Obecnie IEA zakłada wzrost udziału w rynku elektryków aż do 35% w 2030 r., w porównaniu z estymowanym udziałem mniejszym niż 25% w poprzednim roku. To wynik m. in. wielkich inwestycji. Globalne wydatki na samochody elektryczne przekroczyły 425 miliardów dolarów w 2022 roku, co oznacza wzrost o 50% w stosunku do 2021 r
W prognozach IEA Chiny zachowują pozycję największego gracza na rynku samochodów elektrycznych z estymowanym 40% całkowitej sprzedaży do 2030 roku. Stany Zjednoczone w tym scenariuszu podwoją swój udział w rynku do 20% do końca dekady, podczas gdy Europa utrzymuje swój obecny 25-procentowy udział.
Przewidywany popyt na samochody elektryczne na głównych rynkach samochodowych będzie miał znaczny wpływ na rynki energii i cele klimatyczne w obecnej polityce. IEA estymuje, że popyt na ropę ze strony firm związanych z transportem drogowym osiągnie swój szczyt około 2025 r., po czym zacznie spadać.
Unia Europejska i Stany Zjednoczone przyjęły już odpowiednie przepisy, które mają wzmocnić ich ambicje elektryfikacyjne. Unia Europejska przyjęła nowy poziom emisji, CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych, które są zgodne z celami na rok 2030 określonymi w pakiecie Fit 55. W Stanach Zjednoczonych połączona ustawa o redukcji inflacji (IRA) wraz z przyjęciem kalifornijskiej zasady Advanced Clean Cars II przez szereg stanów, może zapewnić 50% udział w rynku samochodów elektrycznych w 2030 r.
Wraz ze wzrostem wydatków i konkurencji na rynku pojawia się coraz więcej tańszych modeli samochodów o napędzie elektrycznym. Globalne wydatki na samochody elektryczne przekroczyły 425 miliardów dolarów w 2022 roku, co oznacza wzrost o 50% w stosunku do 2021 r. Tylko 10% wydatków można przypisać wsparciu poszczególnych rządów, pozostała część pochodziła od konsumentów.
Inwestorzy również „utrzymali” swoje zaufania do rynku pojazdów elektrycznych, konsekwentnie dekapitalizując akcje spółek związanych z pojazdami elektrycznymi. Dzięki temu rozkwitły również start-upy opracowujące technologie pojazdów elektrycznych i akumulatorów, z inwestycjami wynoszącymi blisko 2,1 mld USD w 2022 r., (wzrost o 30% w stosunku do 2021 r.). Wzrasta także liczba inwestycji w rynek baterii i minerałów krytycznych.
SUV-y i duże samochody dominują wśród dostępnych opcji samochodów elektrycznych w 2022 roku stanowiąc 60% dostępnych opcji BEV w Chinach i Europie, mając nawet większy udział w Stanach Zjednoczonych. To podobny trend w kierunku SUV-ów jak obserwowany w rynków samochodów z silnikiem spalinowym (ICE). Należy jednak pamiętać, że elektryczne SUV-y z akumulatorem często mają akumulatory trzy razy większy niż małe samochody, wymagając większej ilości minerałów krytycznych. Z drugiej strony w ubiegłym roku elektryczne SUV-y „spowodowały” obniżenie o ponad 150 000 zużycia baryłek ropy dziennie i uniknięcie związanej z tym emisji.
Rynek samochodów elektrycznych jest coraz bardziej konkurencyjny. Coraz więcej nowych modeli oferują nowe firmy, głównie z Chin, ale także z innych rynków wschodzących (tańsze modele). Dzieje się tak zwłaszcza w Europie, gdzie ubiegłe miesiące przyniosły kolejną serię ważnych EV zapowiedzi: w pełni elektryczne floty, tańsze samochody, większe inwestycje zintegrowane z zakładami wytwarzania baterii i minerałami krytycznymi.
Konsumenci mogą wybierać spośród coraz większej liczby opcji elektrycznych samochody. Liczba dostępnych modeli samochodów elektrycznych osiągnęła 500 w 2022 roku. Jednak poza Chinami istnieje zapotrzebowanie, aby oferować niedrogie i konkurencyjne produkty po to, aby umożliwić masową absorbcję pojazdów elektrycznych. Dzisiejszy poziom dostępności modeli samochodów elektrycznych jest nadal znacznie niższy niż liczba opcji ICE na rynku. Należy jednak pamiętać, że liczba dostępnych modeli ICE stale maleje od szczytu w połowie 2010 r.