Trzeci na liście firm z najlepszą sprzedażą e skuterów na rynku Indii – Greaves Electric Mobility przewiduje, że sprzedaż tych pojazdów wzrośnie w tym kraju w przyszłym roku do 700 000 sztuk (z 250 000 sztuk w obecnym roku). Ten olbrzymi kraj już od kilku lat postanowił mocniej stawiać na elektryfikację transportu. Pokaźne środki przeznaczane są choćby na zakup e busów obsługujących transport w stolicy Delhi. Jednym z głównych środków transportu w Indiach wciąż są jednak pozostają „jednoślady”.
Firma Greaves Electric Mobility (GEM), która sprzedaje skutery elektryczne marki Ampere, przewiduje, że punkt kulminacyjny dla konwersji skuterów z silnikiem spalinowym (ICE) na elektryczne zostanie osiągnięty w roku fiskalnym 2023.
Elektryfikacja branży jednośladów
– Nasze prognozy są takie, że w tym roku finansowym branża osiągnie sprzedaż 700 000 skuterów elektrycznych , w porównaniu do 250 000 w roku budżetowym 2022. Będzie to prawdziwy punkt kulminacyjny zmian, ponieważ penetracja rynku przez skutery elektryczne osiągnie 4-5 procent – powiedział przedstawiając swoje spojrzenie na branżę Nagesh A Basavanhali, wiceprezes wykonawczy Greaves Cotton Ltd, której Greaves Mobility jest spółką zależną.
W swoich prognozach idzie jeszcze dalej. Jego zdaniem do 2027 roku aż 30-35 procent skuterów ICE, których obecna sprzedaż wynosi około 6-7 mln rocznie, zostanie przerobionych na elektryczne. Jego firma jest jednym z czterech największych graczy na rynku Indii od czasu przejęcia firmy Ampere.
Rynek – 150 mln gospodarstw domowych
Jednym z czynników, który nieco wyhamował branżę były incydenty z zapalaniem się skuterów elektrycznych. Kolejnym był niedobór chipów, który dotknął branżę w poprzednich dwóch-trzech kwartałach. Oba problemy zażegnano. Dlatego firma planuje dalszą ekspansję. W przeciwieństwie do innego miejscowego giganta Ola Electric, która wyszła z bezpośrednią dostawą do klientów, GEM ma już 650 dystrybutorów detalicznych i planuje co miesiąc dodawać kolejnych 20-30. – Skoncentrowaliśmy się na naszym zdaniem sercu rynku, który obejmuje około 150 milionów gospodarstw domowych – mówi Basavanhalli.
Branża pojazdów elektrycznych (EV) w Indiach błyskawicznie rozwija się. Sprzedaż w poprzednim roku finansowym wzrosła ponad trzykrotnie w porównaniu do sprzedaży w roku obrotowym 2020-21. W Indiach rośnie zapotrzebowanie na elektryczne jednoślady, a w ich produkcję angażuje się coraz więcej firm i startupów.
Liderzy rynku z wielkimi wzrostami
Niedawno opublikowano listę najlepiej sprzedających się skuterów elektrycznych w Indiach. Liderem rynku jest Hero Electric, które w lipcu sprzedało 8786 e-skuterów (ponad dwukrotny wzrost rok do roku). Okinawa Autotech znalazła się na drugim miejscu na liście najlepiej sprzedających się e-skuterów w lipcu. Przy rocznym wzroście 213,68% firma sprzedała w lipcu 8093 tego typu pojazdów. Trzecie miejsce na liście, zajął właśnie Ampere, który sprzedał 6312 e-skuterów z rocznym wzrostem 860,73%. TVS, kolejny gigant produkcji jednośladów w kraju, sprzedał w lipcu 4244 e-skuterów, przy rocznym wzroście o prawie 555%. Piąte miejsce w tym zestawieniu zajęła Ola Electric, która w lipcu sprzedała 3852 skutery.
W Polsce elektryczne skutery z Indii choćby Ola Electric, można kupić już za około 5-6 tysięcy złotych.
Źródło: na podstawie business-standard.com, hindustantimes.com, własne, fot. Pixabay