Po aktualizacji cenników przez największych operatorów, za ładowanie prądem przemiennym (AC) przyjdzie nam zapłacić średnio o 13% więcej niż jeszcze miesiąc temu. Zmianom uległy stawki GreenWay Polska (wzrost średnio o 17%), PKN Orlen (wzrost również 17%) oraz GO+EAuto (wzrost o 56%). Chcąc naładować samochód elektryczny na wolnych stacjach AC, najmniej zapłacimy teraz na ładowarkach należących do spółki Tauron (1,21 zł/kWh), natomiast najwięcej na stacjach PGE Nowa Energia (2,69/kWh).
Za ładowanie prądem stałym (DC) do 100 kW zapłacimy natomiast średnio o 13% więcej.
Najkorzystniejszą ofertę znajdziemy podobnie jak w przypadku ładowania (AC) na stacjach Tauron, gdzie cena za kWh pozostała bez zmian i wynosi 1,59 zł. Z kolei najwyższy rachunek otrzymamy na stacjach NOXO, gdzie cena za kWh wzrosła aż o 20% i wynosi 3,35 zł. W przypadku pozostałych operatorów zmiany kształtują się następująco: GreenWay (+17%), PKN Orlen (+17%) oraz GO+ EAuto (+20%).
Przyczyną tak znaczących podwyżek stawek za ładowanie jest nie tylko koniec tarczy antyinflacyjnej i powrót do 23% VATu. Od nowego roku znacząco wzrosły ceny energii elektrycznej w całej Polsce, przez co właściciele obiektów, na których znajdują się stacje ładowania przenieśli nowe, wyższe stawki na operatorów.
– Wraz z wygasającymi „starymi” kontraktami, rośnie udział energii refakturowanej nam po aktualnych, bardzo wysokich cenach. Dalsze utrzymanie stawek nieuwzględniających wzrostu cen energii oraz wysokiej inflacji nie jest już możliwe i odbiłoby się negatywnie na naszej działalności – komentuje Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska.
Podwyżki nie ominęły również stacji ładowania o najwyższej mocy – powyżej 100 kW (w przypadku cennika Orlenu – powyżej 125 kW). Wszyscy operatorzy wprowadzili korektę w cenniku przez co za kWh na ultraszybkiej stacji ładowania zapłacimy średnio o 17% więcej niż jeszcze kilka tygodni temu. Najkorzystniejszą ofertą uzyskamy w sieci GreenWay, gdzie z abonamentem Energia MAX za kWh zapłacimy 2,20 zł (wzrost o 33 gr). Najdroższa stała się natomiast sieć IONITY, która wraz z nowym rokiem zlikwidowała abonament IONITY Passport oraz zwiększyła stawkę o 51 gr do poziomu 3,5 zł za kWh.
– Wprowadzane przez nas podwyżki w niewielkim tylko stopniu rekompensują wzrost kosztów – dodaje Rafał Czyżewski. – Przygotowywane regulacje rządowe wprowadzające maksymalne ceny dla odbiorców indywidualnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw na pewno pozwolą na ograniczenie wzrostów kosztów korzystania z pojazdów elektrycznych przy ich ładowaniu w domu lub w miejscu pracy. Z naszej perspektywy nie będą miały tak dużego znaczenia, gdyż bardzo duża cześć energii jest na nas refakturowana przez podmioty, których te regulacje nie będą dotyczyły. Trzeba jednocześnie podkreślić, że pomimo ogólnych wzrostów kosztów energii, w dalszym ciągu korzystanie z samochodu elektrycznego jest znacznie tańszą alternatywą w porównaniu do pojazdu spalinowego.
Jak obniżyć stawki za ładowanie?
Członkowie EV Klub Polska mogą naładować swoje samochody taniej nawet o 30% w blisko 1000 punktów ładowania sieci GreenWay i GO+EAuto. Posiadając kartę Visa, można w sieci GreenWay zaoszczędzić na ładowaniu aż 30%. Z kolei GO+EAuto daje rabat 5% i 10%. W celu otrzymania zniżki, należy pobrać i zarejestrować się w aplikacji EV Klub Polska, a następnie w zakładce „Benefity” przejść do wybranego rabatu i wygenerowany kod, który trzeba wprowadzić na stronie partnera promocji.
– Dzięki współpracy z naszymi partnerami strategicznymi, tj. Visa, GreenWay Polska oraz GO+EAuto, możemy zaoferować członkom klubu od 10 do 30% rabatu na ładowanie, na blisko tysiącu punktów w całym kraju. A to tylko część benefitów, które są oferowane za pośrednictwem aplikacji klubowej – powiedział Łukasz Lewandowski, Koordynator EV Klub Polska.
Jaki jest koszt przejechania 100 km w trasie?
Po zmianie cenników na publicznych stacjach ładowania, wzrosły ceny zeroemisyjnego podróżowania. Przyjmując zatem samochód segmentu C i średnie roczne zużycie energii na poziomie 18 kWh/100 km, koszt przejechania 100 km może wynieść od 20 do 63 zł. Najtańsze ładowanie będzie oczywiście ładowaniem wolnym (AC), gdzie posiadając abonament GreenWay Energia MAX, koszt 100 km wyniesie nas 20,16 zł.
Drożej oczywiście będzie na szybkich stacjach ładowania, z których kierowcy aut elektrycznych korzystają będąc w trasie. W takim przypadku, ładując się na stacjach ładowania powyżej 100 kW, ponownie najkorzystniejsze stawki mają użytkownicy najwyższego abonamentu w sieci GreenWay (27,72 zł/100 km). Jednak jeśli nie posiadamy abonamentu, w takim przypadku przejechanie 100 km wynosi ok. 55 zł.
Warto pamiętać, że zazwyczaj kierowcy samochodów elektrycznych ładują się „tanim prądem” w miejscu zamieszkania, posiadając specjalne taryfy nocne lub dodatkowo wspomagając się fotowoltaiką. Dzięki temu oraz dzięki zniżkom od EV Klub Polska, średni koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym nadal jest niższy niż w przypadku samochodów z silnikami konwencjonalnymi, co czyni auta elektryczne atrakcyjne pod względem nie tylko ekologicznym, ale również ekonomicznym.
Autor: Łukasz Lewandowski, Piotr Ziółkowski, EV Klub Polska