznych, co bezpośrednio wpływa na jakość powietrza, jakim oddychamy. Konsekwentnie dbamy o środowisko i zakup tych wozów doskonale wpisuje się w prowadzoną przez nas politykę proekologiczną – powiedział m.in. Maciej Glamowski, Prezydent Grudziądza.
– ….dzięki tej inwestycji miejskiej, możemy przyczynić się do obniżenia emisji spalin w Grudziądzu. Pierwsze autobusy elektryczne zostaną skierowane do obsługi linii komunikacyjnych w naszym mieście pod koniec I kwartału roku 2023, tym samym wycofanych z eksploatacji zostanie 17 najstarszych pojazdów z naszej floty. Zakup 17 bezemisyjnych autobusów elektrycznych, 5 ładowarek pantografowych szybkiego ładowania oraz 9 ładowarek plug-in wolnego ładowania zostanie sfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska z programu Zielony Transport Publiczny edycja I – dodał Paweł Maniszewski, Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Grudziądzu.
Na zdjęciu (od lewej): Paweł Maniszewski, Przez MZK Grudziądz, Maciej Glamowski, Prezydent Grudziądza, Petros Spinaris, Członek Zarządu Solaris Bus & Coach sp. z o.o.
– Bardzo cieszę się, mogąc obserwować, jak elektromobilność wkracza dziś do Grudziądza. Ta odważna inwestycja władz miasta i MZK udowadnia, że to mieszkańcy i jakość ich życia są stawiani na pierwszym miejscu. Jestem przekonany, że elektromobilność to droga ku przyszłości i droga do czystego, zrównoważonego miasta – powiedział m.in. Petros Spinaris, Członek Zarządu Solaris Bus & Coach, odpowiedzialny za obszary sprzedaży, marketingu i After Sales.
Ładowarki i pantografy naładują
Całkowicie bezemisyjne Urbino 12 electric, które zasilą transport w Grudziądzu, będą czerpać energię z baterii o pojemności ponad 250 kWh. Magazyny energii są przystosowane zarówno do ładowania niższymi mocami za pomocą plug-in, jak i szybkiego procesu – Opportunity Charging. W mieście będzie dostępnych 9 ładowarek zajezdniowych oraz 5 ładowarek z tzw. pantografami odwróconymi, czyli urządzeniami zamontowanymi na stacji ładowania, które obniżają się na autobus. Za napęd pojazdu będzie odpowiadał silnik centralny o mocy 180 kW. Klimatyzowane, przestronne wnętrze pojazdu będzie wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej i monitoring. W pojeździe przewidziano 26 miejsc siedzących. Dla dodatkowego komfortu pasażerów Urbino electric zostaną wyposażone w ładowarki USB.
Największy producent
Zamówione 17 sztuk Urbino 12 electric będą pierwszymi autobusami elektrycznymi na transportowej mapie Grudziądza. Solaris jest obecnie największym producentem pojazdów bezemisyjnych dla transportu publicznego w Europie. Polska jest dla producenta niezwykle ważnym rynkiem pod względem sprzedaży autobusów elektrycznych. Niemal połowa autobusów Solarisa, zakupionych przez polskich przewoźników w 2021 roku, jest napędzana energią elektryczną.
Źródło: na podstawie Solaris Bus & Coach