Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyznał MPK Poznań dofinansowanie na zakup 25 autobusów z napędem wodorowym. Dotacja stanowi około 90 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji. Umowa w tej sprawie została już podpisana, a pierwsze autobusy wodorowe powinny dotrzeć do Poznania w drugim półroczu 2023 roku. Uzupełnią one flotę kilkadziesiąt autobusów elektrycznych, których już jeżdżą po stolicy Wielkopolski.
Stolica Wielkopolski jest w trakcie realizowania zamówienia na dostawę 37 autobusów elektrycznych, które uzupełniają flotę 21 elektryków które już wcześniej pojawiły się na ulicach miasta. Od przeszłego roku tę zieloną flotę powiększą autobusy napędzane wodorem.
Autobusy wodorowe już od 2023 roku
– Zakup autobusów z napędem wodorowym to zupełnie nowy rozdział w historii poznańskiej komunikacji miejskiej i kolejny ważny krok ku czystszemu powietrzu. Tempo, w jakim zmienia się poznańska komunikacja miejska, jest imponujące. Kiedy nieco ponad dwa lata temu MPK Poznań wypuściło na swoje trasy autobusy elektryczne, chyba nikt się nie spodziewał, że tak szybko w naszym zasięgu pojawią się pojazdy z napędem wodorowym, emitujące do atmosfery w trakcie jazdy jedynie parę wodną. Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, to w przyszłym roku pierwsze autobusy na wodór wyjadą na ulice miasta – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania.
Z wnioskiem o dofinansowanie zakupu autobusów wodorowych w ramach programu „Zielony transport publiczny” MPK Poznań wystąpiło na początku ubiegłego roku. Wtedy też na ulicach miasta pojawił się testowo autobus podpoznańskiej firmy Solaris napędzany tym zielonym paliwem.
Ograniczone dofinansowanie
Poznań przygotował wniosek o dofinansowanie, który zakładał zakup 84 autobusów elektrycznych z wodorowym ogniwem paliwowym oraz o dofinansowanie budowy stacji tankowania wodoru. Wniosek został pozytywnie zaopiniowany, jednak zainteresowanie programem „Zielony transport publiczny” było tak wielkie, że ostatecznie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaproponował dofinansowanie w ograniczonym zakresie.
Uzgodniono, że możliwy będzie zakup 25 autobusów. Wszystkie będą miały standardową długość 12 metrów. Z uwagi na taką liczbę pojazdów początkowo nie będzie konieczne budowanie własnej stacji tankowania wodorem – zgodnie z obecnymi planami dostawa wodoru, jak i jego tankowanie będzie realizowane przez podmiot zewnętrzny wyłoniony w trakcie postępowania przetargowego.
Bez konieczności ładowania
– Autobusy z napędem wodorowym mają wiele zalet. Poza podstawową, czyli w pełni czystą, nie emitującą zanieczyszczeń do środowiska technologią napędu, należy zwrócić uwagę na to, że w przeciwieństwie do „elektryków” autobusy z napędem wodorowym nie wymagają ładowania na końcówkach. Mogą być więc kierowane na wszystkie linie komunikacyjne obsługiwane przez przedsiębiorstwo. Zasięg autobusów wodorowych w każdych warunkach pogodowych jest porównywalny do zasięgu pojazdów z napędem konwencjonalnym – powiedział Marek Grzybowski, wiceprezes zarządu MPK Poznań ds. technicznych.
Dokumentacje przetargowe dotyczące dostaw wodoru oraz zakupu autobusów elektrycznych z napędem wodorowym są już przygotowywane.
Źródło: MPK Poznań, własne