Napęd na PPE
Innowacyjny elektryczny system napędowy Audi: Premium Platform Electric (PPE), to ze względu na wymiary i poziom wydajności Audi activesphere concept najlepszy wariant układu napędowego dla tego pojazdu. Jest on rozwijany pod kierownictwem Audi wspólnie z Porsche AG. Pierwsze modele Audi produkcji seryjnej oparte na PPE zostaną zaprezentowane przed końcem 2023 roku. Platforma PPE jest przeznaczona wyłącznie dla elektrycznych układów napędowych i w pełni wykorzystuje zalety tej technologii. Poprawia właściwości jezdne samochodów, jest ekonomiczna i daje możliwość oferowania wielu opcji pakietowych. Dzięki temu, Audi może skutecznie rozbudować gamę pojazdów elektrycznych w swoim portfolio o seryjnie produkowane samochody segmentów B i C. Ponadto, efekt skali pozwoli na zastosowanie technologii z klasy luksusowej do linii modeli nie mających sobie równych na rynku premium.
PPE to pierwsza platforma zaprojektowana z myślą o gamie niespotykanych dotąd samochodów produkcji seryjnej – w tym SUV-ów i CUV-ów o dużym prześwicie, a także samochodów o niskiej sylwetce, należących do podstawowej oferty Audi, jak np. seria Audi A6, której wymiary zewnętrzne i rozstaw osi są niemal identyczne jak Audi activesphere concept.
Centralnym elementem PPE jest moduł baterii umieszczony pomiędzy osiami. W Audi activesphere concept mieści on około 100 kWh energii. Wykorzystanie całej powierzchni pomiędzy osiami pozwala na uzyskanie stosunkowo płaskiego układu akumulatora.
Silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi napędzanego na cztery koła Audi activesphere concept dostarczają łącznie 325 kW mocy i 720 niutonometrów systemowego momentu obrotowego. Zawieszenie zarówno z przodu, jak i z tyłu jest pięciowahaczowe. W tym samochodzie koncepcyjnym zastosowano również zawieszenie pneumatyczne Audi adaptive air suspension z adaptacyjnymi amortyzatorami.
Szybkie ładowanie pod napięciem 800 volt
Sercem techniki napędowej we wszystkich przyszłych modelach PPE będzie technologia ładowania 800 V. Dzięki niej, na stacjach szybkiego ładowania o mocy 270 kW, będzie można naładować akumulator w bardzo krótkim czasie. Podobnie jest w tej chwili w Audi e-tron GT quattro. Wraz z PPE, ta technologia po raz pierwszy wkroczy do produkowanych w wysokich wolumenach samochodów klasy średniej i luksusowej.
Technologia PPE umożliwia czas ładowania zbliżony do konwencjonalnego postoju na tankowanie samochodu z silnikiem spalinowym. Już 10 minut to wystarczający czas, by zabrać na pokład wystarczającą ilość energii do zasilenia samochodu na ponad 300 kilometrów.
W ciągu niespełna 25 minut akumulator o pojemności 100 kWh ładuje się od 5 do 80 procent. W ten sposób, w połączeniu z zasięgiem ponad 600 km, Audi activesphere pozycjonuje się jako pojazd bezwarunkowo nadający się do pokonywania długich dystansów.
Audi activesphere ma być wszechstronnym pojazdem rekreacyjnym, którego układ napędowy i zawieszenie sprawiają, że jest wyjątkowo sprawny zarówno na utwardzonej drodze, jak i poza nią. Kierownica i pedały pozwalają kierowcy aktywnie prowadzić samochód, a jednocześnie oferują możliwość autonomicznej jazdy, dzięki czemu czas spędzony w drodze może być bardziej relaksujący. Jako coupé, które jest równie eleganckie, co dynamiczne, samochód charakteryzuje się klasycznymi proporcjami i liniami. W ciągu zaledwie kilku sekund może jednak przekształcić się w picku-pa, idealnego do przewozu sprzętu sportowego – w skrzyni ładunkowej jest wystarczająco dużo miejsca nawet na dwa e-rowery.
Kreatywne umysły z Malibu
Koncepcyjny samochód został wymyślony i zaprojektowany w Audi Design Studio w Malibu, zaledwie rzut kamieniem od legendarnej nadmorskiej drogi – Pacific Coast Highway. Kreatywne umysły stojące za tym projektem to kierownik studia Gael Buzyn i jego zespół. Buzyn tak opisuje ideę pojazdu: „Activesphere jest wyjątkowy. To nowy typ crossovera, który mądrze łączy elegancję Audi Sportback, praktyczność SUV-a i prawdziwe możliwości off-roadowe.”
– Pojazdy koncepcyjne rodziny Sphere prezentują naszą wizję mobilności premium przyszłości. Przeżywamy zmianę paradygmatu, zwłaszcza jeśli chodzi o wnętrza przyszłych modeli Audi. Wnętrze staje się miejscem, w którym pasażerowie czują się jak w domu i mogą jednocześnie łączyć się ze światem zewnętrznym. Najważniejszą innowacją techniczną w Audi activesphere jest nasza adaptacja rozszerzonej rzeczywistości na potrzeby mobilności. Audi dimensions tworzy idealną syntezę między otoczeniem, a cyfrową rzeczywistością – powiedział Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego.