W kierunku zerowej emisji
Hyundai i Iveco Group mają ambitne plany osiągnięcia zrównoważonego rozwoju, o czym świadczą wcześniejsze zobowiązania obu firm. Wykorzystują one swoją współpracę, aby przyspieszyć osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla. Od czasu podpisania protokołu ustaleń (MoU) w marcu 2022 roku, firmy utworzyły wiele wspólnych grup roboczych zajmujących się różnymi technologiami, aby zbadać, w jaki sposób obie firmy mogą wzajemne się uzupełniać przy rozwoju pojazdów elektrycznych i napędów alternatywnych.
Wcześniej, jeszcze w lipcu, obie firmy wspólnie zaprezentowały Iveco Bus, autobus zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi stworzonymi przez Hyundaia, co dało wiele korzyści pod względem wydajności i emisji. Dziś prezentują elektryczny model eDaily z ogniwami paliwowymi, który w pełni prezentuje potencjał najlepiej sprzedającego się i najdłużej produkowanego dużego samochodu dostawczego Iveco. Jego gama napędów obejmuje dziś silniki tradycyjne i na metan/biometan oraz nowy model elektryczny (BEV).
Na dłuższe dostawy
W pełni funkcjonalny prototyp eDaily FCEV, który został zaprezentowany podczas targów IAA Transportation 2022 w Hanowerze, jest wyposażony w system wodorowych ogniw paliwowych marki Hyundai o mocy 90 kW i silnik elektryczny o mocy 140 kW. Sześć zbiorników na wodór pozwala łącznie zmagazynować 12 kg paliwa. Prototyp o masie całkowitej 7,2 tony został przetestowany w Europie, potwierdzając swoje parametry – zasięg 350 km, maksymalną ładowność 3 ton i czas tankowania w ciągu 15 minut. Podczas, gdy elektryczne Iveco eDaily BEV, również zaprezentowane na targach IAA, idealnie nadaje się do krótkich podróży, tak wodorowe eDaily FCEV będzie idealną opcją przy dłuższych dostawach, gdzie wymagana jest większa ładowność i duży zasięg.
Akumulatory od FPT Industrial
Ważną częścią eDaily FCEV są akumulatory firmy FPT Industrial, czyli marki produkującej układy napędowe w Grupie Iveco, natomiast system ogniw paliwowych dostarczony przez Hyundaia jest najnowszym rozwiązaniem w ponad 20-letniej historii firmy w zakresie mobilności wodorowej. Zaawansowana technologia ogniw paliwowych jest już wykorzystywana w różnych segmentach rynku, zwłaszcza w sektorze pojazdów użytkowych. Ten wodorowy układ napędowy, montowany w ciężkich samochodach ciężarowych, przejechał sobą ponad 4,5 miliona kilometrów w Szwajcarii, gdzie wykazał się wysoką wydajnością i niezawodnością. Hasło „Engineered by Iveco Group, powered by Hyundai” odzwierciedla wzajemnie korzystną współpracę obu firm i będzie również motorem napędowym podobnych przyszłych inicjatyw.
– Niedawno ogłoszono, że Iveco Bus wyposaży swoje przyszłe autobusy w nasze wodorowe ogniwa paliwowe, a teraz zaprezentowano zasilany wodorem model eDaily, co jest kolejnym przykładem tego, co możemy osiągnąć współpracując w celu przyspieszenia osiągnięcia neutralności węglowej. Partnerstwo nawiązane między naszymi firmami okazało się bardzo udane i oczekujemy jego jeszcze lepszych wyników w nadchodzących latach – powiedział Martin Zeilinger, Kierownik działu rozwoju technicznego pojazdów użytkowych Hyundai Motor Company.
Dla wybranych klientów
– W dniu, w którym ogłaszamy, że nasz projekt Iveco eDaily z napędem elektrycznym (BEV) stał się rzeczywistością, z radością prezentujemy światu również swój pierwszy model eDaily zasilany wodorem. Opierając się na tym prototypie, zamierzamy wprowadzić niewielką serię samochodów cczych FCEV dla wybranych klientów do końca przyszłego roku. To kamień milowy na naszej drodze do zrównoważonego rozwoju, który jest wynikiem udanej współpracy między Iveco Group i Hyundai Motor Company, co pokazuje, jakie efekty jesteśmy w stanie osiągnąć w krótkim czasie, łącząc mocne strony naszych firm – powiedział Marco Liccardo, Kierownik działu technologii i cyfryzacji w Iveco Group.
Hyundai i Iveco Group rozważają również inne poziomy współpracy, od wspólnej sprzedaży produktów w wybranych regionach świata, po prace nad automatyzacją pojazdów i łącznością. Ponadto Hyundai analizuje również korzystanie z możliwości FPT Industrial w dziedzinie produkcji konwencjonalnych układów napędowych najnowszej generacji dla pojazdów użytkowych. Obie strony są przekonane, że trwające projekty przyniosą rezultaty w najbliższej przyszłości.
Źródło: na podstawie Hyundai