Opony do aut elektrycznych z perspektywą
Unia Europejska wprowadziła właśnie zakaz sprzedaży nowych samochodów z napędem spalinowym od 2035 roku (z wyjątkiem tych zasilanych paliwem syntetycznym – przyp. red.). Nie tylko producenci aut, ale także ogumienia przygotowują się do tej zmiany. Oferta opon EV dynamicznie się zwiększa. Warto zaznaczyć, że chociaż popularność pojazdów elektrycznych w Polsce nadal jest niewielka, w ciągu najbliższych lat ma się to zmienić.
– Jednym z trendów, który będzie szczególnie istotny w kolejnych latach, jest rozwój oferty ogumienia EV. Z każdym rokiem będzie przybierał on na sile, a zainteresowanie kierowców na pewno będzie wzrastać – powiedział Łukasz Maroszek, Zastępca Dyrektora Handlowego Oponeo.pl S.A.
Blisko 50% kupowanych opon stanowią modele budżetowe. Jednocześnie ok. 22% z nas decyduje się na opony z segmentu średniego, a 28% na premium. Na przestrzeni lat dane te są raczej stabilne. Wahania można zauważyć jednak w obrębie każdego z tych obszarów. W 2022 roku chętniej wybieraliśmy ekonomiczne opony europejskie niż cieszące się dużą popularnością produkty z Chin, co związane było z rosnącymi kosztami frachtu, a tym samym cenami takich opon.
Opony wielosezonowe popularne
Jedną z tendencji, zauważalną również w poprzednich latach, jest wzrost sprzedaży opon całorocznych. W 2019 roku stanowiły zaledwie 13,1% kupowanych produktów, obecnie to już 23,1%. Większość ogumienia wielosezonowego to produkty klasy ekonomicznej (ok. 50%). Segment premium stanowi 1/3 sprzedaży.
– Stale rosnąca popularność opon całorocznych to jedna z najwyraźniej widocznych tendencji w branży. Polacy chętnie wybierają modele wielosezonowe, zwykle kosztem letnich – dodał Maroszek.
Kupujemy coraz większe opony
Jak wskazuje Oponeo, w latach 2019-2022 zmieniły się nie tylko nasze preferencje dotyczące rodzajów i segmentów cenowych opon. Stopniowo rezygnujemy z zakupów opon o małych średnicach, co widać szczególnie w spadkach sprzedaży produktów 15-calowych lub mniejszych. Nadal najpopularniejsze są R16-tki, co związane jest z faktem, że montowane były zarówno w starszych, ale bardziej zaawansowanych technologicznie autach, jak i nowych samochodach miejskich. Według raportu PZPO „Sprzedaż opon w 2022 roku” zauważalne jest zwiększone zainteresowanie SUV-ami. W porównaniu do roku 2020 w minionym sprzedało się aż o 41% opon więcej dedykowanych do tego typu pojazdów. Zjawisko to potwierdzają również rosnące indeksy prędkości sprzedawanych opon.
Chętnie wybieramy motocykle
Kolejną tendencją jest stopniowy wzrost sprzedaży opon motocyklowych. W 2022 roku Polacy kupili ich o 8% więcej niż w 2019. Dane te potwierdzają analizy Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, które wskazują, że producenci wypuścili na nasz rynek 4,8% opon więcej niż w 2021 roku. Wg. danych organizacji Europejczycy również chętniej korzystają z motocykli, jednak wzrosty sprzedaży nie są tak dynamiczne.
Pełny raport znajduje się tutaj: https://www.oponeo.pl/artykul/sprzedaz-opon-w-polsce