Obecnie ponad 400 pojazdów elektrycznych Karsan jeździ po drogach Europy m. in. we Francji, Rumunii, Portugalii i Niemczech. Firma już zapowiedziała, że ma zamiar poszerzyć swoją ofertę zarówno na rynkach europejskich, jak i północnoamerykańskich. Ma to się stać także za sprawą pojazdów napędzanych wodorem.
– Pojazdy na wodorowe ogniwa paliwowe to jeszcze bardzo świeża technologia w transporcie publicznym. Obecnie w Europie tylko 2% rynku autobusów miejskich przyjęło technologię wodorową. (…). Szacujemy, że do 2030 r. pojazdy wodorowe będą „miały” 15% rynku. Jako Karsan dążymy do szybkiego wejścia na ten rynek i wdrożenia technologii wodorowej w transporcie miejskim – powiedział dyrektor generalny Karsan, Okan Baş.
Z zasięgiem ponad 500 km
Zaprezentowany niskopodłogowy 12-metrowy e-Ata Hydrogen może zaspokoić potrzeby operatorów w wielu obszarach, począwszy od dużego zasięgu do dużej ilości przewożonych pasażerów. Dzięki lekkiemu, kompozytowemu zbiornikowi wodoru o pojemności 1560 litrów, autobus z łatwością pokonuje ponad 500 km w rzeczywistych warunkach użytkowania, czyli w momencie, gdy pojazd jest pełen pasażerów i porusza się w trybie stop-and-go . Wodorowy autobus od Karsana może wygodnie przewozić ponad 95 pasażerów w zależności od maksymalnej dopuszczalnej masy ładunku i preferowanych funkcji opcjonalnych.
Tankowanie w 7 minut
e-Ata Hydrogen wykorzystuje najnowocześniejsze ogniwo paliwowe o mocy 70 kW. Ponadto akumulator LTO o pojemności 30 kWh o długiej żywotności, który służy jako pomocnicze źródło zasilania w pojeździe, dostarcza większą moc do silnika elektrycznego w trudnych warunkach drogowych i zapewnia dodatkowy zasięg w sytuacjach awaryjnych. Autobus może generować 250 kW mocy i 22 000 Nm momentu obrotowego dzięki wysokowydajnej elektrycznej osi portalowej ZF, która jest również stosowana w najnowszej gamie produktów elektrycznych Karsan , e-ATA 10-12-18). 12-metrowego „wodorowca” można zatankować w mniej niż 7 minut.
Wysokiej klasy technologia
Wodorowy autobus jest wyposażony w 100% bezemisyjną klimatyzację. Ponadto można opcjonalnie włączyć zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, takie jak technologia lustrzanych kamer, ostrzeganie przed kolizją czołową, asystent utrzymania pasa ruchu, monitorowanie martwego pola, wykrywanie wskaźnika ograniczenia prędkości oraz inne funkcje technologiczne.
– Wkraczając w technologię paliw wodorowych, rozpoczynamy nową erę w transporcie publicznym. W ślad za 6-metrowym e-Jest, 8-metrowym elektrycznym i autonomicznym e-Atak oraz 10-12-18-metrowym e-Ata wprowadziliśmy na rynek nasz zasilany wodorem 12-metrowy pojazd. W ten sposób robimy kolejny krok w zakresie zrównoważonego transportu – podsumował dyrektor generalny Karsan, Okan Baş.
Źródło: na podstawie karsan.com