Pandemia i wojna podniosły koszt
– Wyższy koszt produkcji pojazdów to najczęściej wskazywany przez przedstawicieli polskiej branży motoryzacyjnej skutek pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie. W tegorocznym raporcie Exact Systems 'MotoBarometr 2022. Nastroje w automotive w Europie’ takiej odpowiedzi udzieliło 67% zapytanych. Najbardziej odczują go kierowcy, bo w opinii badanych w ciągu roku samochody z polskich salonów wyjadą nawet o 20% droższe. W konsekwencji, więcej Polaków odłoży wymianę 'czterech kółek’ na inny model (68% wskazań), rozważy zakup używanego pojazdu (31%) lub zrezygnuje z własnego auta na rzecz carsharingu czy komunikacji publicznej (24%) – czytamy w komunikacie.
Surowce i inflacja
W wyniku pandemii COVID-19 i wojny na terenie Ukrainy automotive najbardziej odczuło rosnące koszty surowców koniecznych do produkcji części lub podzespołów oraz koszty związane z inflacją. W 10 na 11 badanych krajów oba te elementy znalazły się w TOP3 wskazań. W Polsce takich odpowiedzi udzieliło odpowiednio 61% i 44% respondentów, a 58% wskazało na koszty mediów, w tym energii, gazu i wody.
Na pytanie „Co trwale zmieniły pandemia i wojna w branży motoryzacyjnej?” w 7 na 11 badanych krajów, w tym w Polsce (62%), przedstawiciele zakładów motoryzacyjnych najczęściej odpowiedzieli, ze produkowane pojazdy będą droższe.
Czas oczekiwania i wzrost cen
Przedstawiciele motozakładów w Polsce zapytani o najważniejsze konsekwencje, jakie odczują kierowcy, najczęściej wskazywali na długi czas oczekiwania na samochód (61%), wzrost cen (48%) oraz paliw (43%). Podobny zestaw skutków wskazywali respondenci w innych krajach objętych badaniem, wynika także z badania.
W opinii 81% przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych, podwyżki cen aut wyniosą w przedziale 1-20%, z czego 33% zapytanych wskazuje na maksymalny wzrost cen aut o 5%, 20% zapytanych – wzrost o 6-10%, a 28% zapytanych – wzrost o 11-20%. Co dziesiąty respondent jest większym pesymistą i spodziewa się podwyżek rzędu 20%-50%.
Inwestycja w auto odłożona
W tegorocznym raporcie Exact Systems zapytał także o „motozachowania”, jakie wywołuje wśród Polaków pandemia lub wojna. 2 na 3 zapytanych przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych uważa, że obecnie więcej klientów odkłada wymianę swojego pojazdu na nowy model (68%), a co trzeci jest zdania, że częściej Polacy będą kupować pojazdy „z drugiej ręki” (31%). Te dwie odpowiedzi prowadzą do smutnego wniosku – polskie drogi będą się jeszcze bardziej starzeć. Co piaty respondent wskazał, ze w wyniku obecnych zdarzeń społeczno-gospodarczych, więcej osób rozważy zakup e-samochodu (21%).
Badanie „MotoBarometr 2022. Nastroje w automotive Europie” zostało przeprowadzone przez Exact Systems na celowej próbie przedstawicieli firm z sektora automotive. Wśród nich znajdują sie m.in. producenci samochodów, poddostawcy części i komponentów samochodowych Tier I i Tier II, takich jak wycieraczki, szyby samochodowe, dachy, kolumny kierownicze czy elementy bezpieczeństwa. Wielkość próby wyniosła 989 respondentów z 11 państw (Polska, Belgia, Czechy, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Turcja, Węgry). Respondentami byli przedstawiciele zakładow motoryzacyjnych, w tym OEM i Tier, a w szczególności inżynierowie ds. jakości, dyrektorzy zakładów, managerowie ds. jakości i produkcji. Badanie zrealizowano metoda telefonicznych wywiadów (CATI), ankiet online oraz ankiet indywidualnych w okresie od maja do lipca 2022 roku.
Źródło: na podstawie ISBnews, fot. Skoda