Wymienne akumulatory trakcyjne podbijają segment skuterów i małych mopetów. W grupie samochodów osobowych jest to niszowa idea. Jedyną firmą, która inwestuje w to rozwiązanie jest chiński producent pojazdów NIO. Choć sam pomysł rozwiązuje całkowicie kwestie związane z długim czasem ładowania, to jest to technologia narażona na szereg problemów.
Mimo to NIO wierzy w swój pomysł czego dowodem jest fakt, że na terenie Chin działa już 1100 zautomatyzowanych stacji szybkiej wymiany baterii (Power Swap Station). Teraz producent chce podbić Europę.
Ekspansja nowoczesnej stacji paliw dla aut elektrycznych w 2022 roku zawitała również do Europy. Norwegia była pierwszym państwem, w którym postawiono Power Swap Station. w październiku zostanie oddany do użytku drugi punkt w Niemczech. W miejscowości Zusmarshausen przy autostradzie A8 pomiędzy Monachium i Stuttgartem, została zakończona budowa pierwszego takiego obiektu, który teraz czeka na oficjalne oddanie do użytku.
Niemiecka stacja NIO jest nowocześniejsza, niż te w Chinach. Może jednocześnie przechowywać i ładować 13 modułów baterii o pojemności 40-80 kWh i dokonać ich wymiany 312 razy w ciągu doby. Dla porównania stacje pierwszej generacji mogą składować tylko do pięciu kompletów akumulatorów i wymienić je 120 razy na dobę.
Pojawienie się stacji wymiany akumulatorów w Niemczech nie jest przypadkowe. Jest to plan europejskiej ekspansji, która łączy się z wprowadzeniem na rynek modeli ET5, ET7 oraz ES8. Oficjalne otwarcie stacji oraz premiera aut odbędzie się 7 października.