Koncern paliwowy poinformował o podpisaniu umowy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Poznaniu na dostawy paliwa wodorowego, które posłuży do zasilania zeroemisyjnych autobusów miejskich. To największy tego typu projekt wodorowy w Polsce i jeden z nielicznych w Europie. Spółka w najbliższych 15 latach dostarczy na potrzeby poznańskiej komunikacji miejskiej 1,8 mln kg paliwa wodorowego, które będzie produkowane we włocławskim hubie. To już kolejna inwestycja, która wpisuje się w ogłoszoną w tym roku strategię wodorową Grupy ORLEN. Do 2030 roku na realizację projektów wodorowych firma przeznaczy 7,4 mld zł.
Wspieranie zeroemisyjnego transportu
– Konsekwentnie inwestujemy w nowoczesną technologię wodorową, która zapewni nam dynamiczny rozwój i silną pozycję w Europie, a Polsce zagwarantuje bezpieczeństwo i niezależność energetyczną w długiej perspektywie. Wodór ma duży potencjał, szczególnie w transporcie publicznym. Chcemy go w pełni wykorzystać, dlatego do 2030 roku zbudujemy sieć ponad 100 stacji wodorowych, zlokalizowanych nie tylko w Polsce, ale też w Czechach i na Słowacji. W Krakowie uruchomiliśmy już naszą pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru, a w ciągu roku oddamy do użytku stacje w kolejnych miastach. Umowa podpisana z MPK w Poznaniu to kolejny ważny krok, który przybliża nas do osiągnięcia celu, a przy tym realnie wspiera rozwój ekologicznego, zeromisyjnego transportu publicznego w stolicy Wielkopolski, poprawiając jakość życia jej mieszkańców – powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Stacja dostępna dla wszystkich
Wodór dla poznańskich autobusów będzie pozyskiwany w procesie elektrolizy solanki i dostarczany z włocławskiego hubu ORLEN. Firma wybuduje nową infrastrukturę do zasilania pojazdów wodorem, która będzie znajdować się na jej stacji nieopodal pętli tramwajowej Miłostowo. Obiekt będzie dostępny publicznie, oznacza to, że we wskazanym punkcie zatankują nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym.
Flota wodorowa w przyszłym roku
Z autobusu zasilanego wodorem od czerwca br. korzystają już pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie. Tylko w pierwszym tygodniu autobus zatankował wodór 6 razy i przejechał na nim 800 km z zerową emisją CO2. Do tej pory na potrzeby krakowskiego autobusu koncern dostarczył już 730 kg wodoru. W Poznaniu, wydanie pojazdów przystosowanych do zasilania paliwem wodorowym zaplanowane jest przez producenta na drugą połowę 2023 – wtedy też zostanie oddana do użytkowania stacja załadunku wodoru.
Kolejne stacje w planach
Grupa ORLEN rozwija swoją sieć stacji do tankowania wodoru zarówno w Polsce, jak i Europie. Koncern posiada obecnie dwie tego typu stacje w Niemczech, kolejne trzy zostaną uruchomione w tym roku w Czechach. W Polsce, poza Poznaniem, stacja wodorowa powstaje także w Katowicach. Ponadto trwają postepowania przetargowe na wybudowanie obiektów tankowania wodoru w Wałbrzychu, Pile i Włocławku.
Źródło: na podstawie ORLEN