Producent z Bolechowa poinformował o podpisaniu umowy na dostawę 32 autobusów elektrycznych marki Solaris. Wraz z pojazdami firma zapewni również infrastrukturę do ich ładowania. Zamówione przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię (GZM) dwunasto- i osiemnastometrowe Urbino electric trafią w 2023 roku do przewoźników w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Świerklańcu.
Elektromobilność pod klucz
Solaris Urbino electric to autobusy, które realnie przyczyniają się do poprawy jakości życia w miastach. Pojazdy są niezwykle ciche oraz całkowicie bezemisyjne w miejscu użytkowania. Podążając za światowymi trendami, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zdecydowała się na wybór autobusów elektrycznych Solarisa wraz z infrastrukturą ładowania w postaci szesnastu ładowarek typu plug-in, które będą zainstalowane w 4 zajezdniach oraz jedenastu ładowarek pantografowych, które zostaną wybudowane w 9 lokalizacjach, w 6 miastach na terenie Śląska i Zagłębia. Na mocy podpisanej umowy do regionu GZM w 2023 roku trafi dwadzieścia siedem sztuk Urbino 12 electric i pięć przegubowych Urbino 18 electric. Oprócz dostarczenia urządzeń ładujących, producent zobowiązał się również do zrealizowania całego pakietu rozwiązań z zakresu elektromobilności „pod klucz”, obejmującego zaprojektowanie, uzyskanie pozwolenia, sprawowanie nadzoru inwestorskiego oraz wybudowanie niezbędnej dla ładowarek infrastruktury.
Dwa rodzaje ładowania
Pojazdy, które trafią na obszar Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, będą zasilane bateriami Solaris High Energy o łącznej pojemności 250 kWh w przypadku Urbino 12 electric i Solaris High Energy o pojemności 400 kWh w Urbino 18 electric. Ich ładowanie będzie się odbywało zarówno poprzez pantografy, jak i złącza typu plug-in. Za napęd obu autobusów odpowiadać będą silniki trakcyjne zintegrowane z osią napędową. Wnętrza autobusów pomieszczą odpowiednio co najmniej 80 osób w przypadku Urbino 12 i minimum 115 pasażerów w Urbino 18 electric. Przewidziano również poszerzone miejsce do równoczesnego przewozu wózka inwalidzkiego i wózka dziecięcego lub roweru.
Bramki policzą podróżnych
Jeszcze bezpieczniejszą podróż zagwarantuje system rejestrowania danych o wynikach pracy autobusu i kierowcy oraz system kontroli trzeźwości prowadzącego pojazd. Autobusy dodatkowo wyposażone będę w automatyczny system gaszenia. Zamówione Urbino zostaną także zaopatrzone w bramki liczenia pasażerów oraz kabinę kierowcy typu zamkniętego pozwalającą odseparować prowadzącego pojazd od podróżnych – to rozwiązanie przydatne jest w czasach pandemii. Standardowo na pokładzie będzie dostępny system kamer, monitorujących przestrzeń pasażerską oraz drogę wokół pojazdu.
Od Barcelony po Warszawę
Solaris jest liderem w sprzedaży i produkcji autobusów nisko- i zeroemisyjnych. Na ulicach europejskich miast pojawiło się do tej pory niemal 1200 pojazdów elektrycznych marki Solaris. Podobnie jak w przypadku Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – klienci w całej Europie często decydują się na zamówienie modeli o różnych długościach jednocześnie, najczęściej 12 i 18 metrów. Obecnie takie elektryczne pary można spotkać m.in. w Berlinie, Barcelonie, Warszawie, Poznaniu, czy też we włoskim mieście Bolzano.
Źródło: na podstawie Solaris