Jak wynika z analizy „Prognoza rynku statków elektrycznych do 2028 r. (…)” przygotowanej przez Insight Partners wartość światowego rynku statków elektrycznych znaczenie wzrośnie. Z poziomu 3,82 mld USD w 2021 r. do 7,76 mld USD do 2028 r. Obecnie czysty napęd BEV wykorzystuje się w lekkich jednostkach. Ciężkie statki towarowe na razie wymagają napędu hybrydowego.
Według założeń przyjętych na potrzeby badania przez Insight Partners, łódź elektryczna to każda łódź lub statek, którego podstawową technologią napędu jest elektryczny układ napędowy. Może to być łódź lub statek z napędem elektrycznym z wodorowym ogniwem paliwowym, elektrycznym napędem hybrydowym, od holowników, promów, statków towarowych i barek po łodzie wycieczkowe, trawlery rybackie, jachty wycieczkowe i bezzałogowe pojazdy podwodne (UUV).
Wiele rodzajów zasilania
Na statku elektrycznym można stosować wiele rodzajów akumulatorów, w tym akumulatory litowo-jonowe, akumulatory kwasowo-ołowiowe i ogniwa paliwowe. Statki elektryczne to głównie promy i małe statki pasażerskie na śródlądowych drogach wodnych, które pływają wyłącznie na prąd. Na jednym ładowaniu pokonują tylko krótkie dystanse z prędkością około 80 km. Napędy zasilane energią słoneczną są również wykorzystywane w lekkich statkach, które wymagają małej mocy wyjściowej. Jednak wymagania energetyczne statków towarowych nie mogą być spełnione przez w pełni elektryczny system ze względu na dużą wagę; stąd statki towarowe wykorzystują hybrydowy układ dieslowo-elektryczny.
Elektryfikacja statków powszechną praktyką
Pandemia COVID-19 niekorzystnie wpłynęła na rynek statków elektrycznych. Na oceanach branża została dotknięta poważnymi ograniczeniami w przemieszczaniu się ludzi i zmianami w konsumpcji towarów. Kilka krajów zamknęło branżę rejsów wycieczkowych z powodu pandemii COVID-19. Jednak w części regionów na świecie transport towarów statkami uznano za niezbędny, co stworzyło z kolei szansę rozwoju dla rynku statków elektrycznych.
Modernizacja statków zyskuje zainteresowanie i przyciąga armatorów/konstruktorów statków do przedłużenia ich żywotności. Taki proces daje szansę na zmniejszenie zużycia paliwa i bycie na bieżąco z najnowszymi ekologicznymi rozwiązaniami, co jest zabiegiem opłacalnym. Modernizacja staje się powszechną praktyką w branży morskiej. Konstruktorzy statków zmierzają w kierunku automatyzacji, integrując nowo budowane statki i modernizując istniejące statki w hybrydowe i elektryczne systemy napędowe.
Modernizacja na BEV lub hybrydy ma sens
System napędowy jest stosunkowo łatwy w modernizacji przestarzałych statków o ogromnym potencjale absorbcji innowacji, w tym promów, kontenerowców, statków wycieczkowych, holowników i drobnicowców. Stoczniowcy decydują się na modernizację statków w hybrydowo-elektryczny układ napędowy lub w pełni elektryczny układ napędowy, ponieważ jest to stosunkowo tańsza opcja niż zakup nowego statku. Co więcej, kilku europejskich stoczniowców aktywnie wyposaża swoją obecną flotę statków w hybrydowe i elektryczne systemy napędowe.
Analiza, badanie i konsulting
Analizując potencjał rynku Insight Partners wyliczył, że wartość światowego rynku statków elektrycznych wzrośnie z 3,82 mld USD w 2021 r. do 7,76 mld USD do 2028 r. Insight Partners, to kompleksowy dostawca badań branżowych. Jej analitycy pomagają klientom branżowym na całym świecie świadcząc usługi badawcze i konsultingowe. Specjalizuje się w branżach takich jak półprzewodniki i elektronika, lotnictwo i obrona, motoryzacja i transport, biotechnologia, informatyka w służbie zdrowia, produkcja i budownictwo, urządzenia medyczne, technologia, media i telekomunikacja, chemia i surowce.
Źródło: na podstawie digitaljournal.com, foto. Toyota