Użycie wodoru w transporcie publicznym w Polsce postrzegane jest wciąż jako obszar innowacji. Pilotażowy test autobusu miejskiego napędzanego wodorem przeprowadzony został w marcu br. przez Air Products, producenta autobusów Solaris, PKM Jaworzno i władze miasta. Test ten wpisał się doskonale w portfolio usług firmy i wyznaczył dobre praktyki w obszarze wodoru na rodzimym gruncie.
Podobnie jak w całej Europie, wdrażanie technologii wodorowych w Polsce wyraźnie przyspiesza. Żeby zrealizować cele klimatyczne, produkcja czystej energii np. w postaci wodoru, musi być częścią strategii dekarbonizacji sektorów gospodarki, takich jak transport ciężki, w tym pociągi, autobusy i samochody ciężarowe. Producenci taboru oraz przewoźnicy kolejowi inwestują w nowe rozwiązania wodorowe. W gronie tym znalazł się producent pojazdów szynowych PESA. Podczas demonstracji w Żmigrodzie wodór od Air Products zasila innowacyjną lokomotywę, która będzie kilkukrotnie tankowana za pomocą zaawansowanego technicznie dystrybutora.
− Realizowana przez Pesa demonstracja lokomotywy wodorowej to przedsięwzięcie pionierskie i wyzwanie dla obu firm. Poprzednia demonstracja autobusu napędzanego paliwem wodorowym w Jaworznie udowodniła, że w kontekście pojazdów ciężkich wodór może być skuteczną i wydajną alternatywą dla paliw tradycyjnych. Air Products ma ogromne doświadczenie w całym łańcuchu wartości wodoru – od produkcji, poprzez dystrybucję i dostawy. Firmy i samorządy mogą być pewne rzetelności dostaw paliwa, jeżeli przestawią się na użycie czystego wodoru. Wierzymy, że nasze zielone paliwo otworzy nowe możliwości rozwoju kolejnictwa w Polsce i na świecie, a transport publiczny stanie się bardziej ekologiczny dla dobra nas wszystkich. Jesteśmy dumni ze współpracy z PESA, która przyspieszy transformację energetyczną w Polsce – powiedział Jacek Cichosz, prezes Air Products na Polskę.
− Bezemisyjne pojazdy szynowe to jeden z priorytetów przyjętej przez nas strategii Pesa 2026+. W ramach Platformy Regio160 pracujemy nad projektami elektrycznych zespołów trakcyjnych, zasilanych zarówno z baterii, jak i ogniw wodorowych. Naszą drogę z zastosowaniem wodoru w pojazdach szynowych rozpoczęliśmy od manewrowej lokomotywy wodorowej, która przechodzi właśnie ostatnie testy homologacyjne w Żmigrodzie. To dla nas również szansa na testy rozwiązań infrastruktury tankowania. Ze względu na regionalny charakter wykorzystania wodoru zakładamy w tym obszarze współpracę z wieloma partnerami zarówno na rynku polskim, jak i europejskim. Air Products, jako firma obecna w wielu krajach i dysponująca doświadczeniem może stać się jednym z naszych partnerów jako dostawca wodoru. Przy okazji pierwszy testów rozpoczęliśmy rozmowy o długofalowej współpracy – powiedział Maciej Grześkowiak, Dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji Pesa Bydgoszcz SA.
Proekologiczne zmiany w funkcjonowaniu transportu kolejowego w Polsce mogą stać się rzeczywistością. Będzie to wymagało zaangażowania zarówno przewoźników, jak i operatorów. Z ich punktu widzenia eksploatacja wodorowego taboru szynowego będzie miała sens jedynie, jeżeli zostanie zagwarantowany i ułatwiony dostęp do wodoru o wysokiej czystości.
− Udział w innowacyjnych projektach, obejmujących transport szynowy, uzupełnia i wzmacnia naszą strategię operacyjną, która skupia się wokół korzyści dla klimatu i podejmowania współpracy z partnerami i klientami, by wspólnie wytyczyć drogę do realizacji założeń zrównoważonego rozwoju. Wodór doskonale sprawdzi się w segmencie usług transportowych i towarowych na kolei. Na uwagę zasługują: zasięg porównywalny z pojazdami spalinowymi, szybkość tankowania oraz to, że nie emituje szkodliwych substancji w procesie zamiany na energię elektryczną – dodał Jacek Cichosz z Air Products.
Air Products przeznaczyła dotychczas ponad 11 mld dolarów na bezemisyjne i niskoemisyjne projekty wodorowe napędzające transformację energetyczną. Chodzi zarówno o nowe inwestycje, jak i o zmiany w zakresie istniejących obszarów działalności, w tym produkcję wodoru. Wysokiej jakości produkt, który nie wydziela dwutlenku węgla, w nowym projekcie kolejowym PESA ma szansę wykazać, że jest paliwem przyszłości − wydajnym i bezpiecznym dla klimatu.