– Zadanie na rok 2023 to jest przeprowadzenie dwóch etapów prac technicznych z Geely – dostawcą platformy, zbudowanie samochodu na tej wybranej platformie, ale też udowodnienie sobie, inwestorom, że jesteśmy w stanie zbudować taki łańcuch dostaw do tego samochodu, który pozwoli zaoferować ten samochód w takiej cenie, która będzie konkurencyjna. I to jest największe wyzwanie roku 2023 od strony technicznej, od strony produktu – powiedział prezes ElectroMobility Poland Piotr Zaremba Zaremba podczas sejmowej podkomisji do spraw elektromobilności, która odbyła się wczoraj tj. 7 stycznia 2023 r..
– W 2023 r. chcemy pozyskać pozwolenie na budowę. To jest niezwykle istotne, bo się wiąże z zamknięciem pełnego montażu finansowego dla projektu, bo żeby rozpocząć budowę fabryki w 2024 r. […] cały montaż musi być gotowy. Ażeby banki uwolniły finansowanie dłużne, musi być pozwolenie na budowę, stąd to jest drugi cel, który sobie stawiamy na 2023 r. – dodał Zaremba.
Zapowiedział, że pod koniec 2025 r. przewidywany jest tzw. production tryout.
– Czyli fabryka rusza, ale nie produkuje jeszcze samochodów, które trafiają do salonów, ale to jest tak zwana próbna produkcja. II kwartał 2026 r. – pierwsze Izery trafiają do sieci dystrybucji i trafiają – miejmy nadzieję – chwilę później, na drogi – wyjaśnił Prezes EMP.
ElectroMobility Poland powstało w październiku 2016 roku jako inicjatywa czterech polskich grup energetycznych – PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea i Tauron Polska Energia. Każda z nich objęła po 25% kapitału akcyjnego. 30 września 2021 r. nastąpiło podwyższenie kapitału zakładowego spółki w drodze objęcia nowo wyemitowanych akcji przez Skarb Państwa, który tym samym stał się większościowym akcjonariuszem.