— Wodór jako wszechstronny nośnik energii odgrywa kluczową rolę na drodze do neutralności klimatycznej. Jesteśmy przekonani, że bardzo zyska on na znaczeniu także w mobilności indywidualnej, dlatego uważamy, że w dłuższej perspektywie mieszanka napędów elektrycznych zasilanych z akumulatorów i ogniw paliwowych ma sens. Ponadto ogniwo paliwowe nie wymaga żadnych krytycznych surowców, takich jak kobalt, lit czy nikiel, dzięki czemu nasza inwestycja w ten rodzaj napędu wzmacnia również odporność geopolityczną BMW Group. Dzięki naszej flocie testowej BMW iX5 Hydrogen zyskamy nowe i ważne doświadczenia. Dzięki temu będziemy mogli zaoferować naszym klientom atrakcyjną gamę produktów, gdy gospodarka wodorowa upowszechni się – powiedział Frank Weber, członek zarządu BMW AG ds. rozwoju.
Sześć projektów jednocześnie
Produkcja BMW iX5 Hydrogen odbywa się w pilotażowym zakładzie BMW Group w Centrum Badań i Innowacji w Monachium. Tam, na styku rozwoju i produkcji, każdy nowy model marki BMW Group jest budowany po raz pierwszy. Około 900 osób pracuje tam w obszarze budowy karoserii, montażu, techniki modelowania, budowy pojazdów koncepcyjnych i produkcji addytywnej. Pracują oni nad maksymalnie sześcioma projektami pojazdów jednocześnie i dbają o to, aby zarówno produkt, jak i proces produkcyjny były wystarczająco dopracowane, aby rozpocząć produkcję seryjną. W przypadku BMW iX5 Hydrogen specjaliści od technologii wodorowej, rozwoju pojazdów i wstępnej budowy nowych modeli ściśle współpracują ze sobą, aby zintegrować tę innowacyjną technologię napędu i magazynowania energii.
— Produkując BMW iX5 Hydrogen oraz systemy ogniw paliwowych opracowane we własnym zakresie przez BMW, demonstrujemy również najwyższą elastyczność i unikalne doświadczenie w produkcji małych serii. Oznacza to, że już dziś dysponujemy niezbędną fachową wiedzą, aby móc zintegrować kolejny rodzaj napędu, czyli technologię wodorową, z systemem produkcyjnym BMW iFACTORY – dodał Milan Nedeljkovic, członek zarządu BMW AG ds. produkcji.
Dwa zbiorniki pod kanapą
Pojazdy bazowe modelu wodorowego opracowanego na podstawie BMW X5 pochodzą z amerykańskiej fabryki BMW Group w Spartanburgu. W dziale konstrukcji karoserii zakładu pilotażowego otrzymują one nowy zespół podłogowy, który pozwala zmieścić dwa zbiorniki wodoru w tunelu centralnym i pod tylną kanapą. W dziale montażu oprócz komponentów seryjnych montowana jest specyficzna dla danego modelu 12- i 400-woltowa instalacja elektryczna, wysokowydajny akumulator oraz silnik elektryczny i ogniwo paliwowe. Silnik elektryczny, umieszczony wraz z wysokowydajnym akumulatorem w okolicy tylnej osi, pochodzi z obecnej, piątej generacji technologii BMW eDrive stosowanej również w modelach elektrycznych i hybrydowych typu plug-in.
Umieszczone pod maską BMW iX5 Hydrogen systemy ogniw paliwowych produkowane są od sierpnia tego roku we własnym Centrum Kompetencji Wodorowych BMW w Garching na północ od Monachium. Liczne komponenty produkowane są wyłącznie do wodorowego SAV-a, między innymi w Kampusie Produkcji Addytywnej – centrum kompetencyjnym BMW Group w zakresie druku 3D, które również wchodzi w skład zakładu pilotażowego. BMW iX5 Hydrogen przechodzi przez wszystkie zwykłe etapy produkcji, od budowy karoserii poprzez lakierowanie i montaż aż po indywidualny odbiór końcowy. Następnie każdy pojazd przechodzi szczegółową kontrolę działania w ośrodku testowym BMW Group w Aschheim.
Wodór łączy zalety
BMW iX5 Hydrogen łączy zalety jazdy bez lokalnej emisji spalin z wyjątkową przydatnością na co dzień i na długie trasy. Jego technologia wodorowych ogniw paliwowych stanowi więc atrakcyjne uzupełnienie i alternatywę dla akumulatorowego napędu elektrycznego. Dotyczy to zwłaszcza klientów, dla których niezbędne są krótkie przerwy na tankowanie i duże zasięgi, a także regionów, w których brakuje jeszcze wystarczającej infrastruktury do ładowania.