Ford of Europe poinformował o oficjalnym przeniesieniu własność swojej rumuńskiej fabryki w Craiova na Ford Otosan. W ciągu najbliższych trzech lat spółka planuje inwestycje w moce produkcyjne o wartości 490 mln euro. Transit Courier i Puma z elektrycznymi napędami, będą produkowane w Krajowie od 2024 roku. Do 2026 roku amerykański producent planuje sprzedawać w Europie 600 000 aut elektrycznych rocznie.
Dzięki połączeniu mocy produkcyjnych zakładu w miejscowości Craiova z bogatym doświadczeniem Forda Otosan w zakresie projektowania, inżynierii i produkcji pojazdów użytkowych, zakład ten będzie odgrywał kluczową rolę w planach Forda dotyczących elektryfikacji napędów oraz wzrostu produkcji pojazdów użytkowych w Europie.
Większe możliwości
– Ford wykorzystuje strategiczne partnerstwo do lepszego wykorzystania zasobów poprzez wspólne inwestycje i korzystanie z szerszej puli wiedzy specjalistycznej, zwiększając tym samym swoje możliwości w zakresie pojazdów elektrycznych i użytkowych w Europie – powiedział Stuart Rowley, prezes Ford of Europe.
Ford Otosan ogłosił również plan zainwestowania 490 mln euro w ciągu najbliższych trzech lat, aby zwiększyć wzrost produkcji.
Elektryczny Courier i Puma za dwa lata
Transit Courier nowej generacji w wersji van i kombi, który powstał w działach projektowych i rozwojowych Ford Otosan, będzie produkowany w Krajowie i wprowadzony na rynek w 2023 roku. W 2024 roku rozpocznie się tam produkcja wersji w pełni elektrycznych.
Ford Otosan będzie nadal produkował w zakładzie w Krajowie Forda Pumę, a od 2024 roku rozpocznie produkcję nowej Pumy z napędem w pełni elektrycznym.
– Dzięki przejęciu zakładu w Krajowie, Ford Otosan rozszerza swoje produkcyjne kompetencje i możliwości na działalność międzynarodową. Krajova skorzysta z zasobów umiejętności i wiedzy eksperckiej, składających się na doświadczenie Forda Otosan w obszarze projektowania, inżynierii i budowy pojazdów użytkowych, a także elektryfikacji napędów – powiedział Güven Ozyurt, dyrektor generalny, Ford Otosan.
Niemiecki i hiszpański przyczółek
Ford kontynuuje również wartą 2 miliardy dolarów przebudowę zakładów w Kolonii w Niemczech, aby rozpocząć tam produkcję elektrycznych pojazdów osobowych od 2023 roku.
Niedawno producent potwierdził wybór zakładu w hiszpańskiej Walencji jako preferowanego miejsca montażu modeli opartych na architekturze pojazdów elektrycznych nowej generacji. Po dopuszczeniu modeli do etapu produkcji, zakład w Walencji mógłby rozpocząć wytwarzanie pojazdów elektrycznych jeszcze w obecnej dekadzie.
Do 2026 roku amerykańska firma planuje sprzedawać w Europie 600 000 aut elektrycznych rocznie, co jak twierdzi producent przyczyni się do realizacji globalnego celu, jakim jest osiągnięcie w tym samym czasie rocznej produkcji ponad 2 milionów pojazdów elektrycznych.
Po przyłączeniu zakładu w Krajowie, łączne zdolności produkcyjne spółki Ford Otosan przekroczą 900 000 pojazdów rocznie.
Źródło: na podstawie Ford