Wobec licznych zalet użytkowych EV, ich stosunkowo wyższe ceny mogą zostać skutecznie zrównoważone poprzez wprowadzenie programu subsydiów. Ten fakt dostrzegły już inne państwa członkowskie Unii Europejskiej. Nabywcy używanych samochodów elektrycznych mogą korzystać z dofinansowania w Niderlandach, w Niemczech, we Francji oraz na Liwie, która – podobnie jak Polska – znajduje się na bardzo wczesnym etapie rozwoju elektromobilności.
Chcielibyśmy, żeby niniejszy raport stanowił wstęp do dyskusji nad wprowadzeniem analogicznego systemu również w Polsce. Naszym zdaniem subsydia ze środków publicznych stanowią klucz do przyspieszenia popularyzacji elektromobilności wśród mniej zamożnej części społeczeństwa, dla przedstawicieli której zakup nowego samochodu elektrycznego jest nieosiągalny. Ponadto przyczynią się do odmłodzenia polskiego parku pojazdów – wiek importowanych EV jest ponad dwukrotnie niższy niż wiek sprowadzanych pojazdów używanych.
Łukasz Lewandowski
Koordynator EV Klub Polska